Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Hristiyanlık Neden ve Nasıl Ortaya Çıktı?

İsa, Pavlus, İnciller

Zafer Duygu

İsa, Pavlus, İnciller Sözleri ve Alıntıları

İsa, Pavlus, İnciller sözleri ve alıntılarını, İsa, Pavlus, İnciller kitap alıntılarını, İsa, Pavlus, İnciller en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Pavlusun İsa'ya ve İncil'e yönelik iddiaları
Pavlus, ilahi kökenli dinler tarafından ilk insan olarak tanıtılan Âdem'in cennetten kovulmasına yol açan günahı dini bir doktrin haline dönüştürmekte ve bunu da Hıristiyanlık tarihinde sonu gelmeyecek kristolojik tartışmaları tetikleyen bir izahla kendi teoloji sisteminin merkez unsuru yapmaktadır. Pavlus, Tevrat'ın Yaratılış bölümünde yer alan
Sayfa 332Kitabı okudu
İsa'nın Yahudi Yasası'nın önemli bir ritüeli olan kurban merasimlerini kaldırdığı iddiası, Ebionitler İncili tarafından İsa'ya Yasa’yı bazı açılardan veya belirli ölçülerde güncelleme yetkisi verildiğini göstermektedir. Söz konusu bu iddiayı önemsemek gerekir, çünkü erken yüzyılları temsil eden başka bazı Yahudi-Hıristiyan metinleri de aynı iddiayı satırlarına taşımışlardır. Örneğin Batı'da Pseudo Clementines Literature ismiyle tanınan koleksiyonun üç ayrı pasajında İsa'nın kurbanı kaldırdığı iddiası yinelenmektedir. Öte yandan Epiphanius, (Panarion 28:1.4'te). Nasranîlerin de geleneksel kurban kesme ritüelini reddettiklerini vurgulamaktadır. Hatta aynı yazarın aynı kitabına göre (19:3.6), Elkesaitler tabir edilen başka bir Yahudi-Hıristiyan topluluk da kurbanı reddetmiştir. Buradan anlaşılan, Yahudi Hıristiyan İncil geleneğinde (i) İsa'ya Musa Yasası'nı güncelleme (veya yorumlama) yetkisinin verildiği, (ii) onun da bu yetkiyle geleneksel kurban törenlerini. ortadan kaldırdığıdır.
Sayfa 133Kitabı okudu
Reklam
Pavlus sadece Petros'un değil, İsa'nın kardeşi ve cemaatin önderi olan Yakup'un da en büyük düşmanıdır. Pavlus, Yahudi başrahipleri İsa cemaatine karşı kışkırttığı bir hadise sırasında Yakup'u merdivenlerden itmek suretiyle ağır şekilde yaralamıştır. Nitekim Yakup bu yüzden topal kalmış veya uzun süre topallamıştır. (Recognitions, 1:73)
Sayfa 455
Hıristiyanlık yüzlerce yıldır birçok kimse tarafından zannedildiği gibi İsa veya havarileri tarafından kurulmuş bir din değil, fakat İsa'ya ve havarilerine rağmen kurulmuş bir dindir. Peki, ama nasıl? Elbette hem İsa'nın hem de havarilerinin birileri tarafından sonsuza dek susturulmaları pahasına...
Sayfa 302
Havari Cemaatinin Kudüs'te Pavlus’u Linç Etme Teşebbüsü
Luka'nın İşler Kitabı’nda Havariler Konsili’nden (M.S.49-50?) sonraki döneme ilişkin bütün anlatım Pavlus’un faaliyetlerine yöneliktir. Her ne kadar Luka tarafından açıkça söylenmese de, bu durumun çok muhtemel bir sebebi havarilerin cemaatin sıradan bir üyesi olan Pavlus'un düşüncelerini ve amaçlarını o sıralarda (veya çoktandır) idrak ederek onu
Sayfa 438Kitabı okudu
Bazı araştırmacılar Luka'nın aslında Yakup'un öldürülmesi hadisesinden son derece enigmatik bir usulle bahsettiği şüphesini taşımaktadır. Buna göre, Yakup'un Pavlus tarafından organize edilen fanatik Yahudiler tarafından katledildiği ve bunu gizlemek isteyen Luka'nın, Yakup'u, İşler Kitabı'ndan tanıdığımız Stefan kimliğinin altına gizlediği ihtimali güdeme getirilmektedir.
