Ne Kadarı Yeterli? (Para Sevgisi ve İyi Yaşam Mücadelesi)

·
Okunma
·
Beğeni
·
438
Gösterim
Adı:
Ne Kadarı Yeterli?
Alt başlık:
Para Sevgisi ve İyi Yaşam Mücadelesi
Baskı tarihi:
2014
Sayfa sayısı:
248
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053993490
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
İyi bir yaşam nedir? Böyle bir yaşama ulaşmak, onu sürdürmek için neler yapmalıyız? Acaba herkes "benim hayattaki amacım çok fazla para kazanmaktır" dediğinde bu ne anlama gelecektir? Böyle bir amaç "iyi bir yaşam"ı getirecek midir? Ünlü ekonomist Robert Skidelsky ile oğlu felsefeci Edward Skidelsky, Ne Kadarı Yeterli? Para Sevgisi ve İyi Yaşam Mücadelesi adlı eserlerinde işte bu sorulara cevap ararken, daha fazla para kazanma arzusunun biçimlendirdiği ekonomik doyumsuzluğa ve "artık yeter" dememizi önleyen psikolojik eğilime karşı önemli tezler geliştiriyor. Bunun için Keynes'in 1930'da yazdığı "Torunlarımızın Ekonomik Olanakları" makalesinde öngördüğü kehanetinin gerçekleşmemesinden yola çıkarak önemli tespitlerde bulunan yazarlar, Keynes'in esasında kapitalizmin kötülüklerinin farkında olduğunu ancak bunun servetin büyüyerek, adil bir biçimde paylaşıldığında ortadan kalkacağına inandığını, bu nedenle yanıldığını vurguluyorlar. Yazarlara göre, serbest piyasa ekonomisi; işverenlere çalışma saat ve koşullarını istedikleri gibi düzenleme gücü verirken, bizim de içimizdeki "rekabetçi", "statü elde etmeye yönelik" tüketim eğilimini alevlendirip, para kazanmayı insanlığın temel ticari güdüsü haline getirmekte, bu da doyumsuzluğu beslemektedir. Skidelsky'ler kitaplarında, felsefe ve ekonomi biliminin bakış açılarını, bu iki disiplinin birbirine ihtiyacı olduğu düşüncesiyle biraraya getirirken; kapitalizmin yarattığı servetin uygar bir kullanıma sokulması gerektiğini de vurguluyorlar.
248 syf.
·8/10
İşletme fakültesi mezunu olmamış olsam okumakta çok zorluk çekeceğim bir kitabı bitirmiş olmanın ferahlığı ile kitap hakkında fikirlerimi paylaşmaya başlıyorum. Ekonomi, para, iktisat ve kaliteli yaşam konularını işleyen yazar " İyi bir yaşam nedir?" sorusunu felsefeyle karışık bir biçimde açıklamaya çalışmış. Zaman zaman okumakta zorlandım. Yine de ekonomi ve iktisatla ilgilenenler için önemli bir kaynak kitap olduğunu düşünüyorum. Tüketim toplumu çılgınlığına önemli ve sert eleştirilerde bulunulmuş. Kapital düzen yerden yere vurulmuş. İnsanın para sevgisi de boş geçilmemiş.
Ünlü kişilerin beğendiği marka etiketlerin genelde pahalı olduğu bilinir ve onların çekici olmasının başlıca ( belki esas nedeni ) budur; fiyat ne kadar yüksek olursa o marka o kadar özel olur. Fiyatları düşecek olursa o mallara olan talep de düşecektir. Bir Rus fıkrası bunu güzel özetliyor: İki yeni Rus karşılaşırlar. Biri, "Kravatın ne ediyor?" diye sorar. Ötekisi," Bin dolar" diye yanıtlar. " Ne yazık! benimki iki bin ediyor" Şaşaalı tüketim tüm ülkeler ve çağlarda yeni zenginlerde görülen bir özelliktir.
