Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Totem ve Tabu

Sigmund Freud

Totem ve Tabu Gönderileri

Totem ve Tabu kitaplarını, Totem ve Tabu sözleri ve alıntılarını, Totem ve Tabu yazarlarını, Totem ve Tabu yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Tanrı aslında yükseltilmiş bir babadan başka bir şey olmamıştır.
İlkellerin narsisizminin bir kanıtı olarak ele alırsak, insanların dünyayı anlayışlarının çeşitli gelişme evrelerini bireylerin libidosunun gelişme evreleriyle karşılaştırmaya girişebiliriz. O zaman animistik evrenin, gerek zaman gerekse içerik açısından, narsisizme denk düştüğünü görürüz; dinsel evre, baba ve anneye baş eğmenin anlattığı nesne bulma evresine denk düşer; bilimsel evreyse, zevk ilkesiyle ilişkisini keserek ve kendini gerçekliğe uyumlulaştırarak nesnesini dış dünyada arayan bireyin olgunluk durumuna tümüyle denk düşer. ... O halde, insanlığın kurmayı başardığı ilk dünya görüşü olan animizm psikolojik bir anlayıştı. Onu kurmak için herhangi bir bilime gerek yoktu; çünkü bilim, dünyayı bilmediğimizi ve onu bilmemiz için gerekli olan araçları aramamız gerektiğini anladıktan sonra ortaya çıkar. Halbuki animizm ilkel insana doğal ve açık geliyordu; dünyayı oluşturan şeylerin tümüyle insan gibi davrandığını, kendi özel deneyimiyle anlıyordu. O halde ilkel insanın kendi ruhunun kuruluşundaki ilişkileri dış dünyaya aktarmış olması kolayca açıklanabilir.
Sayfa 112
Reklam
Enseste karşı gösterilen doğal nefretin yasa tarafından yasaklandığı için doğmuş olduğunu kabul etmek yerine, ondan yana çalışan doğal bir içgüdü olduğunu kabul etmek gerekir. Yasa bunu yasaklıyorsa uygarlaşmış insanlar bu doğal içgüdülerin doyumunun toplumun genel çıkarlarına zararlı olduğunu anladığı için yasaklıyor.
...cinler ve şeytanlar ilkel insanın coşkulu içsel tepkilerinin dışarıya çevrilmesinden başka bir şey değildir.
Kimsenin yapmak istemediği şeyleri yasaklamaya gerek yoktur ve hiç kuşkusuz açıkça yasak edilen şeyler kesinllikle bir isteğin hedefi olan şeylerdir.
Biz şeytanları, yaşayanın ölüye karşı beslediği düşmanca duyguların başka yere çevrilmişi olarak göstermiştik.
Reklam
Tabunun, duyguların çift değerliliğinden çıkmış olduğunu görüyoruz.
Ruhlara yüklenen kötülüğün diğer bir açıklaması da ölülerden korkma içgüdüsüdür ve bu da ölümden korkmanın bir sonucudur.
Tabuyu çiğneyen kimsenin kendisi de tabu olmaktadır; çünkü başkalarını da bunu yapmaya iştahlandırmak gibi tehlikeli bir kendine özgülüğü vardır.
Yasak olan bir hayvanın etini yiyen suçsuz bir kişi derin bir acıya kapılarak öleceğine inanmış ve gerçekten ölmüştür.
Reklam
Bir yanda sınırsız bir özgürlük, diğer yanda sınırsız bir baskı aynı insana uygulanmaktadır.
Sayfa 63 - Olympıa Yayınları
Tanrı size iyilik ve akıl versin.
Sayfa 57 - Olympıa Yayınları
Niçin düşman oldun? Dost kalsaydık daha iyi olmaz mıydı?
Sayfa 51 - Olympıa Yayınları
Korku hazdan daha güçlü gelmektedir.
Sayfa 45 - Olympıa Yayınları
Nevrozlunun günahkar vicdanını, gerçekte yapılmış yanlışlara indirgemekle anlayamayız. Bir "obsession" nevrozlusu insanlara karşı çocukluğundan beri çekingen ve kibar davrandığı halde içinde adeta bir caniye yakışır bir günah duygusunun baskısı vardır. Böyle olduğu halde, bu günah duygusunun yine bir nedeni vardır ve bu da yakınlarına
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.