Yunan Klasikleri

Organon 1 - Kategoryalar

Aristoteles
7.7/10
82 Kişi
385
Okunma
79
Beğeni
12,3bin
Görüntülenme
Organon (Yunanca: Ὄργανον, anlamı: alet, araç, organ) Aristoteles'in 6 ciltlik klasik mantık üzerine olan kitap serisi. Organon ismi daha sonraları Aristo'nun izleyicileri olan Peripatetikler tarafından verilmiştir. 6 adet kitaptan oluşur
64 sayfa
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

98 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
2 saatte okudu
Hiçbir ön-bilgi olmaksızın salt düşüncenin ürünü’
Aristoteles’in ilk eserlerinden olmakla beraber eserde varlıkların derininden bir sınıflama söz konusu. Gerçi bu “neyin” sınıflandırıldığı meselesi de çokça tartışılmış ama bence bir “varlık sınıflandırılması” olduğunu düşünmek daha kabul edilebilir. Bu sınıflandırma içinde Aristoteles ağırlıklı olarak birincil ve ikincil tözleri ele alır ve birinci tözleri hepsinin üzerinde kabul eder çünkü ilk tözün karşıtı yoktur ve kendinde karşıtları barındıran tek varlıktır. Geniş anlamda kategorilerin sayısı sınırsız olmasına karşın Aristo bunları 10 kategoride toparlamıştır ve bunlar temel yüklemler ya da temel kavramlardır. Aristonun oluşturduğu bu 10 kategori yüzyıllar boyu gerek batıda gerek islam dünyasında kabul edilmiştir.
Kategoriler
KategorilerAristoteles · İmge Yayınları · 2016385 okunma
64 syf.
10/10 puan verdi
·
3 günde okudu
*Organon;Yunanca da alet, araç anlamına gelmektedir.(opyavov) *Aristoteles’e göre Organon; Mantık, araç bilimi. *Bana göre Organon; İlme giriş. Bu kitap Aristo’nun mantık üzerine kurulu cümlelerinden meydana gelmiştir.Mantığı bir araç bilimi haline getirmiştir.Mantığın yaratıcılarından birisi de hiç şüphesiz Aristotelestir.Bu kitapta
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma
64 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
İsimlerin aynı olmasına karşın insan özünün farklı olacağı ve bu farklılığın nicelik olarak kendini nasıl göstereceği ele alınmaktadır. Görelilik kavramının anlaşılabilmesi adına isimler arasında doğru bağlaşıma değinilmiştir. Öz, isim, nitelik, nicelik, görece ve varlık kavramları detaylıca incelenmektedir. Bu doğrultuda, tüm bu terimler arasındaki ilişkiye ışık tutmaktadır.
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma
64 syf.
8/10 puan verdi
·
4 saatte okudu
Organon 1 - Kategoryalar (Yunan Klasikleri),Aristoteles, Bu kitabı anlamakta o kadar zorlandım ki kendime ilk defa bir anlamda geliştiren bir kitap bulabildim bu hafta boyunca serimin tüm kitaplarını okumayı düşünüyorum. Kitabın beni etkileyen noktası dil kavramına yapılan eleştirilerde ki zıtlığa olan bakışı oldu. Aristoteles'in bu kadar zor anlaşılmasının bir sebebi Hamdi Ragıp Atademir'in çevirisinin dil olarak çok eski kalması ve bir çok yabancı kelime içermesi. Kitabı okuyacaksanız 2019 veya 2016 baskılarını okumanızı tavsiye ederim. Kitabın ana fikri dil üzerine olsada olguların özüne yaptığı indirgemeci bakış benim görüşüm de her ne kadar doğru olmasa da fikre olan bakışı. Kelimeleri sınıflandırması ve cisim ve isim arasındaki ilşkiye olan bakışı. İyi okumalar... -Furkan DOLGUN
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma
64 syf.
10/10 puan verdi
Aristo'ya giriş
Kategorya olarak bilinen eser, nicelik ve nitelik olmak üzere iki kategoriye ayrılır. Mantık kitabıdır, mantığı ilimlerin ilimi kabul eder. Bu ifade, varlığın kanunları Platon'un ifade ettiği gibi duyulabilir nesneler üzerinden değil aynı zamanda fikirler üzerinden gerçek varlıklarla karakterize edildiğini gösterir. Dolayısıyla yorum olarak şu
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma
64 syf.
7/10 puan verdi
·
20 saatte okudu
