Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Sınırlı Devlet

Carl. J. Friedrich
9/10
8 Kişi
17
Okunma
8
Beğeni
963
Görüntülenme
Carl Friedrich'in “Sınırlı Devlet'i okunurken bu yapıtın 1974 yılında yayımlandığı unutulmamalıdır. Yazar bu kitabını 1990'larda yazsa idi, kuşkusuz komünizme ve Sovyetler Birliği'ne bu denli geniş bir yer vermezdi veya verse bile bu farklı bir açıdan olurdu. İşin aslında şu an Sovyetler Birliği de yok. Hatta bazı yazarlar bunu “tarihin sonu” olarak nitelemektedirler. Ama “tarihin sonu” Friedrich'in savunduğu liberal görüş ve bunun sonunda ortaya çıkan anayasal devletin ‘Soğuk Savaşı' kazanmasıyla gerçekleşmiştir. Birkaç söz de çeviri üzerine söylemek isterim. Kuşkusuz çeviri yapmak zordur. Bazen çeviri telif yapıttan bile güç gerçekleştirilebiliyor. Ancak Carl Friedrich'i çevirmek diğer yazarları çevirmekten daha zor. Ne derece başarılı olabildim bilemiyorum. Bu konunun takdiri okuyucuların olacaktır. İyice kavranması gereken ve Friedrich'in de anlatmak istediği "anayasa" sözcüğünün biri hukuksal öbürü de siyasal olmak üzere iki anlamının olduğudur. Yeni anayasa sadece bir devletin hukuksal statüsü olmayıp, devlet içinde iktidarı ve toplum içinde de devletin iktidarını sınırlayan bir belgedir. Bir başka deyişle, anayasal devleti anayasalı devletten ayırmak gerekir. Her devletin anayasası vardır; ama her devlet anayasal bir devlet olmayabilir. Gerçekleşmesi zor olan anayasal devlettir. Ayrıca, anayasal devleti gerçekleştirmek sadece bir anayasaya sahip olmakla mümkün olmayabilir.
Yazar:
Carl. J. Friedrich
Carl. J. Friedrich
Çevirmen:
Mehmet Turhan
Mehmet Turhan
Tahmini Okuma Süresi: 5 sa. 50 dk.Sayfa Sayısı: 206Basım Tarihi: 2000İlk Yayın Tarihi: 1999Yayınevi: Gündoğan Yayınları
ISBN: 9789755201637Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
206 syf.
8/10 puan verdi
Anayasalı devlet ile anayasal devletin farklı siyasi sistemleri ifade ettiğinden hareketle anayasal devletin insan onuru ve iktidarın sınırlanmasını gerçekleştirmesi gerektiği ve bu bağlamda anayasal devletlerde iktidarı sınırlama araçlarının ele alındığı bir eserdir. Eserde iktidarın sınırlandırılmasının kaynağı Hristiyan kültürü olduğu iddia edilmiştir. Hristiyanlıkta dünyevi iktidar ve ilahi iktidar ayrımı olmakla birlikte iktidarın sınırlandırılmasına Hristiyanlığın nasıl kaynaklık ettiği net bir şekilde ortaya konulamamıştır. Sened-i İttifak ile ilgili ileri sürülen belgenin merkezi otoritenin gücünü kaybettiğinin vesikası olduğuna ilişkin görüşe benzer şekilde Magna Carta ile ilgili iddianın ileri sürülmesi dikkat çekicidir: “Gerçekte tarihsel olarak Magna Carta feodal halkların ve ayrıcalıkların kabul edildiği bir belgeden başka bir şey değildir.” (s. 52) Direnme hakkı konusunda ABD başkanlarından Thomas Jefferson’un Albay William Stephens Smith’e yazdığı mektuptaki ifadeler iktidarın kontrolü bağlamında dikkat çekici ve anlamlıdır. Mektubun aslına (founders.archives.gov/documents/Jeffe...) ulaşılabilmektedir. “Tanrı korusun az kalsın yirmi yıldan fazla bir süre herhangi bir isyan olmadan yaşamış olacaktık. … Halk direnme ruhunu koruduğunu zaman zaman yöneticilere hissettirmezse, o ülkede nasıl özgürlükler korunabilir. … Özgürlük ağacı zaman zaman yurtseverlerin ve diktatörlerin kanıyla sulanmalıdır.” (s. 65) Eserin tercümesi son derece akıcı ve anlaşılırdır.
Sınırlı Devlet
Sınırlı DevletCarl. J. Friedrich · Gündoğan Yayınları · 200017 okunma
Reklam
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.