Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Türk Kültüründen Türkiye Kültürüne ve Evrenselliğe

Türk Kültür Tarihi

Şerafettin Turan

Türk Kültür Tarihi Sözleri ve Alıntıları

Türk Kültür Tarihi sözleri ve alıntılarını, Türk Kültür Tarihi kitap alıntılarını, Türk Kültür Tarihi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Topluma öncülük eden ya da savaşlarda üstün başarılar kazanan kimi din adamları ile yiğit kişiler birer evliya kabul edilirlerken, XIlI. yüzyıl tarihçilerinden Niğdeli Kadı Ahmet'in belirttiğine göre de bazı gruplar, kendi şeyhlerinin mezarlarını birer tapınağa dönüştürüp onları tanrılaştırmaya da yönelmişlerdir. Bu davranış, Mevlana örneğinde oldu gibi katı Sünni görüşte olan Arap bilginlerince hoş karşılanmak şöyle dursun, İslam kurallarına aykırı sayılarak eleştirilmiştir.
Sayfa 149Kitabı okudu
Tasavvuf düşüncesini benimsemiş olanlara, bu kökten türetilen bir deyimle mutasavvıf denilmektedir. İyi bir mutasavvıfın bazı niteliklere sahip olması da öngörülmüştür. Genelde peygamberlerden alınan bu nitelikler '8' maddede toplanmaktadır: İbrahim'in "kerem ve sehaveti" (cömertlik) - İshak'ın "kaza ve kadere rızası" (kadercilik) - Eyyub'un sabrı - Zekeriya'nın "münacatı" (dua ve yalvarma) - Yahya'nın garipliği - Musa'nın sof hırka giymesi - İsa'nın "tecerrüdü" (yalnız başına yaşaması) ve Muhammet'in kanaatkârlığı.
Sayfa 141Kitabı okudu
Reklam
N.Kemal'in bu düşüncelerine karşılık, Avrupa'da akıl ile kanun'un, Osmanlı İmparatorluğu'nda ise zulüm ve köleliğin geçerli olduğunu, köleliğin de cahillik ve bağnazlık gibi '2' kaynaktan beslendiğini söyleyen Ali Suavinin görüşleri şöyle özetlenebilir: Arapça ibarelerden hükümler çıkarmak, yönetim ve siyaset yöntemlerini Kuran'da ve hadis'te aramak anlamsızdır. İbadetler için böyle bir yöntem esas kabul edilebilir, fakat dünya işleri için olamaz. Çünkü siyaset ilminin kaynağı, coğrafya, iktisat ve ahlaktır... Bu nedenle fıkıhtaki ibadet konusunu dünyaya ilişkin hükümlerden ayırmalı, bunları ayrıca bağımsız bir bütün olarak düzenlemelidir.
Sayfa 173Kitabı okudu
Türk tarihi, belirli bir coğrafya parçası ile sınırlandırılmasına olanak bulunmayan bir nitelik taşımakta ve Türklerin göçüp yerleştikleri ve devlet kurup egemen oldukları ülkelerin tümünü kapsamaktadır. Öte yandan bugün Türkiye denilen topraklar da Türklerin tarihlerinin başlangıcından bu yana oturdukları yer, yani Türklerin öz yurdu anlamına gelmemektedir. Kısacası Türk Tarihi alan olarak yalnızca Türkiye denen coğrafya parçası ile sınırlı bulunmamaktadır. Bunun sonucu olarak da Türk Kültürü ile Türkiye Kültürü deyimleri arasında boyut ve süreç yönlerinden küçümsenmeyecek bir ayrılık vardır.
Türklerin Arap kökenli alfabeye geçtiği dönem
O dönemde "okur-yazar olmak" deyimi, yalnızca Arap alfabesiyle yazılmış metinleri okuyabilen değil, bilgi dağarcığına bir şeyler yüklemiş kişi anlamına da geliyordu.
Öte yandan Türkiye'de laikliğin tanımı, çoğu kez, "Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması" diye yapılmakta, böylece de bu kavramın yalnız din anlayışı ile ilgili olduğu izlenimi ya da kanısı doğmaktadır. Gerçekte ise laiklik, bir düşünce, bir yaşam biçimi olarak, yalnızca din anlayışından kaynaklanan vicdan özgürlüğünü değil, her türlü düşünce özgürlüğünü, bütün yönetim ve kültür alanlarını içerir. Bu nedenle yalnızca din ve devlet işlerinin ayrılması yeterli olmayıp, yönetimi belirleyen ve toplum yaşamını yönlendiren hukuk, bilim, eğitim, sağlık ve sanat kurallarının da, dinsel kalıplar dışında çağdaş gereksinimlere göre saptanması gerekir. 
Sayfa 170Kitabı okudu
Reklam
Türkiye'de basımevlerinin artmasına ve değişik türde kütüphanelerin açılmasına karşın, basılan kitap sayısının artmadığı gözlenmektedir. Müteferrika basımevinin kuruluşundan yeni Türk abecesinin kabul edildiği 1928'e kadar geçen 200 yıllık dönemde basılan kitapların gerçek sayısı bilinmemekle birlikte iyimser varsayımlara göre bu rakam '30.000'i aşmamıştı. Latin kökenli abece baskı işlerinde kolaylık sağladığı ve kültür devriminin öncülerince bilgi ve kültürü yaygınlaştırmaya büyük önem verildiği için daha Kurtuluş Savaşı yıllarından başlayarak bilim ve düşün dünyasının ünlü yapıtlarının Türkçeye kazandırılmasına çalışılmıştı. Bu çabaların sonucunda da 1938'e kadar geçen 10 yıl içinde '16.063' yapıt yayımlanmıştı.
