Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Ötekiler Açısından Tarih

Ulaş Başar Gezgin

Ötekiler Açısından Tarih Gönderileri

Ötekiler Açısından Tarih kitaplarını, Ötekiler Açısından Tarih sözleri ve alıntılarını, Ötekiler Açısından Tarih yazarlarını, Ötekiler Açısından Tarih yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İspanya İç Savaşı: Darbe, Direniş ve Tarihyazımı
1 Nisan 1939’da İspanya’da iç savaş son buldu. İspanya İç Savaşı nasıl başlamıştı, anımsayalım: 1931'de Cumhuriyetçiler seçimle iktidara gelir; yeni anayasa yapar, krallığı kaldırırlar. 1936’da faşistlerle kralcılar askeri darbe yapıp kentleri tek tek ele geçirmeye çalışırlar. Cumhuriyetçi hükümete desteği İspanya'dan ve dünyanın dört
Georgi Dimitrov: Sizi Halk Adına Yaşama Mahkum Ediyorum!
Dünya tarihinde, yargılayanları, savunmasıyla yargılanan konumuna düşüren az sayıda örnek var. Bunlardan biri de Bulgar komünist lider Georgi Dimitrov’un (1882-1949) Leipzig savunması (1933). Dimitrov, 1933’te Reichstag Yangını’ndan sorumlu tutulan komünistler arasındadır. Alman parlamento (Reichstag) binası yakılmış; ancak kimin yaktığı
Reklam
Osmanlı’da ilk sosyalist dergi, 26 Şubat 1910’da yayınlandı. İştirak Dergisi’nin künyesinde sahibinin ve sorumlu yazı işleri müdürünün Hüseyin Hilmi Bey olduğu görülüyor. Bir yıl ve 20 sayı çıkabilen, içeriği nedeniyle kapatılıp tekrar açılan dergi ile, Türkiye’nin ilk sosyalistlerinden Hüseyin Hilmi Bey öylesine özdeşleşir ki, ilerleyen yıllarda
Osmanlı ve Paris Komünü: Cüce Canavar ve Çapulcular
Osmanlı ile günümüzde bir süreklilik var mı? Kimi açılardan var; kimi açılardan yok. Kavalalı Mehmet Ali Paşa’nın oğlu Prens Mustafa Fazıl Paşa’nın (1829, Kahire- 1875, İstanbul) Osmanlı’nın sürgüne gönderdiği Paris’ten Padişah Abdülaziz’e gönderdiği mektup, 1867 tarihli olmasına karşın, sanki bugün yazılmış gibi geçerli. Örnek olarak, mektuptan,
Devletsiz Halklar, Temsil Edilmeyen Halklar
Bilindiği gibi, eski sömürgecilik, dünya haritasını kafasına göre cetvelle çizmişti. Bu cetvelci anlayış, yeni sömürgecilik çağında, önce ABD’de ve Haiti’de ve özellikle de 19. yüzyılda Latin Amerika’da büyük yara almıştı. 20. yüzyılda ise, bağımsızlık, özgürlük ve kurtuluş hareketleri, bu cetvelci anlayışı iyice zayıflattı. Fakat yine de bugün
‘İçtenlik’ üstüne kaynak taradığımızda, bu konudaki araştırmaların kısıtlı sayıda olduğunu görüyoruz. ‘Dürüstlük’ üstüne ise daha fazla araştırma var, yine de çok sayıda değil. Öte yandan ‘ikiyüzlülük’ taraması yaptığımızda, yüzlerce makale çıkıyor. Bu neden böyle? İçtenlik ve dürüstlüğün fazlasıyla öznel, nitel ve deneyimsel olmasıyla ilgili bir
Reklam
Alevilik-Bektaşilik Açısından Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Üzerine
‘Alevilik-Bektaşilik Açısından Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’ oldukça önemli bir kitap. Şakir Keçeli ve Aziz Yalçın yönetimindeki bir kurul tarafından hazırlanmış olan kitap, ‘Din Nedir?’, ‘İslamiyet’, ‘İnanç’, ‘Alevilik-Bektaşilikte Ahlak ve Toplumsal Yaşam’ ve ‘İbadet-Erkan’ başlıklı beş bölümden oluşuyor. İlk bölümde çeşitli dinlerle ilgili
Yeni Sömürgecilik Notları: Klasik Sömürgeciliğin Yeni Formları
Önceki bölümde belirttiğimiz gibi, post-kolonyalizm gibi ifadeler aslında doğru değil; hatta ideolojik bir yalan olduklarını bile söyleyebiliriz. Sömürgelerin klasik anlamıyla bağımsızlaşmasından sonra, askeri güce ve zora dayalı sömürgecilik, böylesi daha hesaplı olduğundan, ekonomik bağımlılığa, kültürel kimliğe dönük müdahalelere, eşitlerin
Yeni Sömürgecilik: Eski Sömürgeciliğin Torunu
Dünya üzerindeki 200’ü aşkın devletin çoğunun kutladığı bir bağımsızlık günü var. Bağımsızlık günü, sömürge olmuşluğu var sayıyor. Bu günün gelecek kuşaklara sömürgecilik döneminde çekilen çileleri aktarması umuluyor. Bağımsız olan ülke sayısına bakarsak, Tablo 1’de görüldüğü gibi, en sömürgeci ülkelerin sırasıyla, İngiltere, Fransa, İspanya,
Tarih(çilik) ve Öykü(cülük): Nerede Nasıl Ayrılıyorlar?
İggers’ın (1997), üniversitelerde ders kitabı olarak okutulan tarihyazımı kitabı, öykü-tarih ve kurgu-gerçeklik ilişkileri üstüne tartışmak için, kaydadeğer başlangıç noktaları sunuyor. Bu bölümde, İggers’ın görüşlerini anarak, fakat ona tümüyle bağlı kalmadan, sözkonusu ilişkileri ele alıyoruz. İggers’ın görüşlerine geçmeden, Avrupa dillerinde
21 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.