Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kadın ve Tasavvuf

Kolektif

Kadın ve Tasavvuf Gönderileri

Kadın ve Tasavvuf kitaplarını, Kadın ve Tasavvuf sözleri ve alıntılarını, Kadın ve Tasavvuf yazarlarını, Kadın ve Tasavvuf yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Hz.Mevlânâ bu noktadan itibaren beşerî maddî âlemin üstüne çıkıp metafizik dünyâya adım atar. Önce sembollere başvurur; erkeği suya, kadını ateşe benzeterek derki: 'Her nekadar su ateşe galip ve baskın ise de, bir kabın içindeyken ateş o suyu kaynatır.
Şu siyah ve beyaz düşünmeyi bırakalım. Helâl ve haramın kısır döngüsünü terk edelim. Sevapların arkasından koşmayı bırakalım. lkokul birinci sınıf düşünme tarzını bırakalım, ibâdeti yüzeysel yapmayı terkedelim. Kendimizi ebediyete, İlâhî Güzelliğe ve Sevgi Yaratıcımız'in mükemmelliğine yöneltelim. Hz.Mevlânâ'nın dediği gibi: "Tevhid âlemi duyuların hissettirdiğinden farklı yöndedir. Eğer Birlik istersen, o yöne git."
Reklam
İnsanlık hakikatin ve tecrübenin şiddetli gereksinimi içerisinde, ilâhî merhametin susuzluğu ile muzdarip; çünkü ondan çok tehlikeli bir şekilde uzaklaştık.
Bir başka deyişle, bugün problem erkek ve kadının eşit olmaması durumu değil, fakat daha az hakîki kadın ve hakîki erkeğin kaldığıdır.
Allah'la olan ilişkimizi hiçbir zaman insanla olan ilişkimizle karıştırmamalıyız.
... hiçbir dünyevi şekil için aşktan kaçma çünkü o, en ulu hakikat için hazırlıktır.
Reklam
Var oluşu zuhura getiren sır, yaratılılışın tam ifâdesi olan "Kün" yani "Ol" emridir.^^
Schimmel'e göre dînî alanda, özellikle zâhidler ve mistikler içinde kadınlar hakkında kullanılan çoğu hürmetsiz ifâdeler, Arapça'da ruh(nefs) kelimesinin Bakara Sûresi 53. âyete göre dişil isim olması ve genellikle nefs-i emmâre (emreden, kötülüğe götüren nefis) olarak anlaşılmasından kaynaklanmaktadır. Bu anlayışta nefis, inatçı, karşı koyan bir at yada deve, siyah bir köpek, bir yılan ve/ veya itaat etmeyen bir kadın suretinde temsil edilmiştir. Schimmel açıklamasında, nefsin ayrıca , Arapça'da yine dişil isim olan maddî dünyayı da sembolize ettiğini belirtir. Ancak, hem erkek hem kadın nefs-i emmâreye sahip olduğu hakikatinin üstünde, kadın genel olarak nefis özdeşleştirilmiş olsa dâhi, Kuran'daki Züleyha hikâyesinde anlatıldığı gibi nefsin birçok seviyesi olduğunu hatırlatmalıyız. Bildiğimiz gibi Züleyha, erkek güzelliğinin mükemmel örneği olan Yusuf'a olan aşkıyla tükenmişti .Ancak nefs-i levvâme yada kendini eleştiren ruh (Kyamet Süresi, 2) seviyesine çıkmak için uzun süre çektiği acı ile kendini saflaştirdı ve nezaman ki nefs-i mutmaine yada huzurlu ruh (Fecr Süresi, 27) seviyesine erişti o zaman sevgilisiyle birleşebildi.
Kadın
Bunun olabilmesi için şu güzelliklere sahip olması gerekir: Dostuna küçücük bir hatadan dolayı küsüp darılmaz, yâni ona göre yanlış olan, ancak, Allah'ın indinde doğru olan bir hareketten dolayı dostunu yüzüstü bırakıp geri çekilmez. Dostu ona hatâ yaptığı zaman o yapmış gibi olur çünkü bilir ki, insanlar bu dünyâda birbirinin tamamlaycısıdır. Kulun rızası için Allah'ın gazabını aramaz. Kulu hoşnut etmek için Allah'ın rızâsını çiğnemez. Gönlünün sefası, mümin kardeşleri için kalbinde fenalık, öfkeye dair kin diye birşey kalmaması demektir. Bu hâl hasıl olursa vahşi hayvanlar bile onunla ünsiyet ederler. Kendi ayıp ve kusurunu bilmezse her vakti zamanı noksandır. Bilir ki az edep çok ilimden hayırlıdır, ve yine bilir ki lüzumsuz sözler ve dedikodular baş uçurur Onun dostu, onu günahlardan geri çeken, haldaşı da ayıplardan kurtaran ve ona Hakk yolunu gösterendir. İdrak ederki, dünyâda başkalarına fayda vermeyen âhirette de kendisi fayda görmez. Çok iyi bilirki, ibâdet, inzivaya çekilip kuru ekmek yemek, eski elbiseler giymek değildir. Belki dünya lezzetlerinin cümlesinden zevk almaya iktidarı varken bunlara kapılmamaktır. Gene çok iyi bilirki, gönüller üstündeki perdelerin en kalını Allah'ın mahlûku ile meşgul olmaktır. İkram eder, ikram beklemez. Kulluğunu, yokluğunu ve aczini bilir. Pişman olacağı işlerden çekinir.
Annelik kadına böylesine yüce değerler katarken, kadın kendi mânâsına ulaşabilmeyi becerir ve nefsini kinlerin, hırsların, aşırı düşkünlüklerin esaretinden kurtarır zarafet, vericilik, merhamet, bağdaştırıcılık "önce ben değil sen" diyebilmek hasletlerini açığa çıkarabilirse şaheser bir eser ortaya çıkar. Kadın, altın bir tenceredir. Yeterki, içinde pislikli bez kaynatmasın.
32 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.