Yüzü Olmayan Maske

Şeytan

Luther Link

Şeytan Sözleri ve Alıntıları

Şeytan sözleri ve alıntılarını, Şeytan kitap alıntılarını, Şeytan en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Şeytan’ın eline üçlü mızrak veren ortaçağ sanatçısı eski Mezopotamya hakkında bir şey bilmediği için, tırmığın kaynağının izini Adad’a ya da Poseidon’a kadar geri giderek sürmek başlı başına ilginç olabilir; ama bunun, Şeytan’ın kendisiyle özdeşleşen bu nesneyi neden taşıdığını anlamamıza hiçbir katkısı olmaz. Prens Hamlet’in hikayesinin İskandinav bir tarihçiye uzandığını bilmek güzel; ama bunun Shakespeare’in oyununu anlamamızla ilgisi yok.
Sayfa 21
Sanat eserlerinde bu kadar uzun bir geçmişe sahip olup da, öz- gül anlamdan bu kadar yoksun olan başka hiçbir yaratık yoktur. Başka hiçbir gösterge ya da sözde simge bu kadar cansız değildir. Ve eğer Şeytan'ın neye benzediği çoğunlukla, onu kişiliksizleştir- mek için kullanılan kostümle belirlendiyse, şu ifade uygun olacak- tır: Şeytan yalnızca bir kostümdür; her ne kadar onu giyenlerin de- rilerinden ayrılamaz duruma gelmiş olsa da.
Reklam
Ama Şeytan, Hıristiyan kiliselerinin ve imparatorların Albi sap- kınlarına ve Hussit'lere (Rusçular) karşı yaptığı haçlı seferlerini; Brescia'lı Arnold ve filozof Giordano Bruno gibi eleştiri yapanla- rın öldürülmesini; kişisel güvenliği bizzat Kutsal Roma İmparatoru tarafından garanti altına alınan Hus'ın yakılmasını ve Servetus'un, Protestan Refonnasyonu 'nun bir lideri olan Calvin tarafından Ce- nova' da yakılmasını gerekçelendirmiştir. Bu aldatıcı yaratık, Şey- tan, bilgili bir Papa olan IX. Gregorius 'un kurbağa dili emen sap- kınlar hakkında Almanya Kralı'na yazmasını sağlamış; Yahudileri ve Manicileri lağım çukuru sakinleri diye adlandırması için Leo'yu kışkırtmış; kutsal bilgelik kendisine yol gösterdiğinden İmparator Theodosios'un bütün sapkınları idam edeceğine dair vaadinin hale içine alınmasını haklı çıkarmıştır
Yahuda' nın İhaneti, Kıyamet Günü'yle aynı Arena Kilisesi'nde yer alan İsa'nın Hayatı dizisinden bir sahnedir; ama büyük bir eser olan Kıyamet Günü'nün tersine, bu Yahuda freskini Giotto tek ba- şına yapmıştır. Yahuda elinde henüz aldığı gümüş kesesini tutmak- tadır; arkasında pençeye benzer eliyle Yahuda'nın sağ omzuna do- kunan Şeytan vardır. Freske bakın (res. 60); ama ikonografiyi unu- tun, teolojiye boş verin, öyküyü de görmezden gelin. En çarpıcı fark, teknikle ilgilidir. Yahuda da dahil dört adam, Giotto'nun ken- dine özgü natüralist tarzında resmedilmiştir: adamların cüppeleri, uzamı dolduran gövdeleri, hareketleri, yüzleri, psikolojik ve fizik- sel etkileşimleri
Ölen birisi gelecek yaşamına başlamadan önce Horus onu Osiris'in hü- küm salonuna götürür. Ölünün kalbi, ilahi adalet terazisinde yargı- lanır. Kalbi, Doğruluk ve Adalet tanrıçası Maat'ın bir tüyünden ağır gelirse ölü adam, timsah dişleriyle ölüleri mideye indiren canavar Ammit'e atılır. Ammit'in bir timsah kafası vardı; gövdesi yarı as- lan yan suaygırıydı. Çakal başlı ölüm tanrısı Anubis terazinin dili- ni ayarlar (res. 44). Ammit orada bekleyip izlerken, Tanrıların kati- bi ibis başlı Thoth hükmü kaydeder. On iki tane' tanrıça şahitlik ya- par ve hükmü onaylar. Terazinin kefeleri hareket etmezse, ölen ada- mın doğruluğu ispatlanmış olur ve "Ammit onun üzerinde güç kul- lanmaz. Osiris'in huzuruna giriş bahşedilir." Daha sonra Horus, ölen adamı Osiris'in tahtının huzuruna götürür.
Şeytan'ı çizmeye gelince, ressamlar gerçekten de zor bir dönem geçirdiler. Sözü edilebilecek hiçbir edebi gelenek yoktu ve daha da üzücü olanı, aslında resim geleneği de yoktu. Yeraltı mezarlıkların- da ve lahitlerde Şeytan hiç yoktur. Resim geleneğindeki bu eksik- lik ve Şeytan'ı, Satan'ı, Lucifer'i ve iblisleri karıştıran edebi kay- naklar,
Reklam
62 öğeden 51 ile 60 arasındakiler gösteriliyor.