Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Fütuhat-ı Mekkiyye 14

Muhyiddin İbn Arabi

Fütuhat-ı Mekkiyye 14 Sözleri ve Alıntıları

Fütuhat-ı Mekkiyye 14 sözleri ve alıntılarını, Fütuhat-ı Mekkiyye 14 kitap alıntılarını, Fütuhat-ı Mekkiyye 14 en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
eşyayı, iradeleri ve hadiseleri yaratan Allah, hüküm verendir, hükme konulmaz! Kul O’nun karşısında O’nun iradesine göre davranmalıdır. Böyle yaparsa, dünyada hemen gerçekleşecek rahatlık elde eder. Kutsi bir hadiste şöyle denilir: ‘Kulum! Ben istiyorum, sen de istiyorsun, hâlbuki ancak benim istediğim olur.’ Bu ifade bir ilaca dikkat çeker. Kul o ilacı kullandığında zikrettiğimiz elem ve acılardan kurtulur. Bu nedenle Kabu’l- A h b a rdan aktarılan rivayetlerde Allah’ın şöyle dediği yer almıştır: ‘Ey Âdemoğlu! Sen sana taksim ettiğime razı olursan, kalbin ve bedenin rahatlar.’ Kalp kulun iradesinin yeridir. ‘Böyle yaparsan övülürsün. Senin için taksim ettiğime razı olmazsan, dünyayı sana musallat ederim ve vahşi hayvanlar gibi dünyanın peşinde koşturur durursun. Sonra izzetim ve celalim üzerine yemin olsun ki! Ne kadar koşarsan koş, dünyadan ancak senin adına takdir ettiğimi elde edebilirsin ve bu esnada kınanan biri olursun.’ Bu da bir ilaçtır. Allah Teâlâ ‘Siz Allah’ın dilediğini dilersiniz’43 buyurur. Binaenaleyh Allah Azizdir ve kul kıyamette sabit kalsın diye bilgi vermiştir. Başka bir ifadeyle bu durum, Allah’ın hüccet telkini, rahmeti ve ihsanıdır.
Bakınız! Meyve kendi kökü olarak ağacın dalını bilir, çünkü o daldan yardım alır. Dal ise meyvenin bilmediği kökü tanır. Yetim babasının ölmüş olduğunu öğrenir ve kalbi kırılır. Ona rehberlik edecek bir kökü ve aslı yoktur. Allah’ı bilenler ise yetime babasının kimi varsa kendisinin aynı kimsesi olduğunu öğretir. Babasmın sahibi Allah’tır. Böylece yetim tüm işlerinde Allah’a yönelir.
Reklam
Ey perdeli insan! Hayvanların mertebesi nerede, senin merteben nere! Hayvanlar seni bilir ve işinin nereye döneceğini bilirler. Onlar niçin yaratıldıklarını da bilirler. Sen ise bütün bunlardan habersizsin.
"Derin akıl sahipleri öğüt alır." Nasibin sadece dinlemek olmasın!
Sayfa 330
Beyt-i mamur, Hakkı sığdıran kalp demektir. O kalbi dolduran Hak’tır.
Yol olmasaydı ne başlangıç ne son kalabilirdi! O ikisinin arasında inen emrin bir yolculuğu vardır. Yolculuk yorgunluk ve bedbahtlık zannı verir.
Reklam
insanın yaratılışı karışımlardan meydana gelmiştir ve bu yönüyle insan mevsimleriyle birlikte seneye benzer. Zaman senedeki mevsimlerle birlikte kemaline ulaşır ve dönüş tamamlanır. Binaenaleyh insan karışımları bakımından bir sene olduğu kadar zaman demek olan Dehr’in ta kendisidir. İnsan bu üç yapısından birisiyle veya hepsiyle veya bir kısmıyla birlikte melekûtta dolaşır. Duyusuyla dolaşması keşif demektir veya aklıyla dolaşır ki bu da onun fikir ve tefekkür halidir. Veya insan hayaliyle dolaşır.
Hasret, insanı cezalandıran şeyin kendi devşirdiği ürünü olmasıdır. Öyleyse insan, kendi kendini cezalandıran kimsedir ve dolayısıyla ancak kendini kınamalıdır. Böyle bir şeyden sakınan kimse, hiç kuşkusuz ‘büyük kurtuluş elde etmiştir.’66 Bu sayede Allah için yaratıklarına karşı delil ortaya çıkar. Onları cezalandırmak yerine kendilerine ilcram eder, bağışlar ve mağfiret ederse, bundan dolayı iyilik ve ihsan özelliğiyle Allah’m övülmesi gerekir.
Cahil insan muhali talep ederek söyle der: ''İstememeyi istiyorum.'' Halbuki insan hakikatinin ( gereği olan) gerçek talepkarlık onun şöyle demesini gerektirir: ''Senin istediğini istiyorum !''
Söylediğime hiç bir şey eklemeden Allah’ın ahlakıyla ahlaklanmalısm! Allah Teâlâ Peygamberine yönelik ihsanı hakkında şöyle der: ‘Allah’ın rahmetiyle onlara yumuşak davrandın:91 Yumuşaklık kanatları indirmek, idare etmek ve yönetmek demektir. Hakk’a bakınız! Kâfirliğine rağmen kâfiri rızıklandırır, cezalandırmadan ona mühlet tanır. Allah Teâlâ Hz. Musa ve Hz. Harun’a Firavun hakkında şöyle der: ‘Ona yumuşak söz söyleyin:92 Bu söz, idare etmenin ta kendisidir, çünkü bu durumda senin onunla beraber olduğunu zanneder.
71 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.