Sayfa 360
Reklam
Burada [Talmud'da] Nasıralı İsa'ya ve Hristiyanlığa yönelik olduğu öne sürülen kimi iddialar ve değerlendirmeler mevcuttur. Konuya dair araştırmalar, İsa'nın Talmud külliyatında yer alan kimi rivayetlerde "Ben Stada", "Ben Pandera", "Yeşu Bar Pandera", veya "Yeşu Bar Stada" gibi isimlerle anıldığı kanaatine ulaşmaktadır. Hıristiyanlığın ise aynı rivayetlerde "minuth" ("sapkınlık") şeklinde isimlendirildiği görülmektedir ki, Hıristiyanların "minim" ("sapkınlar") biçiminde zikredilmeleri bu yüzden doğaldır.
Sayfa 105
Dirilen İsa Miti
Matta İncili'nin meçhul yazarı Isa'nın ölümünü ve defnedilmesini anlattıktan sonra, Mecdelli Meryem ile öbür Meryem'in Şabat Günü'nü izleyen haftanın ilk günü, tan yeri ağarırken mezarı görmeye gittiklerini söylemektedir. Rivayete göre bu sırada bir deprem olur. Rab'bin meleği gökten iner ve mezara gidip taşı bir yana yuvarlayarak üzerine oturur. Korkudan titremeye başlayan nöbetçiler ölü gibi yere yıkılırlar. Melek, kadınlara korkmamalarını söyler ve onlara çarmıha gerilen İsa'nın (önceden) kehanette bulunduğu gibi dirildiği haberini iletir. Hatta melek, onlara, İsa’nın yattığı yerin boş olduğunu da gösterir. Bunun sonrasında kadınlardan İsa'nın öğrencilerine gitmelerini ve dirilen İsa'nın Celile'ye doğru yola koyulduğu haberini onlara yetiştirmelerini ister. Çünkü İsa öğrencileriyle Celile'de buluşacaktır. Kadınlar daha yoldayken nöbetçi askerler olup biteni baş kâhinlerle ileri gelenlere bildirirler. Onlar da askerlere yüklü bir para vererek cesedi öğrencilerin çaldığı şayiasını yaymalarını isterler. Derken, Isa on bir öğrencisiyle Celile'de buluşur; gökte ve yerde tüm yetkinin kendisine verildiğini onlara söyler. Öğrencilerine bütün uluslara gitmelerini ve onları "Baba, Oğul ve Kutsal Ruh" adına vaftiz edip kendisinden öğrendikleri her şeyi onlara da öğretmelerini buyurur (28:1-20)
Sayfa 373Kitabı okudu
Küçük metinli diğer bazı İncillere bakıldığında, “Oxyrrhynchos Papirusu 840" ismiyle anılan metnin Isa ile Ferisi bir başrahibin diyaloğunu konu ettiği ve İsa'yı şekilcilikten ziyade manevî boyutu ön planda tutan reformist bir “Yasa Öğretmeni" gibi takdim ettiği söylenebilir". "Oxyrrhynchos Papirusu 1220" adı verilen metne göre de İsa, Ferisiler ile mücadele etmekte ve Musa Yasası'nı onlardan farklı şekilde yorumlamaktadır.
Sayfa 174Kitabı okudu
incillerin yazarları aslında Isa'nın dünyevi bir kral olduğu düşüncesinden haz etmezler. Çünkü onlar, mensubu oldukları teolojik gelenek nedeniyle göksel bir Mesih'e daha fazla sempati duyarlar. Ancak yine de kaleme aldıkları metinlerde Isa'nın siyasi boyutuna işaret eden önemli detaylar bulunmaktadır. Dolayısıyla Incil yazarlarının İsa'nın
Sayfa 475Kitabı okudu
Reklam
İsa, Pavlus, İnciller
1. yüzyıl sonları ile 2. yüzyıl başlarında yaşadığı ve Antakya'daki Hristiyan cemaatinin liderliğini yaptığı kabul edilen Ignatius, erken Hıristiyanlık tarihi açısından mühim bir şahsiyettir. Aslında lgnatius biraz karanlıkta kalmış birisidir. Bunun en önemli sebebi, lgnatius'un çok erken bir dönemde yaşamış olması nedeniyle kaynakların onu efsanevi bilgilerle karıştırarak sunması ve bunun da ötesinde onun ismi altında yazılmış birçok metin bulunmasıdır. Zira bu metinlerin birçoğu gerçekte Pseudo-'dur. Yani lgnatius tarafından yazılmamakla beraber sonraki yüzyıllarda kaleme alınıp onun ismine nispet edilmiş­lerdir.
Sayfa 632Kitabı okudu
İsa, Pavlus, İnciller
Filistin bölgesinde l. yüzyılın ikinci ve II. yüzyılın birinci yarısında Romalıların müdahil oldukları siyasi olaylar ve Romalılar ile Yahudiler arasında yaşanan büyük savaşlar (66-70 ve 132-135 yıllarında), sonra­ ki dönemlerde ortaya çıkacak bazı gelişmeler için dönüm noktası ol­muştur. Özellikle 70 yılında Kudüs'ün Roma birlikleri tarafından yı­kılmasıyla beraber Tapınak kültü ve buna dayalı bürokrasi sona ermiş­tir.
