Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

17.-19. Yüzyıllar

Türk Ahşap Konut Mimarisi

Doğan Kuban

Türk Ahşap Konut Mimarisi Gönderileri

Türk Ahşap Konut Mimarisi kitaplarını, Türk Ahşap Konut Mimarisi sözleri ve alıntılarını, Türk Ahşap Konut Mimarisi yazarlarını, Türk Ahşap Konut Mimarisi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Konutlar geçmiş toplumların kalplerinin attığı ortamlardır. Gerçi Avrupalılar "Dünyanın kalbi kapımın dışında atıyor," der.Fakat islam toplumunun kalbi evlerde, yani kadının olduğu yerde atar.
Dini yargılardan çok etkilenmiş sosyo-kültürel öğelerin tasarıma egemen olduğu ve işlevsel programların yöreden yöreye pek değişmediği görülen bu ev, planimetrik niteliklerini bütün bölgelerde korumuştur. Bu benzerliklerin temelinde modern zamanlara kadar değişmeden gelen erkek egemen aile ve İslami aile yaşamı bulunmaktadır. Türkçede ev sözcüğü
Reklam
Bütün bu önemli değişimlere karşın, Osmanlı konut mimarisinin son döneminin kendine özgü bir kimliği vardır. Avrupa'nın klasik üslupları, Barok ve Art Nouveau motiflerin cephelerde yaygın kullanılması, Avrupa etkilerinin yoğunluğu sonucu olsa da uygulama İstanbul'a özgüdür. Bu mimarinin oluşturduğu yeni kent görünümü kişiliğini, henüz pek değişmemiş eski kent dokusunun mekânsal ve boyutsal özelliklerinden almaktaydı. Yoğun kent merkezlerinde, çıkma eski biçim düzenlerinin anısıyla olduğu kadar yer kazanma amacıyla yapılmaya devam edildi. Böylece eski sokak dokusu, boyutsal süreklilik, cumbalar ve çıkmalar geleneksel kent görüntüsünün özelliklerinin yaşamasını sağladılar. Başkentin ve önemli taşra merkezlerinin mimarisi köklü bir görünüş değişikliğine uğrarken, küçük taşra kasabalarında geleneksel yapı teknikleri ve biçimleri hâlâ egemendi.Tümel değişim, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra yeni malzemelerin kullanımı ve endüstriyel ideoloji ile imgelerinin karşı durulmaz yükselişi sonucu gerçekleşti.
Sayfa 102Kitabı okudu
Çakırağa Konağı ve Beyler Evi gibi büyük konutlarda hayatlı evin bazı özgün mekânsal özelliklerini bulmaktayız. Aslında bütün bir avlu cephesi bu çift katlı yüksek galeriden oluşmaktadır. Çıkmalar bu galeriye asılmıştır; merdiven galerinin mekânsal devinimini vurgulayan bir öğedir. Ev bu yarı açık veranda çevresinde düzenlenmiş ve odalar, bağımsız birimler olarak bu merkezi yaşam mekânına iliştirilmiştir. Tasarımın ikinci önemli öğesi, bağımsız birimler olan odalardır. Hayat, bütün öğeleri kucaklayıp bütünün yani evin parçası yapar.
Reklam
İslam ve Bizans geleneklerini kristalize modeller olarak kabul edebiliriz. Ancak, hayatlı evi ortaya çıkaran mekanizma göçerlerin yerleşmesi ile daha doğrudan ilişkiliydi. Eski modellerin anonimleşmesi ve dönüşümü, eski kentlerin eteklerine göçerlerin yerleşmesi, yaylaya göçün sürerek bir çeşit mevsimsel göç haline gelmesiyle başlamıştır. Bu iki süreç, Türk kentleri ve evlerinin fizyonomisini yaratmıştır.
Hayatlı ev ya da Türk evi terimleri etnik değil, kültürel anlamlar taşır.Osmanlı İmparatorluğu'nun egemen olduğu coğrafyada var olan konut geleneği arasında hayatlı evle başlayan ahşap konut geleneği, geniş bir coğrafi alanda gelişen tek konut tipolojisi ve üslubudur. Osmanlı döneminde, temelde Türklerin yaşadıkları bölgelerde gelişmiştir. Osmanlı dönemi, ahşap konut tarihinin ilk aşamasıdır.
Konutlar geçmiş toplumların kalplerinin attığı ortamlardır.
“Konutlar geçmiş toplumların kalplerinin attığı ortamlardır. Gerçi Avrupalılar “Dünyanın kalbi kapımın dışında atıyor,”der. Fakat İslâm toplumunun kalbi evlerde, yani kadının olduğu yerde atar.”
Reklam
296 syf.
9/10 puan verdi
·
3 günde okudu
Mekân ile insan arasındaki ilişkinin öncül ve en özel ürünü olan “ev”, mimarlık alanının sınırlarını çoktan aşarak geniş bir disiplinler alanının göstergesi olarak benimsenmiştir. “Türk evi” ise tüm çeşitliliğine, geniş bir tarihi ve coğrafi alanı kapsamış olmasına rağmen ancak 20. yüzyıldan itibaren araştırma konusu olmuştur.Türk konut geleneği, temel düzenini ve öğelerin yerleşimindeki özgünlüğünü yüzyıllarca korumuştur. Oda mekânının kökeninde, göçer geleneklerinin varoluş biçimi yatar; yaşam ve form iç içe geçer. Göçer pragmatizm ve İslam soyutlamasının örtüşmesiyle zenginleşen bu konut, Anadolu-Türk toplumunun yerel özelliklerini de yansıtır. 16. yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı egemenliğinin sağlamlaşmasıyla doruk noktasına ulaşarak “hayatlı ev”de özgün ifadesini bulur. Türk evi, beş yüz yıldır seyahatnamelere, gravür ve resimlere konu edilerek betimlenmiş olmasına karşın özellikle ahşap olan yapı malzemelerinin kısıtlı ömrü, bu mimariyi tüm detaylarıyla incelenmiştir
Türk Ahşap Konut Mimarisi
Türk Ahşap Konut MimarisiDoğan Kuban · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 201770 okunma
Savaşlar ve politik mülteciler yeni üslupların benimsenmesinde rol oynadılar. Eskişehir'de, tümüyle yerli yapı malzemesi ile yapılan fakat farklı bir fizyonomiye sahip evler grubu, Kırım'dan gelen göçmenler tarafından yapılmıştır. Yine 19. yüzyılın sonunda kuzeydoğu bölgelerinin Ruslar tarafından işgali sırasında Kars tümüyle yeniden yapılmış ve yabancı bir üslup kente empoze edilmiştir. Hıristiyan azınlıklar bu üslup değişimlerini daha kolay uyguluyorlardı. Çünkü onlar için Batı üslubunun benimsenmesi kültürel olarak o uygarlığa mensup olduklarını vurgulamaktaydı. Eğitim görmüş Türkler için de Batılı modellerin benimsenmesi çağdaşlaşma simgesi olmuştu.
Sayfa 98 - Türkiye İş Bankası Kültür YayınlarıKitabı okudu
63 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.