Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Monadoloji Gönderileri

Monadoloji kitaplarını, Monadoloji sözleri ve alıntılarını, Monadoloji yazarlarını, Monadoloji yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
“Bu yüzden ne tam bir doğum ne de ruhun cisimden ayrılması manasında tam bir ölüm vardır. Doğum dediğimiz şey gelişme ve büyümedir; ölüm dediğimiz şeyse kuşatılma ve küçülme.”
Sayfa 45
“Basit bir cevherin şimdiki hali önceki halinin doğal bir devamıdır; öyle ki şimdiki zaman gelecek yüklüdür.”
Sayfa 17
Reklam
Kütleden ve hızdan kaynaklanan kuvvetler türevdirler ve fenomenlere veya yığınlara aittirler.
Doğada birbirine mükemmelen benzeyen ve denk olan iki cisim bulunamaz.
Ruh mahlukat için Tanrının mümkün mertebe bir taklididir.
Görünür şeyler arasında düşünceye en yakın olan şey aynadaki surettir ve şeylerin beyindeki kopyası aynadaki suretten daha kesin olamaz, fakat bir suretin kesinliği yansıdığı yerde hiçbir algı üretmez.
Reklam
Bazı modern filozoflar gibi, sadece Tanrının fiilde bulunduğunu söyleyen birisinin, hiç değilse Tanrının yarattıkları üzerindeki fiilinin, fiilden fiile kendiliğinden bir seyir izlediğini kabul etmesi gerekir.
Tanrı sonsuz olduğundan asla tümüyle bilinemez.
Tanrı her yerde merkez gibidir, fakat çevresi hiçbir yerde değildir, çünkü onun için her şey dolaysız, merkeze mesafesiz mevcuttur.
Şeyler sahip oldukları mükemmelliği sürekli olarak Tanrı'dan alırlar. Ancak barındırdıkları kusurlar mahlukatın özsel ve kökensel sınırlılığından kaynaklanır.
Reklam
Ruh hiçbir zaman cismi tümüyle terk etmez ve asla bir cisimden bambaşka bir cisme geçmez. Şu halde ruh değişimi yoktur, sadece başkalaşım söz konusudur.
İnsandaki spermatik canlıların/hayvanların ruhu akıllı değildir ve ancak gebelikte insan doğasına büründükten sonra akıllı hale gelir.
Cevher fiile muktedir varlıktır. Basit veya bileşiktir. Basit cevher parçaları olmayan cevherdir. Bileşik cevher ise basit cevherlerin, yani monadların toplanmasıdır.
Şu halde, evrende atıl kalmış, kısır, ölü hiçbir şey yoktur; ne kaos, ne de görünüş haricinde karmaşa vardır. Görünüşteki bu karmaşa da tıpkı bir gölete uzaktan bakarken içindeki balıkları seçemediğimiz halde sebep oldukları bulanık hareketi, adeta kaynaşmayı görmek gibidir.
Bir yaratık bir başkasında cereyan edenlerin apriori zeminini sağlamaya hizmet ediyorsa ondan daha mükemmeldir; zaten bu nedenle birinin öbürü üzerinde eylediğini söyleriz.
530 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.