Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kötülük ve Theodise

Cafer Sadık Yaran

Kötülük ve Theodise Sözleri ve Alıntıları

Kötülük ve Theodise sözleri ve alıntılarını, Kötülük ve Theodise kitap alıntılarını, Kötülük ve Theodise en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Albert Camus, örneğin, Tanrı'yı reddedişini kötülüklerin varlığına ve insanlar tarafından bolca ve şiddetli bir biçimde tecrübe edilişine bağlamaktadır. Ona göre sormamız gereken soru şudur: Bu dünyada kötülük var mıdır? Eğer varsa, kötülük Tanrı fikriyle bağdaşmaz. Tanrısal bir düzende, Tanrı'nın yarattığı ve yönettiği bir dünyada kötülüğün olması akıl alacak gibi değildir. Sözgelimi ölüm, bir kötülüktür ve kötülük bize azap verir. Oysa "haklı olan asla öldürmeyendir. Bu, demek ki, Tanrı olamaz." Camus, kötülük problemini çok basit bir varoluşsal ikilemle ifade eder: "Ya biz özgür değiliz ve her şeye gücü yeten Tanrı kötülükten sorumludur. Ya da biz özgür ve sorumluyuz ama Tanrı her şeye gücü yeten değildir. Camus'nün, kötülük, özgürlük ve kader sorununu ve cevabını bu kadar basite indirgemesi, onun ateizminin sağlam düşünsel dayanaklar ve teorik gerekçelerden ziyade varoluşsal kökenli "hayat sevgisi ve ölüm korkusuna dayanan ve dolayısıyla tam anlamıyla felsefi temellendirilmesi yapılmamış olan bir ateizm" olduğu kanaatini paylaşmaya götürüyor bizi.
Sayfa 36 - Vadi Yayınları
Tanrı özgür yaratıklar yaratabilir fakat onların sadece doğru olanı yapmalarına neden olamaz veya karar veremez. Zira eğer öyle yaparsa o zaman her şeye rağmen onlar önemli ölçüde özgür değildirler doğru olanı özgürce yapamazlar. Plantinga
Reklam
Gazali tarafından savunulan bir teodisenin merkezini, bu alemin "mümkün alemler arasında en iyisi olduğu" görüşü olmuştur.
Asıl önemli olan, Allah'ın yaratması karşısında insanların tutumudur: "İnsanın başına bir sıkıntı gelince Bize yalvarır. Sonra katımızdan ona bir nimet verdiğimiz zaman: 'Bu bana bilgimden dolayı verilmiştir' der. Hayır; o bir imtihandır, fakat çokları bilmezler" (Zümer, 49) ayeti bunu gösterir.
Sayfa 117 - Vadi Yayınları
Hayvanlar ve insanlar, kendini koruma yöntemlerini, çoğu kez karşılaşılan bir bedensel acının yardımı ile öğrenirler. Dolayısıyla acı, kendini koruma öğretmeni olarak biyolojik zorunluluktur. Hick
Sayfa 115Kitabı okudu
"Tanrı,ya kötülükleri ortadan kaldırmak ister de kaldıramaz veya kaldırabilir ama kaldırmak istemez ya da ne kaldırmak ister ne de kaldırabilir yahut da hem kaldırmayı ister hem de kaldırabilir.Eğer ortadan kaldırmak istiyor da kaldıramıyorsa,O güçsüzdür ki bu durum Tanrı'nın karakteriyle uyuşmaz;eğer ortadan kaldırabiliyor fakat kaldırmak isteniyorsa O kıskançtır ki bu da Tanrı ile uyuşmaz;eğer O ne ortadan kaldırmak istiyor ne de kaldırabiliyorsa hem kıskaç hem güçsüzdür,bu durum da Tanrı değildir; eğer ortadan kaldırılmayı istiyor ve kaldırabiliyorsa ki yalnızca bu Tanrı'ya uygundur,o zaman kötülüklerin kaynağı nedir?Ya da kötülükleri niçin ortadan kaldırmamaktadır?
