Simavne Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin ve Varidat

·
Okunma
·
Beğeni
·
166
Gösterim
Adı:
Simavne Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin ve Varidat
Baskı tarihi:
1981
Sayfa sayısı:
183
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Başak Yayınevi
Baskılar:
Şeyh Bedreddin ve Varidat
Simavne Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin ve Varidat
Vâridât, Şeyh Bedrettin’in öğrencileriyle yaptığı söyleşileri içeriyor. Kavramların ve cümlelerin sağlamlığı, söyleşileri, Şeyh’in okuyup düzelttiğini gösteriyor. Bir tasavvuf yapıtı olan Vâridât, tasavvufun sınırlarını aşıyor, Şeyh’in varlık ve bilgi kuramına dönüşüyor. Şeyh’in Tanrı, varlık ve insan hakkındaki düşünceleri, çağını aşan öze sahiptir. Kuşkusuz, bir Rönesans düşünürü değildir, ama İslam dünyasında eşi az bulunur bir aydındır. Şeyh Bedrettin, bu söyleşilerde, felsefe yapar. Vâridât, onun ilkçağ Yunan felsefesiyle, çağının olgucu bilimleriyle, yani fizikle, kimyayla, bir ölçüde biyolojiyle ilgilendiğini gösterir. Osmanlı, Şeyh’in yapıtlarıyla adaleti sağlamaya çalışırken, onun öğrencileriyle yaptığı söyleşileri içeren Vâridât’ını sürekli yasaklamıştır. Osmanlı tarihe gömülürken bile, Vâridât yasaktı.

Vecihi Timuroğlu
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Bedrettin eylemini, kentli halka ve ehli sünnete karşı saymak,
olayın özüne dokunamamaktır. Siyasal iktidara karşı
çıkmak, kentli halka karşı çıkmak anlamına gelmez.Hele, Bedrettin
gibi, Kuran'a kesinlikle bağlı, her sorunun çözümünü orada
bulmaya çalışan bir kimsenin eylemini, ehl-i sünnete karşı
saymak, en azından, olay hakkında hiç düşünmemiş olmak demektir.
Cemil Yener de, Bedrettin'i batınİ inançlara yönelik bir kimse
olarak düşünüyor. Onun Sünni-Hanefi mezhebinde olduğunu
söyleyenlerin, bu kanılarını, Osmanlı kazaskeri
olmasına dayanarak ileri sürdüklerini söylüyor. Oysa,
Varidat'taki düşüncelerinin batıni inançlara uygun olduğu
kanısındadır. Başlangıçtan beri söylediğimiz bir şey var. Bir
halk hareketini yürütmek için, batıni olmak gerekmez. Bu iki
olay arasında bağ kurmaya kalkmak, Köprülü'nün savını
sürdürmek olur. Doğru tavır, Bedrettin olayının ne olup olmadığını
anlamaktır. Babai eylemlerini de kırsal kesim halklarının
kentli halka saldırısı biçiminde çok soyut, tarihe aykırı
bir yorumla yorumlamak da bilimsel tarih anlayışına ters düşen
bir öznelliktir. Bedrettin hareketi, bir köylü hareketidir. Bu hareket
niçin olmuştur? Bu soruyu yanıtlamak gerekir.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Simavne Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin ve Varidat
Baskı tarihi:
1981
Sayfa sayısı:
183
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Başak Yayınevi
Baskılar:
Şeyh Bedreddin ve Varidat
Simavne Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin ve Varidat
Vâridât, Şeyh Bedrettin’in öğrencileriyle yaptığı söyleşileri içeriyor. Kavramların ve cümlelerin sağlamlığı, söyleşileri, Şeyh’in okuyup düzelttiğini gösteriyor. Bir tasavvuf yapıtı olan Vâridât, tasavvufun sınırlarını aşıyor, Şeyh’in varlık ve bilgi kuramına dönüşüyor. Şeyh’in Tanrı, varlık ve insan hakkındaki düşünceleri, çağını aşan öze sahiptir. Kuşkusuz, bir Rönesans düşünürü değildir, ama İslam dünyasında eşi az bulunur bir aydındır. Şeyh Bedrettin, bu söyleşilerde, felsefe yapar. Vâridât, onun ilkçağ Yunan felsefesiyle, çağının olgucu bilimleriyle, yani fizikle, kimyayla, bir ölçüde biyolojiyle ilgilendiğini gösterir. Osmanlı, Şeyh’in yapıtlarıyla adaleti sağlamaya çalışırken, onun öğrencileriyle yaptığı söyleşileri içeren Vâridât’ını sürekli yasaklamıştır. Osmanlı tarihe gömülürken bile, Vâridât yasaktı.

Vecihi Timuroğlu

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0