Yunan Klasikleri

Organon 1 - Kategoryalar

Aristoteles

Organon 1 - Kategoryalar Sözleri ve Alıntıları

Organon 1 - Kategoryalar sözleri ve alıntılarını, Organon 1 - Kategoryalar kitap alıntılarını, Organon 1 - Kategoryalar en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
(...)üçgen, dörtgen ve öteki geometrik şekillerin hiçbirinin daha çokluğu kabul etmediği görünüyor. Üçgen ya da daire tanımına uyan nesnelerin hepsi aynı biçimde üçgen ya da daire; bu tanımlara uymayanlarsa hiçbiri ötekinden daha çok öyle olmaz: Nitekim dikdörtgen kareden hiç de daha çok daire değil, çünkü dairenin tanımı hiçbirine uymaz. Demek ki genelde ilk terimin tanımını her ikisi de kabul etmiyorsa, biri ötekinden daha çok odur denmeyecek.
Varlık
İlk varlık ne bir taşıyıcı için söylenir, ne de bir taşıyıcı içinde olur; ikincil varlıkların ise taşıyıcı içinde olmadıkları şu şekilde açık: 'İnsan' taşıyıcı olarak belli bir insan için söylenir ama, bir taşıyıcı içinde değildir -çünkü 'insan' belli bir insanın içinde değildir-, aynı biçimde 'canlı' da taşıyıcı olarak belli bir insanın için söylenir ama, belli bir insanın içinde değildir.
Sayfa 17 - İmge Kitabevi
Reklam
Öte yandan ilk varlıklar, bütün öteki nesneler için taşıyıcı olmaları, öteki nesnelerin hepsinin onlara yüklenmeleri ya da onların içinde olmaları nedeniyle, bundan ötürü asıl anlamda varlıklar adını alırlar.
“Duygularla ilgili nitelikler, kendileri nitelikleri üstlenerek bir değişime uğramaları nedeniyle bu adı almazlar. Nitekim bala bir değişmeye uğradığından ötürü tatlı denmez, benzeri öteki şeylerle de bu böyledir.”
Hal ve fiil arasındaki fark şudur: Fiil kendi anlamının dışında anlamına bir de şimdiki zaman anla­mı yüklerken halde eklenen şey şimdiki zamanın çevresidir. Kendiliğinden ya da kendi kendisiyle fiil olanlar da aslında isimdir ve belirli bir anlama sahiptirler. Çünkü bu ifadeleri kullanan kimse kendisini dinleyenin düşüncelerini belirler ve düşünen kimse de düşüncesini durdurur. Ancak bir şeyin var olduğunu ya da var olmadığını söylemezler. Çünkü var olmak ya da olmamanın nesneye işaret eden bir yanı yoktur. Bunlar yalnız başlarına kullanıldıkları zaman da var olan ifa­desinin de bir anlamı yoktur. Gerçekten de tek başlarına olan bu ifadeler hiçbir anlam ifade etmezler. Kendi anlamlarında birleşik nesnelerden bağımsız olarak anlaşılmaları olanaksız bir birleşiklik içerirler.
Sayfa 66 - Say YayınlarıKitabı okudu
195 öğeden 231 ile 195 arasındakiler gösteriliyor.