Reklam
"Çok genel bir sınıflandırmayla dünya dinleri [kötülük problemi karşısında] başlıca üç tür çözüm önermektedirler: (1) Hinduizm'in Vedanta öğretilerinde monizm vardır; buna göre, görüngüsel dünya bütün kötülükleri ile birlikte mayadır veya yanılsamadır..... (2) Düalizmin en dramatik bir biçimde örneklendiği antik Zerdüştlükte, birbirine zıt iyi ve kötü tanrılar düalizmi vardır.... (3) (Yahudilikte, Islam'da ve) Hıristiyanlıkta ise monism ve düalizmin özgül bir bileşimi, veya (monoteizm biçimindeki) nihãi bir metafiziksel monizm içinde ahlaki bir düalizm eğiliminin kendine özgü bir terkibi vardır..."
Şimşekli ve yıldırımlı fırtınalar olmasaydı, bir saatten az sürede yeryüzünün üst atmosferi, çoğu bitkinin yaşamının kendisine bağlı olduğu atmosferik nitrojeni üreten negatif elektrik yükünü kaybederdi,hayat meydana çıkmazdı....
Gıda üzerine yazılmış bilimsel araştırmalara göre, "aşırı tüketime izin verildiğinde bile, global düzeyde yiyecek tedarikinde doğrusu hiçbir sıkıntı yoktur." "O halde özellikle Afrika'daki zenci bebeklerin maruz kaldığı açlıklar ve büyük kıtlıklar neden?" diye sorulursa, cevap veya cevaplardan başta geleni, "Bu kıtlıkları kolonicilik yaratmıştır" şeklindedir. Kolonicilik ana nedeninin yanında, ondan bağımsız veya onun türevleri olan, yerel kötü yönetimler, sivil savaşlar, kimileri hayatta kalabilmek için gerekli olan miktarı bulamazken kimilerinin ölümüne aşırı tüketimlerine yol açan ve izin veren adil olmayan bir dağıtım ve paylaşım sistemi, tembelleştirici ve uyuşturucu bir zihniyetin toplumsal düzeyde egemenliği gibi pekçok neden, fazlasıyla yeterli olan fiziksel kaynakların, bazı insanlar için elde edilebilir olmamasına yol açmaktadır. Nitekim, "Dünya insanlarının kaba bir hesapla üçte ikisi, dünya gelirinin sadece yaklaşık yüzde sekizini kullanarak, az gelişmiş ülkelerde yaşarken; çok gelişmiş uluslardaki toplam nüfusun yüzde 20'si, dünya gelirinin, - yarısı ABD'ye gitmek üzere -yaklaşık yüzde 60'ını paylaşmaktadır" Bu durumda sözü edilen türden kötülüğün nedeninin öne sürüldüğü gibi doğa değil insanların yanlış kararları ve uygulamaları olduğu anlaşılmaktadır.
Sayfa 67 - Vadi Yayınları
Gazali
Allah insanın bilgi ve hikmetini tasavvur edilebilecek en son noktaya kadar arttırsa ve ona evreni yeniden düzenlemek için sınırsız bir özgürlük verse bile, evrenin mevcut düzeninde en küçük bir gelişyirme yapılamazdı.
Reklam
Gazali
"Çokları bu denizde boğulmuştur....İşte bu denizin sonunda...kader sırrı vardır"
Düşünceye yol açan, yaratılmış şeylerdeki zıtlıklardır. Düşünce olmasa ne ayrım, temyiz, ne de seçim olabilirdi.
Platon'a göre Tanrı, iyilik ve adaletin ta kendisidir; O'nda kötülük ve adaletsizliğin gölgesi dahi bulunmaz.
Kötülükler, Gazali'ye göre, çoğu kez kılık değiştirmiş iyiliklerdir.
Kötülüğün pozitif bir gerçekliği yoktur, daha ziyade o, iyiliğin yokluğudur. St. Augustne
Sayfa 103Kitabı okudu
117 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.