Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Siyasal Teoloji ve Kültürel Egemenlik

Kültürün İktidarı

Ali Fuat Bilkan

Kültürün İktidarı Sözleri ve Alıntıları

Kültürün İktidarı sözleri ve alıntılarını, Kültürün İktidarı kitap alıntılarını, Kültürün İktidarı en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Vezir Kündürl'nin 1064'te azledilip bir süre sonra yerine Nizamülmülk'ün getirilmesiyle birlikte, Eş'ari-Şafîler üzerin­deki baskılar da sona ermiş ve bu tarihten itibaren Selçuklu­ların kurduğu medreselerde, bilhassa Nizamülmülk'ün bilinç­li politikasıyla, bu kez Eş'arîlerin hakimiyeti başlamıştır.
Buna çok sevindim ve şöyle dedim: 'Ey filozof, sana soru sorabilir miyim? 'Sor' dedi. 'Hüsn' (iyilik, güzellik) nedir? diye sordum. 'Akılda iyi ve güzel olan' dedi. 'Sonra nedir?' di­ye sordum. 'Şeriatta iyi ve güzel olandır' dedi. 'Sonra nedir?' di­ye sorduğumda, 'çoğunluğun nezdinde iyi ve güzel olandır' de­di. 'Sonra nedir?' diye sorulunca, 'sonra, sonra yoktur' dedi."
Reklam
Bu konuda, Halife Mansür'un İmam Malik'e, Muvatta adlı ese­rinin "mahkemelerde resmi bir kanun metni olarak kullanılma­sını teklif ettiği" , ancak İmam Malik'in bunu kabul etmediği nakledilir.
İnsanda birinci derecedeki tasarrufu ruha ait kabul eden ve ruhun iradesinin de akıl yoluyla icra edildiğini belirten lb­nü'l-Arabi, her iki alem arasında kurduğu ilişkiye göre, vezi­rin konumunu peygambere benzetir. Bu bakımdan karar mer­cii olan ruh (hükümdar) ile yürütme erkine sahip olan akıl (ve­ zir), "küçük alem"deki egemenliği paylaşan iki farklı güç ola­rak öne çıkar.
Nizamülmülk'ün eserinde, çağdaşı ve hilafet fikrinin en bü­yük teorisyenlerinden olan Maverdî'nin eserindeki hilafet, ha­lifenin seçimi, vezirliğin kısımlara ayrılması gibi hususların hiçbiri bulunmaz. Zira onun konu edindiği sistem, halifelik kurumuna karşı sultanın aristokratik yönetimi altında geli­ şen monarşik sistemdir.
İnsanı değil devleti, zulmü değil fitne çıkma riskini, adaleti değil kudreti öne çıkaran bu zihniyet, Islam düşüncesindeki meşrutî yönetim tarzının anlaşılması ve uygulanmasının önündeki en büyük engeli oluşturmuştur.
Reklam
Hat­ta Küfe'nin bir tarafında helal olan bir mesele, başka bir tarafında haram sayılmaktadır. Öyle ki bütün bu farklılıklar, Müs­lümanların kanları ve mahremiyetlerini ilgilendiren alanlarda dahi uygulanmaktadır. Yetkileri ve hükümleri geçerli olan ka­dılar, bu hükümlerle hükmetmektedirler.
Sayfa 190Kitabı okudu
Esasen, Nakşbendîliğin "dil be-yar dest be-kar" (gönül yar­da, el karda) ile "halvet der-encümen"(toplum arasında Hakla) ilkeleriyle özetlenen ana felsefesi, çalışma hayatını teşvik eden ve gönlü Allah düşüncesindeyken eli işte (kendisi çalışma ha­ yatında) olan bir anlayışı öne çıkarır.
lbnü'l-Mukaffa'nın Berzeveyh'ten yaptığı Kelile ve Dimne ter­cümesi, siyasi nasihatname üslubunu hayvan hikayeleri üzerin­den anlatmayı esas alır. Hükümdarların vezir, yönetici ve halk­la ilişkilerinde yol gösterici öğütlerden oluşan bu hikayelerde, siyasette yaşanan ihtiras, hile ve tuzaklar konusu hakimdir.
Sayfa 196Kitabı okudu
lslam toplumlarında Aris­ tocu ahlak konusundaki eserlerin, daha ziyade siyasi kargaşa­nın ve yozlaşmanın yaşandığı dönemlerde öne çıkması, bir yan­ dan inancın eylemle sınanması gerektiğini işaret ederken, diğer yandan da Mutezile'nin "amel imanın cüzüdür" ilkesinin farklı bir biçimde gündemde tutulduğunu gösterir.
Sayfa 104Kitabı okudu
239 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.