Kitabın içeriği ve Aristo'nun mantık konusundaki önermeleri madde madde ele alınırken, Türkçe'ye çeviri den kaynaklı olduğunu sandığım bir ifade karmaşası var sanıyorum. Bu sebeble okunması zorlaşıyor. Hatta cümleler anlamsızlaşıyor. Yine de, mantık ve felsefe bilimi açısından insanın 2500 yıl öncesinde geldiği zekasını kullanma ihtiyacı ve bu konudaki becerisindeki zirve nokta etkileyici...
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma
96 syf.
7/10 puan verdi
·
Beğendi
·
2 saatte okudu
Aynı kitaba bu kadar farklı isimlerde baskılar yapılmasına bir türlü anlam veremiyorum. Genellikle A. Conan Doyle kitaplarında karşıma çıkan bir durum ama burada da görünce biraz garipsedim açıkçası. Beklentiler... Üzer... Kategoriler ve Önermeler aslında bu külliyatın bir birleşimi olarak kabul ediliyor ve kategorilerde eş anlam, eş ses, yan anlam ve benzeri günümüzde de geçerliliğini koruyan kavramlara yer verilirken; önermeler kısmındaysa olumlu olumsuz, genel özel gibi kavramları işliyor yazar. Hepimize iyi okumalar dilerim..
Kategoriler - Önermeler
Kategoriler - ÖnermelerAristoteles · Say Yayınları · 2017385 okunma
64 syf.
·
Puan vermedi
·
1 saatte okudu
Mantık ve akıl yürütme; insanı insan yapan en temel özelliklerden ikisi. Bu anlamda zaten insanın istemeden dahi olsa yaratılışsal bir özelliği olan bu iki kavramı layıkı ile öğrenmek elzem bir durum. Bu anlamda mantığın bir anlamda ebesi olan Aristo ilkin mantık adına var olan temelin kategorilerle harekete geçtiğini iddia ediyor. Bir şeyin ne olduğunu söylemek aynı zamanda onun ne olmadığını da açıklayan bir durum oluyor. Aristo bu kitabında bizlere kategorileri tanıtarak zihinsel yolculuğumuzda nerede olduğumuzu bilmemiz gerektiğini söylerken bunun en önemli aşamasının- Platon'un iddia ettiğinin aksine- sofist karşıtlığı üzerinden değil salt akıl ile yapılması gerektiğini söylüyor. İşte kategoriler x kişisine bağlı olmadan salt aklın sınırlarını tanıtıyor. Okuyunuz okutturunuz efenim :))
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma
·
Puan vermedi
Aristoteles Eleştirisi
Aristoteles, şeylerin yerine sözcükleri, nesnenin yerine özneyi koydu. Tümevarımı tavsiye etti ama kendisi uygulamadı, tikelden genele geçmek yerine genelden tikele geçerek doğru soruşturma düzenini tersine çevirdi. Genel ilkelerden kanıtlama yöntemiyle evrenin merkezinde yeryüzünün bulunduğu bir küre olarak gördü. Hem kendisinin hemde neredeyse 2000 yıl boyunca dünyanın bedelini ödeyeceği bir yaklaşımdı bu, öyle ki başka bir evren mümkün görülmedi. Harekete dair kavrayışları tümüyle fizik dışıydı. Hareket doğal ya da doğadışı, iyi veya kötü, sert veya ılımlıydı güya; harekete dair, yaklaşımına temel olan hiçbir mekanik kavrayış yoktu. Boşluğun var olamayacağını ileri sürdü ve buna, eğer var olsaydı hareket mümkün olamazdı, diye delil getirdi. Kaç çeşit hayvan türü olması gerektiğini a priori belirledi ve neden hayvanların falanca kısımları olduğunu genel ilkelerle gösterdi.
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma
64 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
24 saatte okudu
Aristoteles'in mantık üzerine yazdığı kitap. aristo mantığı diğer bilimlerden ayırmıştır çünkü mantık onun için bir anlama aracı, aletidir. zaten organon da alet demektir. fakat bu adı aristo değil, peripatetikler vermiştir. bir bilim oluşturulmadan önce alet yani mantık güzelce kavranmalıdır. bu eserde de aristo öz, fert olarak alınan cins, nevi cins, zıtlık, karşıtlık, tasdik-inkar gibi kavramları mantıksal açıklamalar ile açıklar. ve bunu oldukça anlaşılır şekilde yapmıştır. sadece kitabın çevirisi biraz insanı yoruyor. çok fazla aynı ve eski sözcüklerin tekrarı akıcılığı sekteye uğratıyor. orijinal metinde de böyle mi ve orijinalliği bozmamak amacı ile mi böyle yorucu cümleler kurulmuş bilmiyorum fakat asla büyük bir sorun yaratmıyor bu durum.
Organon 1 - Kategoryalar
Organon 1 - KategoryalarAristoteles · Milli Eğitim Basımevi · 1989385 okunma