Çalışma sevgisinin karşılığının boş zaman korkusu olduğu söylenir. Genellikle şu sorulur: Çalışmak zorunda olmasalardı insanlar ne yaparlardı? İçki mi içer yoksa uyuşturucu mu alırlardı? Tüm günü televizyon önünde yayılarak mı geçirirlerdi? Tüm bu soruların altında yatan görüş insanların doğal olarak tembel olduğu ve bu nedenle, onları üretken yapmak," işler" durumda tutmak ve " başıboş gezmekten" alıkoymak için çalışma zorunludur. Ama başka bir şey daha vardır. Çalışma zorunlu sosyallik sağlar;boş zaman yalnızlığa mahkûm eder.
Cicero, " Eğer bir bahçe ve kütüphaneye sahipsen," diye yazmıştı, " ihtiyacın olan her şeye sahipsin." Dünyanın her yerindeki kültürler buna benzer imgelerin tekrarlanması doğayla harmoni içerisinde olmanın ruhun evrensel bir ihtiyacı olduğunu göstermektedir.
1970'te, bir şirket başkanının aldığı ücret ortalama bir işçinin aldığından 30 kat fazlaydı; bugün 263 kat fazladır.
Solomon ve Sokrates bize defalarca mutluluğun zenginlikte değil sevgi ve erdemde yattığını anlatmıştı. Atasözleri kitabı, " Sevgiyle sunulan ot yemeği, eldeki sığır ve onun nefretinden daha iyidir," demektedir.
İnsanın tüm ömrü boyunca yaşadığı ticari iş ve sıkıntıların kendisini eğlendirmek uğruna yapılması gerektiğini düşünmek ve tüm bunların sonunun eğlenceyle bitecek olması, gerçekte tuhaf bir düşüncedir.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Ne Kadarı Yeterli?
Alt başlık:
Para Sevgisi ve İyi Yaşam Mücadelesi
Baskı tarihi:
2014
Sayfa sayısı:
248
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053993490
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
İyi bir yaşam nedir? Böyle bir yaşama ulaşmak, onu sürdürmek için neler yapmalıyız? Acaba herkes "benim hayattaki amacım çok fazla para kazanmaktır" dediğinde bu ne anlama gelecektir? Böyle bir amaç "iyi bir yaşam"ı getirecek midir? Ünlü ekonomist Robert Skidelsky ile oğlu felsefeci Edward Skidelsky, Ne Kadarı Yeterli? Para Sevgisi ve İyi Yaşam Mücadelesi adlı eserlerinde işte bu sorulara cevap ararken, daha fazla para kazanma arzusunun biçimlendirdiği ekonomik doyumsuzluğa ve "artık yeter" dememizi önleyen psikolojik eğilime karşı önemli tezler geliştiriyor. Bunun için Keynes'in 1930'da yazdığı "Torunlarımızın Ekonomik Olanakları" makalesinde öngördüğü kehanetinin gerçekleşmemesinden yola çıkarak önemli tespitlerde bulunan yazarlar, Keynes'in esasında kapitalizmin kötülüklerinin farkında olduğunu ancak bunun servetin büyüyerek, adil bir biçimde paylaşıldığında ortadan kalkacağına inandığını, bu nedenle yanıldığını vurguluyorlar. Yazarlara göre, serbest piyasa ekonomisi; işverenlere çalışma saat ve koşullarını istedikleri gibi düzenleme gücü verirken, bizim de içimizdeki "rekabetçi", "statü elde etmeye yönelik" tüketim eğilimini alevlendirip, para kazanmayı insanlığın temel ticari güdüsü haline getirmekte, bu da doyumsuzluğu beslemektedir. Skidelsky'ler kitaplarında, felsefe ve ekonomi biliminin bakış açılarını, bu iki disiplinin birbirine ihtiyacı olduğu düşüncesiyle biraraya getirirken; kapitalizmin yarattığı servetin uygar bir kullanıma sokulması gerektiğini de vurguluyorlar.

Kitabı okuyanlar 1 okur

  • Muhammed Işık

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%100 (1)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0