Zenci lideri ne samimi bir Harici ne de samimi bir Şiî idi.Bir isyan lideri olarak bu hareketi sürdürülebilmesi için Haricilik ve Şiîlikten karma bir inanç ve siyasi sistem geliştirmiş görünüyor.Bu iki inancı kullanmasının da çok temel gerekçeleri vardı.Her ikisi de Abbasi halifeliğine karşı en önemli muhalif akımlardı Haricilik dini şiddet, eşitlik, adalet çağrılarıyla ; Şiîlik ise iktidar hakları Abbasiler tarafından gasp edildiği ve bir gün mutlaka aslına döneceği iddiasıyla kurulu düzene muhalefet etmekteydiler.İşin aslı Zenci lideri zekice bir tercihle bu iki dini siyasi akımı kendi emelleri için kullanmıştır.Onun gerçek amacı kurulu düzeni yıkarak kendinin başında bulunduğu bir beylik kurmaktı.Haricilik ve Şiilik onun için bir maskeydi.Biruni onu yüzü peçeli anlamında "Burkui" olarak tanımlamıştır.Bu sıfat Ortaçağ İslam dünyasında meydana gelen pek çok isyan lideri için kullanılmıştır. Muhtemelen bu isyan liderleri gerçek niyetlerini ve hedeflerini bazı dini-siyasi inançlarla gizleyerek ortaya çıktıklarından onlar için kullanılmıştır.
İnsanlar Zencilerin eline düşmemek için günlerce evlerin mahzenlerinde ve kuyularda saklanmış, sadece geceleri yerlerinden çıkabilmişlerdi.Yiyecek bulamadıklarından yakalayabildikleri kedi köpek, fare gibi haşaratları yiyerek hayatta kalabilmişlerdi.Açlıktan bir çok kişi ölür.İnsanlar ölenlerin etlerini yedikleri, hatta güçlülerin zayıfları öldürerek etini yediğinden bahseder.İnsanlar ölenlerin etlerini yiyor, ölmek üzere olan birisinin eti için başında ölmesi bekleniyordu
Karmati lideri Hamdan ona ortaklık teklif etmek için yazdığı mektupta "Sende asker var, ben de ise program (mezhep) var" Şu durumda ortaya çıkan manzara, Zenci liderinin kullandığı söylem,İslâm'ın ön gördüğü sosyal adalet ve sahih İslam çerçevesinde sadece kurulu düzene karşı mevcut rahatsızlıkları kaşımak ve kullanmaktan öte geçmemektedir.Kitle desteğini sağlamak içinde Abbâsîlerin en temel iki muhalif dini siyasi akımı olan şiilik ve hariciliğin sloganlarını kullanmaktadır.
Muaviye ile Abdullah b. Zübeyir arasındaki savaşta Muaviye'nin taraftarları arasında tarlalarda çalıştırılan siyah köleler savaşa iştirak etmişler ve galip gelmesinde etkili olmuşlardı
Gallowey'e göre şeker kamışı sıcak, sulak ve rutubetli bölgelerde, yani veba'nın en çok sevdiği ve kolay yayıldığı iklim ve coğrafyalarda yetişir.Şeker kamışı plantasyonlarında tarih boyu köle istihdamı kullanılmıştır.Bu yapı kendi içinde bir döngü oluşturur.Kölelerin yoğun olarak çalıştığı bataklık, rutubetli ve sulu tarım bölgelerinde sık sık patlak veren veba ile nüfusun çoğu kırılmakta, bu defa ziraatın devamı için tekrar köle arayışına gidilmektedir.Salgın hastalıkların ve muhteris toprak sahiplerinin kıskacında acımasız bir yapı bu şekilde sürüp gitmektedir.
Bu isyan, tarihte nadir görülen, toplumun en alt tabakasının memnuniyetsiz kesimlerin desteğini alarak ortaya çıkan türden bir" sosyal savaş" isyanıdır.Ancak bilinen türden köylülerin, küçük zanaatkarların, işsizler ve şehirlerin ayaktakımı gibi toplumun alt kesimlerinin de altında yer alan çok ağır şartlar altında çalıştırılan, yeterince beslenemeyen, hayata dair ümitleri yok olmuş ve kendilerine adeta hayvan gibi muamele edilen köle gruplarının isyanıdır.Bu isyanın başındaki beyin takımının köle olmaması ya da isyanın değişik zamanlarında bedevilerden ve köylülerden destek görmesi, onun karakterini değiştirmeye yetmiyor.Çünkü isyana katılanların tamamına yakını kölelerden oluşmakta ve tek amaçları en temel insani ihtiyaçları olan hürriyet, daha iyi beslenmek ve hayatta kalmaktı.Bunun benzerleri 140 yılında Eunus ve 73/74 yıllarında Spartaküs önderliğinde Roma'ya karşı başkaldıran köle isyanlarıdır.Modern zamanlarda ise Natallı Hint asıllı çiftçilerin Gandi önderliğinde Avrupalı sömürgecilere karşı başlattıkları köle isyanlarına benzer
Karmati lideri Hamdan ona ortaklık teklif etmek için yazdığı mektupta "Sende asker var, ben de ise program (mezhep) var" Şu durumda ortaya çıkan manzara, Zenci liderinin kullandığı söylem,İslâm'ın ön gördüğü sosyal adalet ve sahih İslam çerçevesinde sadece kurulu düzene karşı mevcut rahatsızlıkları kaşımak ve kullanmaktan öte geçmemektedir.Kitle desteğini sağlamak içinde Abbâsîlerin en temel iki muhalif dini siyasi akımı olan şiilik ve hariciliğin sloganlarını kullanmaktadır.