Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri 1928-1935

Sinan Ateş

Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri 1928-1935 Sözleri ve Alıntıları

Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri 1928-1935 sözleri ve alıntılarını, Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri 1928-1935 kitap alıntılarını, Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri 1928-1935 en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Türk milletinin dili Türkçedir. Türk Dili dünyada en güzel, en zengin ve kola olabilecek bir dildir. Onun için her Türk, dilini çok sevip onu yükseltmek için çalışır. Bir de Türk Dili, Türk milleti içi kutsal bir hazinedir. Çünkü Türk milleti geçirdiği sonsuz anılarını, çıkarlarını, kısacası; bugün kendisini millet yapan her niteliğinin, dili sayesinde korunduğunu görüyor. Türk Dili, Türk ulusunun yüreğidir, beynidir. Gazi Mustafa Kemal Atatürk
Sayfa 1 - Ötüken neşriyatKitabı okudu
Saltanat halkın cahil kalmasını, hiçbir şey öğrenmemesini isterdi. Cumhuriyet yurtta tek bir cahil istemez, halkın her şeyi bilip öğrenmesini ister.
Reklam
Alfabe tartışmaları
Alfabe tartışmaları Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’la birlikte başladı. Dilde sadelik ve edebiyatta yenilik düşüncesinin sahibi Şinasi'dir...Dilde sadeleşme noktasına en çok yaklaşan isim Ahmet Mithat Efendi olmuştur. En önemli edebiyat akımı Servet-i Fünuncular dilde sadelikten yana olsa da sade dilin edebi ustalığa engel olacağı düşüncesindedir. Servet-i Fünun'un bu anlayışına karşı çıkan çok sayıda kişiden biri olan Ahmet Mithat Servet-i Fünuncuları "Dekadanlar" yani geriye gidenler olarak suçlar.
Sayfa 18
Halk Derslikleri harf inkılabı sonrası "Millet Mektepleri" adında teşkilatlanıp halka yeni harfleri öğretme görevi üstlenir.
Sayfa 82
İlk halk eğitim birimi MEB bünyesinde 1926 yılında "Halk Terbiyesi Şurası" adı altında İlköğretim Genel Müdürlüğünde Talim ve Terbiye Dairesine bağlı kurulmuştur. Sonra hazırlanan "Halkı Tenvir Müdüriyeti Umumiyesi" tasarı meclisten geçmemiştir. 1927 yılında "Halk Derslikleri" halk konferansları için çıkarılan yönetmelikle eğitim alamamış ve çeşitli gerekçelerle okuyamamış kişileri Cumhuriyet vatandaşının sahip olması gereken yurttaşlık bilinci ile ulusal kültür ve ülküyle geliştirmek için dersliklerde eğitim faaliyetleri verilmiştir. 1927-28 öğretim yılında 3304 Halk Dersliği 64302 vatandaşa hizmet etmiştir.
Sayfa 81
Arnavutların Latin harflerine geçme girişimi
II. Meşrutiyet'in getirdiği özgürlüklerden yararlanmak isteyen Arnavutların Latin harflerine geçme girişimi İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin Manastır şubesinde bağımsızlık yolunda atılan ilkadım olarak aldılandı. Arnavutları bu adımlarından vazgeçirmek için din faktörü devreye getirilmiş bu durum Cemiyete güveni olmayan Arnavutlukların gerginliğine sebep olmuştur. Cemiyetin merkezi ise Manastır'daki şubelerini uyararak Arnavutların bu talebine engel olmamaları gerektiğini belirtir. 2 Eylül 1909 tarihinde Arnavut aydınların Elbasan'daki eğitim kongresi karşısına İttihat ve Terakki'nin Manastır şubesi Elbasan'da Latin alfabesi aleyhine kongre toplar. Sonunda şeyhülislam makamı olaya el atarak 5 Nisan 1910 tarihinde yayınlamış olduğu fetvasında Arnavutluktaki bütün müftülüklere Latin harflerinin kullanılmaması yönünde çağrıda bulundu...1911 Mart ayında Maarif Nezareti Arnavutlukta açılan bütün okulların Latin harfleri ile eğitime izin vermiştir. s. 25
Sayfa 25
Reklam
II. Meşrutiyet'in ilanı sonrası gündeme harf ve imla konusu tekrar gelmiştir. Harf ve imlayı düzeltmek için resmi ve özel girişimler olmuştur. İlk özel girişim 12 Kanun- ı Evvel(Aralık) 1908 tarihinde kurulan Türk Derneği tarafından gerçekleştirildi...Dernek kısa sürede dağılmasına rağmen El-Kitabü Lügati't-Türkiyye ve Anton Tıngır'ın Sarf-ı Tahlil-i Lisâni Türkî adlı eserlerini ve yedi sayı çıkabilen Türk Derneği Dergisini yayınladı...İlk resmi girişim 1909'da Maarif Nezareti'de kurulan İmla Komisyonu tarafından yapıldı. Yarı resmi girişim ise Recaizade Mahmut Ekrem öncülüğünde kurulan 1911 tarihli Islah-ı Huruf Cemiyetince yapılır. Maarif Nazırı Şükrü Bey zamanında "Sarf, Lügat ve İmla Encümenleri" ve 1914'te "Islahat-ı İlmiye Encümeni" adı altında dört encümen daha kuruldu. s. 20-21.
Sayfa 20
Zonguldak Millet Mektepleri Sayısal Verileri
Dr. Sinan Ateş, Doç.Dr. Yücel Namal ve Mühibbe Erdoğan'ı yazdığı bu kitap incelendiğinde sayısal verilerle ilgili üç temel kaynak vardır: 1. Başvekalet İstatistik Umum Müdürlüğünce yayınlanan "Maarif 1928-35 Millet Mektepleri Faaliyeti İstatistiği" 2. Yerel basından elde edilen veriler. Zonguldak gazetesi 1923 yılından, Bartın gazetesi 1924 yılından itibaren çıkan Millet Mektepleri ile ilgili haberlerin yetersizliği ve düzensiz olması 3. Zonguldak Vilayeti Umumi Meclisinin yerel basındaki izahatnameleri. s. 124-125
Sayfa 124
Çağdaş bir vatandaş yetiştirmeye aracılık eden bir Millet Mekteplerinde eğitim faaliyetleri sabit ve seyyar olarak uygulanır. Böylelikle A ve B dershanelerinde, halk okuma odalarında, köy yatı dershanelerinde yapılır.
Sayfa 93
Millet Mektepleri öncesi 1927-1928 yılları arası Halk Dershaneleri olarak açılan bu kurumlar 1928-1935 yılları arası Millet Mektepleri, 1936-1950 yılları arası ise Ulus Okulları adıyla faaliyetlerini sürdürmüştür.
Sayfa 91
21 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.