Sandım ki koştuğum her yere yetişirim, kaçtığım her şeyden kurtulurum, hiç durmadan kazırsam aradığımı elbet bulurum. sonra işte gecenin bilmem kaçında, koştuğum yerden uzakta, aradığın hiçbir şeyi bulamamışken bir masa başında oturuyorum üzerinde teslim olmanın ferahlığı var
"Kim gözüne sahip olmazsa, kalbi onun yanında değildir." Göze yakın olan gönüle yakın olur. Gözümüze eğer rabita yakınsa gönlümüze rabıta yakın olur. Gözümüze haramlar yakınsa gönlümüze de haramlar yakın olur. Mevlâ Tealâ muha faza etsin.
Budur adabı ehlullah sükut et
Gözün tüm iki alemden hemen git
Ayakla nefse bas Hakk'a gel, git
Sivâi aradan at, Şah'a gel, git
Hemen dergah-ı Hakka gel gidelim
Cemali ba keme seyiridelim 🍃
“İşit var bazı fasık bu cihanda
Ki, teklif yok bize dirler nihanda
Şeriat yok işi bidat yabanda
Bu fasıklar aduvvullah nişanda.
Bu fırkadan kaçup HAKK’a gidelim,
Cemali ba kemale seyridelim.”
Ya şimdi bir fesat koptu cihanda.
Hevayi nefse düşti nas bu anda
Eğer alim eğer abid bu şanda.
Hadis, tefsir, fıkıh kaldı nihanda.
Cemali ba kemale seyr edelim.
Bu nastan ayrılıp Hakka gidelim.
Uyanalım biraz ya! Kendimize gelelim! Atalım şu senliği benliği...
Şu memleket, şu vatan hepimizin, hepimizin! O halde sahip çıkalım, senliği benliği atalım.
"Bir olun cümleniz, Hâlid buyurdu,Kamu ihvana mektubla duyurdu.
Bu kemter gördü ihvanlar okurdu,Sakın ayrılmayın ferman buyurdu.
Azîz, tut emri Hakk'a gidelimCemal-i bâ kemale seyr idelim."
"Gözünü aç Allah-u Tealâ'dan başka aradakilerin hepsi helâk olucudur."
O üzümler, asmalar, bağlar, o asmayı diken adam, o adamın ruhu, rüzgarlar, yağmurlar, ay, güneş, hepsi helâk olucudur.
Ya şimdi bir fesat koptu cihanda
Heva-yi nefse tabi oldu nas bu anda
Eğer Alim eğer abid bu şanda
Hadis,fıkıh,tefsir kaldı nihanda
Bu nastan ayrılıp hakka gidelim
Cemal’i ba Kemal’e seyr idelim..
"Veli kesbin, aziz, bil medhali var,"
"Velâkin aziz evlâdım! Bil ki, kesbin tesiri var."
Kesb: Çalışmak yani insanın kendi kudret ve iktidarını bir işe sarfetmesi demektir.
Medhal: Te'sir, demektir.
Kul irade-i cüz'iyyesini nereye kullanıyorsa, Mevlâ Tealâ da onu yaratıyor, Mevlá Tealâ bidayette yazmıyor, kulun irade-i cüziyyesine bakıyor, nihayette Mevlâ Tealâ irade-i külliyesini kullanarak halk ediyor (yaratıyor).
Şu hâlde bizim irademiz bir tozu yerinden söküp diğer bir yana koyamaz. Sadece irade-i cüz'iyyemizin öne geçmesi vardır. Kulun iradesi nereye dönüyorsa, Allah-u Tealâ da kendi iradesini o tarafa çeviriyor.
O hâlde Mevlâ Tealâ suç işlemiyor, insan suç işliyor. Yani insan irade-i cüz'iyyesini kullanmadıkça, Mevlâ Tealâ irade-i külliyesini kullanmıyor.