Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Keşifler - Ticaret - Ütopyalar

Ortaçağ 4

Umberto Eco

Ortaçağ 4 Gönderileri

Ortaçağ 4 kitaplarını, Ortaçağ 4 sözleri ve alıntılarını, Ortaçağ 4 yazarlarını, Ortaçağ 4 yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
XV. yüzyıl her ne kadar kültürel ve didaktik alanlar açısından önemli değişimlerin gerçekleştiği bir yüzyılsa da, bu değişimler hümanist-Rönesans düşüncelerinin hızlı ilerleyişinin düşündürdüğünden çok daha ağır ve kademeli yaşanır ve ortaçağın köklü geleneksel araştırma tarzının etkisi altında olmaya devam eder. Bir yandan klasik yazarlar, disiplin uykunun genişletilmesine ve doktrinlerle çeşitli görüşlerin kıyaslanmasına dayalı, eleştirel yöntemin benimsenmesini esas alan yeni öğrenme biçimlerini deneyenler ve beşeri yetenekleri temel alan bir değerler bütününü aktaranlar olarak yeniden gündeme gelirken, diğer yandan köklü yazarları ve metinleri merkez alan Aristotelesçi-Thomasçı gelenek hakimiyetini sürdürür. Bu ortamda yeni kültürel hareketler ağırlıklı olarak, resmi öğretiminin merkezleri olan okullara ve üniversitelere göre farklı yerlerde ve kurumlarda gelişir.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Martin Luther(1483-1546) bu skandalı ortaya çıkarana kadar endüljanslar, yerel beylerle papalık yetkilileri arasındaki müzakereler sonucunda, her iki tarafın lehine olacak şekilde kararlaştırılırdı ve bu arada papalık, dinsel rehberlik niteliği taşıyan faaliyetlerinden giderek uzaklaşıyordu.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Katharlar ortadan kalkarken Engizisyon dikkatini daha marjinal muhaliflere ve topluluklara yönelmeye başlar. Valdizm tarikatı ile ruhani Fransiskenler katı bir baskıya maruz tutulur, Yahudiler de sık sık çocukların öldürüldüğü ritüeller gerçekleştirdikleri iddiasıyla yargılanır. XV. yüzyılda da siyasal amaçlı Engizisyon davalarına tanık olunur. Ancak XIV. yüzyıl sonuyla XV. yüzyıl başları arasındaki asıl yenilik, Engizisyon savcılarının cadı toplantılarını keşfetmesinde ve cadı avını başlatmasında yatar.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Elyazması sistemi sayesinde neredeyse kendi kendine yetebilen üniversite dünyası bu yeniliği hemen kabul etmez; sofistike hümanistler başlangıçta kitapları basılı oldukları ve minyatür içermedikleri için aşağılar. Bunun yanı sıra kültürel yenilikleri elyazmaları arasında aramak gereklidir, çünkü Jules Michelet'ye (1 798-1874) göre, tipografların kataloglarında ortaçağ kendini hissettirmeye devam eder. Ama XV. yüzyılın bu dönemine ait belgelerde bile bir elyazmasının ortalama beşte biri fiyatına çok miktarda kitabın herkesin erişimine açık olduğu anlaşılır.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Kasım 1454'e ait olan Türk Takvimi muhtemelen günümüze kadar ulaşmış ilk basılı kitaptır.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
XV. yüzyıl ortalarında Mainzlı Johannes Gutenberg'in hareketli harfleri icat etmesiyle matbaa çağına geçilir. Metinlerin mekanik olarak çoğaltılabilmesi kitap basma maliyetini çok düşürürken insanların kitaplara erişimini arttırır. Rastlantısal zorlukların ötesinde basılı kitap çok kısa sürede büyük bir başarı kazanır ve bu yeni aracın büyük ölçekli kültürel ve sosyal etkileri olur.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Kökenleri Hint yarımadasına uzanan Çingeneler 1000 yılı civarında Avrupa'ya ulaşır. Varlıkları hem Konstantinopolis'te hem de Bizans İmparatorluğu'nun başka yerlerinde belgelenmiştir. Oradan XIV. yüzyılda Suriye ve Mısır'a, Sırbistan ve Balkanlar'a, Yunanistan'a ve Venedik Cumhuriyetinin hakimiyetindeki iyon ve Ege denizlerindeki adalara geçer, XV. yüzyıl başlarında da Avrupa'nın ve Akdeniz bölgesinin merkezine ulaşır. Henüz dışlanmasalar da genelde zor şartlarda yaşarlar; erkekler genelde çiftçi veya zanaatkar ve özellikle bakırcı, demirci ve derici olarak çalışırken, kadınlar kendilerini geleceği okumaya adar. XV. yüzyıl sonlarında yeni göç dalgaları ve onlarla bağlantılı olarak gelişen hareketlilik, yönetimler için endişe kaynağı haline gelir ve Çingeneler için ilk sürgün kararları alınmaya başlanır.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Moriseolar bu süreci yavaşlatarak zaman kazanmaya çalışırlar ve ilk anda İslam'ın daha az önemli olan bazı ritüellerini 20 yıl daha muhafaza etme ve 10 yıl daha kendi dillerini konuşma izni elde ederler. Bu dönemde kadınların peçe takmasına da izin verilir. Ancak 1567'den itibaren bu izinler feshedilmeye başlanır. Dinsel ihtilafın ötesinde uzlaşması imkansız bir uygarlık çatışması da yaşanır; moriseolara Hristiyanlığı kabul ettirme çabaları boşa çıkınca, aralarında Valencia Başpiskoposu Juan de Ribera (1532-1611) olmak üzere Katolik hiyerarşisinin en aydın temsilcileri bile Müslümanların İspanya'dan sürülmesine karar verir ve moriseolar 1609 ile 1613 arasında ülkeden ayrılır.
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Hümanizmin İtalyan şehir devletleri yapısının bir ürünü olduğu doğruysa, en başından beri cumhuriyetler, beylikler ve krallıklar olmak üzere (ve Avignon "esareti" ile Büyük Bölünmeden sonra yeniden doğmakta olan sezaropapizm dahil olmak üzere)çeşitli rejimlerin statükosunu meşru kılmak ve desteklemek için kullanılmıştır. Seçim temelli
Alfa YayınlarıKitabı okudu
Ortaçağda Aristoteles yorumcusu denince ilk akla gelen İbn Rüşd'ün (1126-1198) XV. yüzyılda gördüğü rağbet başlı başına ele alınmalıdır. Bu büyük Arap filozofun XIII. yüzyılın ilk yarısından itibaren İtalya, Fransa ve İngiltere'de yaygın olarak bilinen yorumları, XIV. yüzyılda İtalya'da hem akademik ortamlarda hem de bazı edebi
Alfa YayınlarıKitabı okudu
70 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.