EDMUND İnsanların geri zekâlı olduğunun bundan daha iyi
bir örneğini arasak bulamayız. Hale bak, işler biraz
ters gidince bütün suçun bizde olduğunu bilmemize
rağmen kabahati yıldızlara, aya, güneşe yüklüyoruz.
Öyle ya kaderimizi arkamızdan itmese cani olmazdık.
Gökler istedi diye aptalız. Yıldızların etkisi altına
girmesek ne sarhoş oluruz, ne yalan söyler, ne de
başkasının kadınına göz koyarız. Hep yıldızların
yüzünden... Annemle babam ejderha kuyruğunun
altında sevişmeseler, ben de büyük ayının altında
doğmasam bu kadar kaba, bu kadar şehvetli olur
muydum hiç? Ne saçma!
"Savaşı olmayan savaşçı kendisine saldırır." der Friedrich Nietzsche, Böyle Buyurdu Zerdüşt kitabında.
William Shakespeare ise Kral Lear kitabında; "Oysa benim ruhumda savaş var. Durmadan ölüyor içimdeki insanlar..." der.
Hep böyledir, insanın hayat içinde kavgası bittiğinde, içinde biriktirdiği tüm silahları kendisine doğrultur.
Rakibi olmayan savaşın, kaybedeni olmadığı gibi galibi de yoktur...