Yazar Hakkında

Aristoteles
AristotelesYazar · 36 kitap
Aristoteles ya da kısaca Aristo (Yunanca: Ἀριστοτέλης Aristotelēs; Eski Yunanca /aristoˈtelɛːs/; Yeni Yunanca /ˌaris̩toˈteʎis̩/) Antik Yunan filozof. Platon ile Batı düşüncesinin en önemli iki filozofundan biri sayılır. Fizik, gökbilim, ilk felsefe, zooloji, mantık, siyaset ve biyoloji gibi konularda pek çok eser vermiştir. MÖ 384 veya 385'te, günümüzde Athos tepesi olarak adlandırılan tepenin yakınlarında ufak bir Makedonya kenti olan Stageira'da, Makedonya kralı II. Amyntas'ın (Philippos'un babası) hekimi olan Nikomakhos'un oğlu olarak dünyaya gelir. MÖ 367 veya 366 'da 17 yaşında Platon'un Atina'daki akademisine (Akademeia) girmesiyle Platon'un en parlak çömezlerinden biri olur. Tütör yahut yardımcı hoca olarak çalıştığı dönemde, okuma tutkusuyla tanınır; (Platon, belki de bir tür tenezzülle, ona "okuyucu" lâkabını takar) Daha sonraları Akademia'daki öğretime kendisi de katkıda bulunur: kimi zaman Platoncu savları rakip Isokratos okuluna karşı savunmak için geliştiren, hatta zaman zaman da Evdamos ya da Can üzerine (Peri tes Psykhes) yazılarında olduğu gibi, bu tezleri büyükseyen diyaloglar yazar. Gryllos yahut Retorik üzerine Aristoteles'in diyalog yazarlığı dönemine aittir. Platon MÖ 347'de öldüğünde, Akademeia'nın başına ardılı olarak Spevsippos'u atamıştır. Antik Çağ'dan itibaren yaşamöyküsü yazarları -herhalde kötücüllüklerinden- Platon'un bu seçiminde Aristoteles'in Akademeia'yı terk etmesinin asıl nedenini görüyorlar. Aristoteles'in en azından Spevsippos'a karşı kalıcı bir garez duyduğunu biliyoruz. Aynı yıl, belki de ustasının teşvikiyle, Ksenokratos ve Theophrastos ile bugün Biga Yarımadası olarak anılan Troas bölgesindeki Assos kentine gönderilir. Orada Tiran Atarnevs'li Hermias'ın siyasî danışmanı ve dostu olur. Aynı esnada, özgünlüğünü daha o zamandan belli eden bir okul kurar. Bu okuldaki girişimleri arasında yaşambilim üzerine çalışmaları yer alır. 345-344 yıllarında, belki de Theophrastos'un daveti üzerine, komşu Lesbos (Midilli) adasının Doğu kıyısındaki Mytilene (Midilli) kentine varır. 343'te Pella'daki (Bugün Ayii Apostili) Kral Makedonyalı Philippos'un sarayına, oğlu İskender'in eğitimini üstlenmek üzere çağırılır. 341 yılında Perslerin eline düşen Hermias'ın feci sonunu Pella'da öğrenir, anısına bir ağıt düzer. Gerek Pella'da ikamet ettiği sekiz senelik dönem, gerek eğitmenlik vazifesinin içeriği hakkında neredeyse hiçbir şey bilmiyoruz. Philippos'un ölümüyle M.Ö. 335 İskender tahta oturur. Aristoteles Atina'ya dönüp Akademeia'ya rakip olarak Lykeion'u, ya da diğer adıyla Peripatos 'u (öğrencileriyle içinde dolaşarak tartıştıkları bir tür çevresi sütunlarla çevrili avlu ya da galeri) kurar. Lykeion'lulara verilen Peripatetikoi adı buradan geliyor. Burada on iki sene ders verir. M.Ö. 323'te Büyük İskender'in bir Asya seferi esnasında ölmesi üzerine Atina'da Makedon karşıtı bir tepki dalgası peydah olduğu vakit, aslında Makedonculuk zannı taşıyan Aristoteles'e karşı, dine saygısızlık davası açılması söz konusu olur. Bir ölümlüyü -Hermias'ı- anısına bir ilâhi yazarak ölümsüzleştirmekle itham edilir. Bunun üzerine Aristoteles, Sokrates'in yazgısını paylaşmak yerine Atina'yı terk etmeyi seçer: kendi deyişiyle, Atinalılar'a "felsefeye karşı ikinci bir suç işlemeleri" fırsatını tanımak istemez. Annesinin memleketi olan Eğriboz (Evboia) adasındaki Helke'ye Khalkis sığınır. Ertesi yıl M.Ö. 322'de, altmış üç yaşında hayatını kaybeder.
30 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.