Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İskandinav Mitleri

R. I. Page

İskandinav Mitleri Sözleri ve Alıntıları

İskandinav Mitleri sözleri ve alıntılarını, İskandinav Mitleri kitap alıntılarını, İskandinav Mitleri en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bu dizeleri, Odin’in Suttung’un kayaların içine inşa edilmiş salonuna, kayaları oyarak nasıl girdiğini anlatan -belki de nasıl dışarı çıktığını anlatıyordur- anlaşılması güç ve düzensiz başka dizeler izlemektedir: Rati’nin ağzıyla yer açtım kendime, Ve kayaları kemirdim. Üstümden ve altımdan devlerin patikaları geçiyordu, Bu yüzdendir ki,
Bu öykü, Snorri’nin Heimskringla’sında yer almaktadır ve bu yüzden, Freyr’i sanki bir tanrı değilmiş de eski bir kralmış gibi ele alır. Yazarın İskandinav tanrılarına yönelik euhemerci [Euhemerizm: Mitlerin gelenek kaynaklı olduğu ve anlatılanların gerçek olaylar ile kişiler üzerine kurulu olduğunu ileri süren düşünce. (ed.)] tutumunun bir başka yönü de budur. Bu tutum öyküyü etkilemektedir. Niord ile Freyr, İsveç’in halef-selef kralları olarak tanımlanırlar. Snorri’ye göre, Freyr oldukça sevilen bir kraldı; onun krallığı sırasında hasatlar bereketliydi ve ülkede İsveçlilerin sebebini krallarından bildikleri uzun süreli bir barış hali egemendi. Freyr, topladığı vergiler ve haraçlarla, Uppsala’daki büyük tapınağı yaptırdı.
Reklam
Muspell’in oğulları, dünyanın sonu geldiğinde tanrılara saldıracak ve onları yok edecek olan ordunun bir parçasını oluşturacaklardır. Freyr, bu savaşta tanrıları korumak için çarpışacaktır; ama bir anlık tutkusu uğruna feda ettiği harikulade kılıcı olmaksızın bunu nasıl yapabilir ki?
ayıtlarda yer alan en ayrıntılı Vanir miti, Freyr’in dişi bir dev olan Gerd’e duyduğu tutkuyu anlatan bir aşk öyküsüdür. Şehvet ve bereket tanrısına yaraşır nitelikteki bu öykü, bir Edda şiiri olan ve ‘Skirnir’in Yolculuğu’ anlamında gelen For Skírnis’te anlatılır. Snorri, Nesir Edda’da bu öyküyü yorumlamıştır. Odin’in, Hlidskialf denen ve
Tanrılar arasında ayyuka çıkmış en büyük rezaletlerden birini görmek istiyorsak, Loki ve hasımları arasında yaşanan atışmanın nasıl utanç verici eylemelere ve davranışlara dönüştüğünü anlatan Lokasenna şiirine başvurmamız gerekmektedir. Niord, oğlunun herkes tarafından sevilmesi ve tanrılar arasında bir prens olarak görülmesiyle övündüğü
Eric vasat bir kraldı ve kalkıştığı tehlikeli işlerin birçoğunda başarısız olmuştu. Dolayısıyla, şair, Eric’i bu şekilde betimlemekle, aslında onu eski çağların kahramanları arasında yer almaya layık birisi gibi göstermeye çalışmıştır. Zira bu şekilde, boz kurt Fenrir zincirlerinden kurtulup kendisini zincire vuran tanrılardan vahşice intikam almak için geri geldiğinde, Eric Odin’in savunma ordusunun bir parçası olacaktır. Bu büyük bir şeref ve başarıdır.
Reklam
Sözgelimi şair Einar Skalaglamm, 9. yüzyılın sonlarına doğru, Norveç’teki Trondheim yakınlarındaki Lade kontu yüce Hakon şerefine, Velleka adlı bir şiir kaleme almıştır. Skalaglamm, şiirine, hamisinden kendisine kulak vermesini rica ettiği resmî bir istekle başlar: Ülkenin âlicenap koruyucusu Dilerim dinlemenizi sizden, kıyıda kırılan mayalı dalgalarını Fiyordun kemiğinin sakinlerinin. Duyun kontum, Kvasir’in kanını. Dinleyiciler bu şiiri ilk kez duyduklarında, eğretilemeleri anlayana kadar, herhalde bir süre kafalarını kaşımış olsalar gerektir. ‘Kvasir’in kanı’ ifadesinin anlamı, eğer bu sıvının içen kişiye şiirsel ilham veren özel bir tür bal şarabına dönüştürülmüş olduğunu biliyorsanız, gayet açıktır. Bu yüzden, söz konusu kenning şiirsel ilhamın belirli bir örneğini gösteren tek bir şiire göndermede bulunmak için kullanılabilir. ‘Fiyordun kemiğinin sakinlerinin kıyıda kırılan mayalı dalgaları’ ise daha ustaca dile getirilmiş bir eğretilemedir. Burada ‘fiyordun kemiği’, bir fiyordun kayalık yamacıdır. ‘Fiyordun kemiğinin sakinleri’ ise cücelerdir ya da en azından öyle olabilirler, zira ilkokul çağındaki çocuklar dahi bilirler ki cüceler yalçın kayalıklarda ya da kayaların içlerinde yaşarlar.
İsveç Gotland’de oyulan bu motif, sekiz bacaklı bir atı göstermekte ve Odin’in en sevdiği bineği olan Sleipnir’i temsil ettiği düşünülmektedir.
Svaðilfari ve tayı Sleipnir
Snorri nereden devşirildiği çok açık olmayan başka öyküler de anlatmaktadır. Tanrıların, kendilerini devlerin saldırılarına karşı korumak amacıyla tanrılar diyarının etrafına bir savunma duvarı inşa etmelerini anlatan öykü de, bu gruba ait olabilir. Tanrılar, yaşadıkları toprakların etrafına bir duvar ördürmek isterler ve bu amaçla bir duvarcı
Tanrıların, kendilerini devlerin saldırılarına karşı korumak amacıyla tanrılar diyarının etrafına bir savunma duvarı inşa etmelerini anlatan öykü de, bu gruba ait olabilir. Tanrılar, yaşadıkları toprakların etrafına bir duvar ördürmek isterler ve bu amaçla bir duvarcı ustası bulurlar. Ama bu duvarcı ustasının aslında devlerin bir akrabası olduğunu
708 öğeden 471 ile 480 arasındakiler gösteriliyor.