Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

İkinci Yeni'nin Meşruiyeti

İmgenin İcadı

Yalçın Armağan

İmgenin İcadı Gönderileri

İmgenin İcadı kitaplarını, İmgenin İcadı sözleri ve alıntılarını, İmgenin İcadı yazarlarını, İmgenin İcadı yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
224 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
Türk şiirinde 'imge' kavramı yazarın belirttiği gibi oldukça 'yakıcı' bir kavramdır. Bu kitap, tanımlanması zaten oldukça zor olan imgenin bir tanımlama denemesinden ziyade, şiirimizde imge kavramının ortaya çıkışından,yani 50'li yıllardan günümüze, şiir eleştirmenlerinin gözünden bu kavramın serüveninin peşine düşüyor. Elbette bunu yaparken İkinci Yeni şiirinin ortaya çıktığı yıllarda ve sonrasında edebiyat dünyamızdaki yankılarını da yine imgenin odağında değerlendiriyor. Bu alanda gerçekten önemli bir boşluğu dolduran gayet başarılı bir çalışma.
İmgenin İcadı
İmgenin İcadıYalçın Armağan · İletişim Yayınevi · 201920 okunma
224 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
60 günde okudu
Türkiye'de şiirin "vezinli ve kafiyeli söz" söylemek olarak algılanmasından imge kurma sanatına dönüşmesinin yolculuğunu takip ediyor kitap. Yazara göre ilk kez Attila İlhan tarafından ortaya atılan imge kavramı, müphemliliği ve esnekliğiyle günümüze kadar tanımı yapılamamış ve yapılması mümkün olmayan bir kavram. İkinci Yeninin ortaya çıktığı 50'li yıllardan itibaren toplumcu gerçekçiler tarafından gerek ikinci yeniyi şiir dışı görmenin bir aracı olarak kullanılmış ve gerçekçi şiir-ikinci yeni dikotomisini beslemiş, gerekse şiirin bir gereği olarak görülüp toplumcu gerçekçiler tarafından sahiplenilmeye çalışılmış. 80'li yılların sonlarına doğru ise ikinci yeninin galip gelmesi ve genelleşmesiyle birlikte, günümüze kadar uzanan ikinci yeniyi yıkma ve şiiri yeniden tanımlama uğraşı sürmekte. Yazar, modern şiirin incelenmesinde dilsel oyunların dilbilim ve söz sanatları açısından analiz edilerek, bu dilsel sapmaların adlandırılabileceğini, fakat bunun yerine imge gibi müphem bir çatı kavramı kullanarak işin bir çeşit büyülü yazıma mal edildiğini söyleyerek bitiriyor.
İmgenin İcadı
İmgenin İcadıYalçın Armağan · İletişim Yayınevi · 201920 okunma
Reklam
Eğer modernist şiir, birtakım müphemlik yaratan kavramlar yerine, dilin farklı kullanım biçimlerini belirlemek için geliştirilen dilbilim ve söz sanatları açısından analiz edilse, metni yorumlama amacına daha uygun sonuçlara ulaşılabilir. Elbette, modernist şiirin bu tür analizlere direneceği söylenebilir ama ısrarlı bir çalışmanın sonunda dilsel sapmalardaki ortak noktaları tespit etmek ve bunları adlandırmak mümkün olabilir. Böyle bir durumda imge gibi müphem bir kavramın güç kaybedecegi aşikardır.
Sayfa 211Kitabı okudu
1980'li yıllarda eski kuşak toplumcu şairler imgeyi Marksist estetik anlayışın bünyesine dahil etmeye çalışırken, genç kuşak da İkinci Yeniye sahip çıkarak kendi şiirlerini kurmak için imge adına kavga vermeye başlar. 1980'lerde 12 Eylül askeri darbesinin gölgesinde, bir yanıyla tipik denebilecek bir kuşak savaşı verilmeye başlanmıştır. Yeni kuşak, tipik biçimde kendilerinden önce etkin olan 1970'lerin "sosyalist şairler" kuşağına karşı mücadele etmeye hazırlanır. Ama yalnızca önceki kuşağa değil, İkinci Yeni'yi arkasına alarak Türkiye'deki sosyalist gerçekçi anlayışa karşı çıkmaktadır. Tıpkı 1965'ten sonra genç "devrimci şair"in Nazım Hikmet'i model alarak İkinci Yeni tarzı modernist şiire karşı çıkması gibi, 1980'den sonra estetik özerklik ile (sosyalist) gerçekçilik bir kez daha mücadeleye girişir. 1965'te süreç sosyalist gerçekçiler lehine işlese de, bu sefer rüzgar aksi yönde esmeye başlar.
Sayfa 179Kitabı okudu
İmge kavramının baht dönüşü yaşayacağının işaretleri, 1970'lerin sonunda ufukta belirmiştir. Ama asıl etki 1980'lerde görülecek, şiirin tanımı imge merkeze alınarak yapılacaktır. Bu da, ikinci Yeni'nin 1950'lerden sonra ikinci kez merkeze yürümesine de yol açacaktır. Nasıl ki İkinci Yeni, 1965'ten itibaren "toplumcu şiir" karşısında mevzi kaybettiyse, 1980'lerde de öncelikle bu şiir anlayışına karşı mevzi kazanacaktır. İkinci Yeni şiirinin yeniden merkeze yerleşmeye başladığı günlerde, "toplumcu şiir"in en başta "slogancı şiir" suçlamasını kabullenerek ve imge kavramını "toplumculuk"a dahil etmeye çalışarak bir tür özeleştiri sürecine girdiği fark edilir.
Sayfa 139Kitabı okudu
1970'li yıllarda Marksist çevrelerde imge tartışması üzerine
İmge, "düşünce"nin karşıtı olduğu gibi; gerçekçiliğin karşısında romantikliğin, devrimciliğin karşısında gelenekçiliğin, materyalizmin karşısındaki idealizmin savunulması olarak görülür. Henüz bu haliyle Marksizmin bünyesine alınacak kadar cazip bir kavram değildir.
Sayfa 128Kitabı okudu
Reklam
İkinci yeni tartışmalarında, Erdost'un modernist tarzı üç açıdan savunduğu söylenebilir. Bunlardan ilki, iş bölümündeki çeşitlenme nedeniyle şiirin kendi alanına çekilmesi; ikincisi, gerçeklik anlayışının değişmesi; üçüncü ve en çok tartışılan ise şiirde anlamın rastlantısal olduğudur.
1958 Yunus Nadi Roman Armağanı ikincisi 'Aylak Adam' birincisi 'Yılanların Öcü'. Ancak 2000'deki baskının ardından 'Aylak Adam' yoğun ilgiyle karşılanır. Çünkü artık kentli insanın bireysel sorunları açığa çıkmaya başlamıştır.