Adı:
Şaman
Baskı tarihi:
Ağustos 2017
Sayfa sayısı:
280
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059331562
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Asi Kitap
Şamanizm bir “Din”mi, yoksa bazılarının iddia ettiği gibi Avrasya coğrafyası halklarının günümüzde de sürdürdüğü eski zamanlardan aktarılarak gelen kültürel bir ritüel mi?
Yunan başta olmak üzere dünyanın halkları geçmişindeki “çoktanrılı” mitolojik zamanları bir kültürel miras olarak sahiplenip, o mitolojinin yeniden üretimini yapıp dünyaya kendini yeniden anlatırken, neden biz özellikle ısrarla “Türkler hiçbir zaman çoktanrılı” olmadı diyerek mitolojimizi, atalarımızın dinini utanılacak bir olguymuş gibi saklamaya çalışırız.
Tektanrılı dinler “insan” ve “insan merkezli” bir dünya sunuyor. Dünyanın neredeyse 40 bin yıllık dini Şamanizm ise bütün insanlık kültürünün içine girmiş, tektanrılı dinlerde de birer motif, bir kalıt olarak çeşitli biçimlerde varlığını sürdürüyor. Doğayla bir olmayı, onun sesini duymayı, dinlemeyi öğütleyen, bütün canlıları ve cansızları “can” sayan bu çoktanrılı laik din nasıl bir inanç sistemi öneriyor.
Mustafa Kemal Atatürk’ün Şamanizme yaklaşımı nasıldı, onun için neler demişti?
Belki de Şamanizmin bütün felsefesini şu sözlerle özetlemek mümkündür: bir orman için kötü ve zararlı olan bizler için de kötü ve zararlıdır.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Kam kavramı ayrıca Kaşgarlı Mahmut'un Divan-ü Lügat-it-Türk eserinde de yer almaktadır. Divan-ü Lügat-it-Türk'te Kam kavramı şu şekilde geçmektedir: "Qam ırqladı" (Kam kişi yazgıyı öngördü, kaderin nasıl olacağını önceden söyledi, bu konuda fal baktı), "Qam arvas arvadı" (Kam büyü yaptı, Şaman ayin gerçekleştirdi, Kam kişi dua okudu)
Prof. Dr. Kozlov'un şu sözlerine de yer verelim: "Şamanizm, dünyada mevcut bütün dinlerin ön biçimi ve hatta atasıdır."
Şamanlar soyundan gelen ve Hakasça adı Çula olan Anastasia ninemin, çocukluğumda bizlere aktardığı sözleri biz de Türkçe üzerinden bütün insanlığa aktaralım:

"Şamanizmin anlayışı şudur: Esasında Doğa insana değil, insan Doğa'ya muhtaçtır, çünkü insan Doğa olmadan yaşayamaz, ancak Doğa insan olmadan çok daha rahat var olabilir, yani insan Doğa'nın dengesinde kilit öneme sahip bir halka asla değildir.
Şamanizmi yaşatan Hakaslarda günümüzde de her 22 Nisan Toprak Ana Günü olarak kutlanmaktadır.
Şöyle ki, bir zamanlar dünyanın düz olduğuna inanılırdı ve bu, doğru ve hakikat olarak algılanmaktaydı. Ancak zamanla insanlığın bilgisi derinleştikçe dün doğru olarak bildiğimiz ve inandığımız bilgi ansızın değişime uğruyor ve doğru iken yanlış haline geliyor. Bu nedenle şamanizm doğru veya yanlışlardan emin değil, bu yüzden kendini övme, başka inanç sistemlerinin üzerinde görme, şu veya bu kurtuluşu vaat etme gibi konularda çok daha mütevazı konumda bulunmaktadır.
XI. yüzyılda Kaşgarlı Mahmut, Umay'a tapan birisinin çocuğu olur demiştir. Asıl burada Türk milletinin ilk ansiklopedi müellifi alimlerinden biri olan Kaşgarlı'nın sözlerine hak vermemek elde değildir. Siz de hak verirsiniz ki bir melek çocuk doğurtamaz, bir kadın kahraman da bunu yapamaz. O halde XI. yüzyılda bile Umay'ın henüz Müslüman olmayan Türkler tarafından bir Tanrıça olarak algılanmaya devam ettiği anlaşılmaktadır.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Şaman
Baskı tarihi:
Ağustos 2017
Sayfa sayısı:
280
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059331562
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Asi Kitap
Şamanizm bir “Din”mi, yoksa bazılarının iddia ettiği gibi Avrasya coğrafyası halklarının günümüzde de sürdürdüğü eski zamanlardan aktarılarak gelen kültürel bir ritüel mi?
Yunan başta olmak üzere dünyanın halkları geçmişindeki “çoktanrılı” mitolojik zamanları bir kültürel miras olarak sahiplenip, o mitolojinin yeniden üretimini yapıp dünyaya kendini yeniden anlatırken, neden biz özellikle ısrarla “Türkler hiçbir zaman çoktanrılı” olmadı diyerek mitolojimizi, atalarımızın dinini utanılacak bir olguymuş gibi saklamaya çalışırız.
Tektanrılı dinler “insan” ve “insan merkezli” bir dünya sunuyor. Dünyanın neredeyse 40 bin yıllık dini Şamanizm ise bütün insanlık kültürünün içine girmiş, tektanrılı dinlerde de birer motif, bir kalıt olarak çeşitli biçimlerde varlığını sürdürüyor. Doğayla bir olmayı, onun sesini duymayı, dinlemeyi öğütleyen, bütün canlıları ve cansızları “can” sayan bu çoktanrılı laik din nasıl bir inanç sistemi öneriyor.
Mustafa Kemal Atatürk’ün Şamanizme yaklaşımı nasıldı, onun için neler demişti?
Belki de Şamanizmin bütün felsefesini şu sözlerle özetlemek mümkündür: bir orman için kötü ve zararlı olan bizler için de kötü ve zararlıdır.

Kitabı okuyanlar 14 okur

  • Melisa Zeyneb
  • Gökbey Kurt
  • İRFAN YAKIN
  • Lokman Furan
  • gece kuşağı
  • Hilâl Kumru
  • KADİRr
  • Ruh Adam
  • Murat Rapata
  • Merve Uygur Celep

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%40 (2)
9
%0
8
%20 (1)
7
%40 (2)
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0