Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bütün Eserleri 1

Osmanlı Tarihinin Maddesi

Hikmet Kıvılcımlı

Osmanlı Tarihinin Maddesi Gönderileri

Osmanlı Tarihinin Maddesi kitaplarını, Osmanlı Tarihinin Maddesi sözleri ve alıntılarını, Osmanlı Tarihinin Maddesi yazarlarını, Osmanlı Tarihinin Maddesi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Osmanlı Devlet örgütü, bugünkü Devlet'le kıyaslanamayacak kertede basit ve ucuz devlet tipidir. Ayrıca, gene modern Devletle kıyaslanamayacak kertede, söz yerinde ise, Demokratik Santralizm prensibine göre işlemektedir.
İslamlıkta da, Osmanlılıkta da, "Mülkiyetin esası şahsın harp kaabiliyetine" bağlıdır. Toprağın "müstehakkına" verilmesi kuralı bu demektir. "Savaş yeteneği" ise, bildiğimiz gibi, insanın ne ömrünü, ne de dölünü arttırıcı olamaz. Mülkiyet sahibi savaş yeteneğini yitirdi mi, yoprağı da işkilli duruma düşer.
Reklam
Ortaçağın karakteristiği dinde aranır. Yanlış; hatta dine iftiradır bu. Ortaçağ, din kisveli görünüşü ile, her şeyden evvel din dışı bir sistemdir. Ortaçağ, dini değil, daha gerçek manasıyla mistik bir çağdır. İnsanlar realite [gerçeklik] ile iplerini, bağlarını koparmış, inanılmaz bir mitoloji çağı yaşarlar. Kitle halinde sair fil menam [uyurgezer] gibi hareket ederler.
Sayfa 819Kitabı okudu
İnsanlık, daha ileri bir medeniyete çıkar yol buldu mu, artık hiç bir zor onu yolundan çeviremiyor. Viyana muhasarası, bu askeri manzarasından daha manalı bir medeniyet boğuşması idi. Osmanlılık, Bizans kalası önünde geriliği kaldıracak bir kuvveti temsil ettiği için, muvaffak olmuştu. İstanbul'un fethiyle beraber yalnız Bizans surları değil, Avrupa derebeyliğinin şatoları da hükmen yıkılmıştı. Batı'da yeni burjuva toplumu kuruluyordu.
Sayfa 808Kitabı okudu
(...), ruh ve usullere çöken değişiklikler, tesadüf sayılamazlar.
Sayfa 784Kitabı okudu
Ve şimdiye kadarki medeniyet tarihinde; kim düşüp ezilirse, o haksız çıkardı. Ezenler ve üstün gelenler: En hayasızca soygun ve silahları kullansalar, haklı sayılırlardı.
Sayfa 772Kitabı okudu
Reklam
Biz Türkler tevekkeli demeyiz: "Kabahat ölende mi? Öldürende mi?" adalet yukarıdan gelmeyince, aşağıdan kestirme yolunu bulmuşsa, ibret alınmaya değmez mi?
Sayfa 771Kitabı okudu
Kadılık daha ziyade ameli, müftülük daha ziyade nazaridir. Her yerde olduğu gibi, burada dahi, adamı müessese yapmıştır. Osmanlılığın din üniversitesi, Hıristiyanlık ideolojisinde mühim oynamış bulunan İznik'te idi. İznik müderrisleri zamanla "fetvaya mezun" oldular. En meşhurları (Dursun Fakiyh, Kara Rüstem, Taciddin) "müftüilenam" unvanını alırlardı. Bununla beraber unvanlar daha sonra geldi. İlk "müftü" Şemsettin Fenari idi. (H. 834, M. 1430) yılı Fahrettin acemi müftü oldu.
Sayfa 759Kitabı okudu
Kadim çağda din, bugün zannettirilmek istenildiği gibi, dünyadan ayrı bir soyut inanç değildir. Bilakis, bütün dünya işlerine ve insan münasebetlerine çeki düzen vermeyi hedef tutmuş, tamamen sosyal bir sistemdir. Osmanlılıkta "Şeriat elden gidiyor" denildiği vakit, dünya batıyor hissinin doğması bundandır. İslamlıkta din, yalnız bir dünya kavrayışı olmakla kalmaz, bütün bilgileri, en başta hukuk ilişkilerinin ana prensiplerini de elinde tutar. Onun için, Osmanlı saltanatında din adamlarının bilhassa hukuk ve adliye mensupları, “ilmiye tariki”ni teşkil ederler.
Sayfa 757Kitabı okudu
Tarihte hiçbir sömürü düzeni, kendini haklı çıkaracak iddialar yapmadan yığınlara mal edilemez.
Sayfa 736Kitabı okudu
Reklam
Medeniyet, divan edebiyatındaki "kan dolu fena çeşmesi"dir: Bir kere için çeşmei perhun'u fenadan, başın alamaz bir dahi baran beladan.
Sayfa 733Kitabı okudu
Osmanlılık, göçebe yerleşmelerinden doğma medeniyetlerin, Rusya bir yana bırakılırsa en son kalıp değiştiren örneklerinden biridir.
Sayfa 688Kitabı okudu
Kapitalist, az çok yerleşmiş bir sömürme sistemine dayanarak, iktisadi kanunlarla çalışanı soyar.
Sayfa 671Kitabı okudu
222 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.