Sayfa 630Kitabı okudu
Pavlusun Romalılar tarafından şehit edildiği miti
Paylus'un şehit edildiği iddiası muhtemelen II. yüzyıl başlarında ortaya çıkmış ve sonraki Hıristiyan yazarlar tarafından gelenek haline dönüştürülmüştür. Ancak mevcut duruma bakıldığında bu iddianın "mit" sayılması çok daha makuldür. (i) Erken dönemin Hıristiyan yazarları arasında Pavlus'un öldürülme şekli konusunda müşterek bir kanaat bulunmamaktadır. (ii) Pavlus'un Romalıların elinde "tutuklu" olduğunu öne süren Yeni Ahit metinleri, onun Romalılar tarafından şehit edilebileceği olasılığını düşündürecek herhangi bir emare yansıtmamaktadır. (ii) Luka’nın anlatımına bakılırsa Pavlus Romalıların elinde "tutsak" değil, fakat onların korumakta oldukları bir Roma vatandaşıdır. (iv) Luka, Pavlus'un şehit edildiği konusunda çok garip bir şekilde hiçbir şey söylememektedir. Zira onun öyküsü, Pavlus'un şehit edilmesi gibi Pavlusçu propaganda açısından çok büyük önem taşıyacak bir olguyu bahis konusu etmeden sonlanmaktadır. Hatta Luka, Pavlus'un Roma'ya yargılanmak için getirildiğini öne sürmesine karşın bu yargılamaya dair de tek satır etmemektedir. Luka, o sıralarda Pavlus'la beraberdir. (Filimon 23:24) İşler adlı kitabını muhtemelen bu tarihlerden yırmi beş-otuz yıl kadar sonra yazmıştır. Kısaca, ya Luka, Pavlus'un şehit edildiğini bilmemektedir, ya da Pavlus’un şehit edildiği iddiası mitten başka bir şey değildir. Ayrıca, Pavlus şehit edilmiş ise, onunla beraber olan (ve aynı suçu (!) işleyen) Luka niçin serbest bırakılmıştır?
Sayfa 521Kitabı okudu
Günümüz araştırmacıları tarafından mühim bir tarihsel gerçeğe ısrarla dikkat çekilmektedir: I. yüzyılda Filistin sahasının siyasi ve sosyal açıdan içinde bulunduğu koşullar kesinlikle yeni ayette karşımıza çıktığı gibi değildir. Yeni Ahit'in ve özellikle de İncillerin yazarları, Roma yanlısı bir ideolojiye taraftar oldukları için Filistin özelinde dönemin koşullarını örtbas etmek veya okuyucularından saklamak istemişlerdir.
Sayfa 473
Havariler bir Incil yazmış olsalar, isimlerini niçin açıkça söylememişlerdir? Burada makul açıklama şudur: Inciller anonim çalışmalardır. Yazarlarının kim olduğu konusunda -kişisel bazı eğilimleri haricinde- söylenebilecek hiçbir şey yoktur. Üstelik Incillerin İsa hakkında herhangi bir şeye tanık olan kimselerce değil, hatta Isa ve havarilerine yakınlığı bulunmayan üçüncü şahıslarca yazıldıkları da açıkça anlaşılmaktadır. Örneğin Matta İncili bütün bir öyküsü boyunca İsa'yı ve havarileri konu ettiği bir öyküyü anlatmakta ve bu sırada İsa'ya atfen pek çok söz nakletmektedir. Ancak metnin hiçbir yerinde, "biz", yani "İsa ile havarileri olan bizler" anlamını yansıtan bir üslup görülmemektedir. Hatta Matta Incili, Matta'dan söz ederken bile “ben" dememekte, fakat Matta hakkında üçüncü bir şahıs olarak konuşmaktadır (9:9-10): İsa oradan geçerken vergi toplama yerinde oturan birini gördü. Matta adındaki bu adama, "ardımdan gel" dedi. Adam da kalkıp İsa'nın ardından gitti. Sonra Isa, Matta'nın evinde sofrada otururken birçok vergi görevlisiyle günahkâr gelip O'nunla ve öğrencileriyle birlikte sofraya oturdu... Bu cümleler eğer gerçekten de Matta'ya ait olsaydı, herhâlde şöyle bir metin okurduk: Isa geçerken vergi toplama yerinde oturduğum bir sırada beni gördü. Bana, "ardımdan gel" dedi. Ben de kalkıp İsa'nın ardından gittim. Sonra İsa ve öğrencisi olan bizler, evimde sofrada otururken birçok vergi görevlisiyle günahkâr gelip bizimle birlikte sofraya oturdu...
Sayfa 595Kitabı okudu
251 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.