Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik

Yasin Meral

Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik Gönderileri

Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik kitaplarını, Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik sözleri ve alıntılarını, Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik yazarlarını, Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Mesih'in gelişinden önce dünya tamamen kötülükle kaplanacaktır. Bütün dünya günaha batacak ve İsrailoğulları da yabancı milletlerin peşine takılarak günaha saplanacaktır. Zalim ve zorba insanlar kral olacak, dünya üzerinde zina ve fuhuş artacaktır. Fakirlik yaygınlaşacak, sermaye sadece belirli insanlar arasında dağıtılacak ve kanlı savaşlar olacaktır. Masum insanlar ölecek, dünya üzerinde itikadi sapkınlıklar artacak, Tanrı düşüncesi kaybolmaya yüz tutacaktır. Bütün bu sıkıntılar Yahudi kaynaklarında "Mesih'in doğum sancıları (hevley Maşiah)" olarak isimlendirilmektedir. XII-XIII. yüzyıllarda Alman topraklarında Hasidey Aşkenaz adı verilen Yahudi asketik bir hareket oluşmuştur. Bu grubun kurucusu olarak bilinen Yehuda ha-Hasid'in (ö. 1217) eserlerinde görülen en temel düşünce, teosofi (marifetullah) öğretisidir. Dua ile Tanrı'ya ait tecellilerin sırlarına vakıf olunabileceğine inanan bu grup, Torat ha-Kavod (İhtişam Öğretisi) adını verdikleri düşünce sistemiyle Tanrı'yı bilmeye gayret etmişlerdir. Grubun temel düşüncesine göre Tanrı, kavranamaz ve bilinemez bir varlıktır. Fakat Tanrı' dan biri büyük diğeri de küçük olmak üzere iki ihtişam sudur etmiştir. Büyük olanı kavramak çok zordur fakat küçük olanı kavramak insan için mümkün olabilmektedir. Duaya yoğunlaşmak ve yoğun dim tecrübeler ortaya koymak suretiyle Yahudilerin bu manevi makamı yakalayabilecekleri belirtilmektedir. Hasidey Aşkenaz adı verilen grupla Kabalacıların görüşleri arasındaki benzerlikler dikkat çekicidir.
Yahudi düşünür Saadya Gaon'a (ö. 942) göre Mesih döneminde dünyanın bütün milletleri Yahudilere tabi olacaktır. Bu dönemde, diğer milletler dört farklı statüde olacaklardır. Birinci grup; Filistin topraklarında Yahudilerin evlerinde hizmetçilik yapacaklardır. Saadya'ya göre bu grup en şanslı gruptur, zira Yahudilere doğrudan hizmet etme şerefine nail olacaklardır. İkinci grup; Filistin topraklarında şehirlerde ve köylerde çalışarak Yahudilere hizmet edeceklerdir. Üçüncü grup; Filistin topraklarında tarlalarda çalışarak Yahudilerin zirai işlerinde yardımcı olacaklardır. Bunların dışında kalan dördüncü grup ise Filistin topraklan dışında kalan ve kendi ülkelerinde yaşamaya devam edecek olan diğer milletlerdir. Bu insanlar Yahudilere bağlılıklarını bildirecek ve her yıl Sukot Bayramı 'nı kutlamak için Kudüs'e gideceklerdir. Bayram için Kudüs'e gelmeyenlerin ülkelerine yağmur yağmayacaktır (Saadya Gaon, Kitabu'l-Emanat ve'l-İtikadat)
Reklam
Hıristiyanların ve Müslümanların Tevrat'a bakışı bazen fetvalara konu olmaktadır. Bu çerçevede bir Yahudi tarafından İbn Meymun'a Tevrat'la ilgili ilginç bir fetva sorulmuştur. Soru, Yahudi olmayan kişilere Tevrat'ın öğretilip öğretilemeyeceğiyle ilgilidir. İbn Meymun, Hıristiyanları Yahudiliğe çekmek için onlara Tevrat'ın öğretilmesinin caiz olduğunu belirtmektedir. Bunun gerekçesini de "Sünnetsizler [Hıristiyanlar] Tevrat'ın vahiy olduğuna ve değişmediğine inanıyorlar" şeklinde açıklamaktadır. İbn Meymun, Müslümanlara Tevrat öğretmeyi ise yasaklamaktadır. Gerekçe olarak da "Çünkü bildiğiniz gibi onların itikatlarına göre Tevrat vahiy mahsulü değildir" ifadelerine yer vermektedir (İbn Meymun, Teşuvot ha-Rambam, no: 149).
Pinsker, "Yahudi fobisi psişik bir sapmadır. Psişik bir sapma olarak kalıtsaldır ve iki bin yıldır bulaşan bir hastalık olarak tedavi edilemez. Bu soyut nefreti uyandıran, Yahudi fobisinin anası olan şey, işte bu hayalet korkusudur" ifadelerine yer vermektedir. Pinsker, bu hastalığın neticesi olarak Hıristiyanların Yahudilere karşı İsa'yı çarmıha gerdikleri, Hıristiyanların kanını içtikleri, kuyuları zehirledikleri, tefecilik yaptıkları, köylüyü sömürdükleri gibi suçlamalar yönelttiğini dile getirmektedir. Bu sebeple o, "Yahudilerin seçilmiş halk olmadığını iddia edecek olan kişi gerçekten kör olmalıdır. Zira Yahudiler, seçilmişlerdir fakat evrensel nefret için seçilmiş insanlardır" ifadelerine yer vermektedir. Pinsker, o dönemler itibarıyla yeni kullanılmaya başlayan "antisemitizm" ifadesi yerine "Judeophobia (Yahudi fobisi)" tabirini tercih etmiştir.
76 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.