Sayfa 105Kitabı okudu
... olguculuk, aynı zamanda bir bilgi kuramını içermektedir. Bu kurama göre, herhangi bir olay, onun dışındaki bir nedenle değil, ancak bir başka olayla açıklanabilir. Pozitif, olumlu bilgi de budur. Bilime gelince; onun amacı, olayları alt alta sıralamak değil, olaylar arasındaki ilişkileri, yasaları bulmaktır. Tek başına bir olay bilim değildir, başka bir olaya bağlanabildiği, tekillikten kurtulduğu zaman bilim olur. Bilim, bireylerin değil, insanların ortak ürünüdür. Devletin görevlerinden biri de yurttaşlarına bilimi öğretmektir.
Sayfa 220Kitabı okudu
Dinsel ya da siyasal ideolojilerin, kendi dogmalarına aykırı gelen bilimsel gerçekleri kabul etmemeleri, içinde bulunduğumuz çağda azalmakla birlikte, ne yazık ki tamamen ortadan kalkmamıştır. İdeolojilere dayalı siyasal rejimler, bilimsel verileri görmemezlikten gelmekle yetinmemekte, kendi görüşlerini de bilim adamlarına zorla kabul ettirmeye çalışmaktadırlar. Nasyonal sosyalizme dayalı Hitler, saf kan - üstün ırk kuramlarına karşı çıkan bilim adamlarını susturmuştu. Marksizm-Leninizme dayanan Stalin de, Sovyetler'in Galileo'su sayılan ünlü genetikçi Nikolai Vavilof'u "proleter biyoloji" görüşünü reddettiği için casusluk ve vatan hainliği ile suçlayarak ölüm cezasına çarptırmıştı. Sonradan cezası ömür boyu hapse çevrilen Vavilof, 1943'te hapishanede ölmüştü.
Sayfa 182Kitabı okudu
Türklerin VII . yüzyıl ortalarından başlayarak İslam kültür çevresine girmelerine koşut olarak Türkçenin '2' yabancı dilin etkisi altına girdiği görülür: Arapça ve Farsça. Üstelik bu etki giderek bir baskıya, "boyunduruğa" dönüşmüş ve Türkçe öz kimliğini yitirerek bir başkalaşıma uğramıştır.
Sayfa 62 - Bilgi YayıneviKitabı okudu
Reklam
Güzellik Yarışması Türk Kültürü İçin Çok Önemli
“Türk ulusunun yönetimde ve korunmasında, ulusal birlik, ulusal duygu, ulusal kültür, en yüksekte göz diktiğimiz ülküdür. Yüksek ve devrimci bir kültür düzeyine varmak için önümüzdeki yıllarda daha çok emek vereceğiz.“ O, bu ülküyü gerçekleştirebilmek için daha çok çaba gösterilmesi gerektiğini vurgularken Türklerin birey olarak da dünyada kültür birincilikleri kazanmasının büyük önem taşıdığını da belirtmişti. Keriman Halis adındaki genç kızın 1932’de dünya güzeli seçilmesinden duyduğu sevinci dile getirirken Türk gençlerine şöyle seslenmişti: “Bununla birlikte asıl uğraşmayı mecbur olduğumuz şey, analarınızın ve atalarınızın olduğu gibi, yüksek kültürde ve yüksek erdemlilikte dünya birinciliği tutturmaktır.”
Sayfa 33 - BilgiKitabı okuyor
Türk halkları içerisinde Yahudiliği kabul eden tek grup HAZARLAR'dır. ... Bugün Kırım'da ve Ukrayna'da yaşayan ve Yahudi dinini sürdüren KARAİM ya da KARAİT Türkleri, bazı araştırıcılarca Hazarların bir boyu olarak kabul edilmektedir.
Sayfa 132Kitabı okudu
"Bugünden sonra divanda, dergahta, bargahta, mecliste ve meydanda Türkçeden başka dil kullanılmayacak!" - Karamanoğlu Mehmet Bey
Sayfa 66 - Bilgi YayıneviKitabı okudu
Karamanoğlu Mehmet Bey'in 1277'de giriştiği isyan Anadolu Türkmen halkının Konya yönetimine karşı duyduğu bir kırgınlığın sonucu idi. Mehmet Bey vaktiyle kendisini hapsetmiş olan Selçuklu saltanatına karşı ayaklanırken, Moğol egemenliğinden kurtulabilmek için Mısır Kölemen Hükümdarı Baybars'ı Anadolu'ya çağırmaktan bile çekinmemişti.
Sayfa 66 - Bilgi YayıneviKitabı okudu
... Ebussuud Efendi'nin verdiği fetvalardan birkaçını sıralayabiliriz: Kahve: Çalışma gücünü artırmak ya da hazmı kolaylaştırmak için kahve içmek helal değil, mekruh'tur (çirkin, bırakılması gereken). İpek elbise: Devlet büyüklerinin saf ipek elbise giymeleri helal değildir. Ergenlik çağına gelmemiş erkek çocuklara saf ipek elbise giydiren anababalar günah işlemiş olurlar. Kefere elbisesi: Evine, sılaya gitmek için yabancı bir ülkenin topraklarından geçerken, Müslüman olmayan halkın giydiği kefere elbisesi giymek zorunda kalan birisi, eşinden boşanmış sayılır, nikâhını yenilemesi gerekir.
Sayfa 156Kitabı okudu
86 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.