Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik

Yasin Meral

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Yahudi geleneğinde Tanrı'nın tahtı etrafında bulunan Mihael, Gavriel, Uriel ve Rafael isimli dört büyük melekten bahsedilmektedir.
Tevrat, Yahudiler açısından büyük bir lütuf ve ihsan olarak görülmektedir. Bu anlamda Tevrat'a sahip olmak, Yahudilerin seçilmişlik düşüncesini destek­ leyen bir durumdur. Geleneksel Yahudi inanışına göre İsrailoğulları Tevrat'ı al­ maya kendi istekleriyle hak kazanmışlardır. Rabbani gelenekteki anlatımlara göre Tanrı, Tevrat'ı önce Edomlulara vermiş, onlar da içerisindeki "öldürmeyeceksin" emrinden ötürü almaya yanaşmamışlardır. Tanrı, daha sonra Tevrat'ı Araplara sunmuş onlar da "çalmayacaksın" emrinden ötürü Tevrat'ı kabul etmemişlerdir. Tanrı, Tevrat'ı son olarak İsrailoğullarına sunmuş, onlar kabul etmişlerdir (Sifre Dvarim, 343).
Reklam
Yahudi ahir zaman inanışlarına göre, Davud soyundan gelecek Mesih'ten önce Yusuf soyundan bir Mesih gelecektir. Yusuf soyundan gelecek olan Me­sih'in temel görevi, Davud soyundan gelecek Mesih'e zemin hazırlamaktır. Ya­hudi kaynaklarına göre Yahudilerin Deccal'i olan Armilus, Yusuf oğlu Mesih'i öldürecektir. Rivayetlere göre Yusuf oğlu Mesih'in cansız bedeni günlerce Kudüs sokaklarında kalacaktır. Yusuf oğlu Mesih'in öldürülmesinden sonra Davud oğlu 126 • Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik Mesih gelecek ve Armilus'u öldürecektir. Kaynaklarda Davud oğlu Mesih'in Yusuf oğlu Mesih'i dirilteceğine dair rivayetler de bulunmaktadır. Yusuf soyundan Mesih düşüncesinin çıkış sebebi tam olarak bilinmemektedir. Kuzeydeki İsrail kabilelerini temsil eden bir figür olduğu düşüncesi öne sürülmektedir. Böylece ahir zamanda kuzeydeki kayıp kabileleri temsilen Yusuf soyundan bir Mesih, güneydeki Yehuda Krallığı'nı temsilen Davud soyundan Mesih ile birlikte İsrai­loğullarının kurtuluşu için savaşacakur. Her halüka r da kral, Davud soyundan ge­lecek Mesih olacaktır.
Haskala öncülerine göre dini, kültürel ve sosyal konularda içinde yaşanılan toplumun değerleri ve kurallarına uyarak yaşamak en akıllıca hareket olacaktır. Bu çerçevede Yahudiler, gettolarından çıkarak hıristiyan hemşerileri ile bir arada yaşamayı tecrübe etmeye başlamışlardır. Fakat Yahudiler bu kez gettolarından sadece fiziki olarak değil düşünce, yaşantı ve zihninde çıkmış durumdadırlar.
Hıristiyanların ve Müslümanların Tevrat'a bakışı bazen fetvalara konu olmaktadır. Bu çerçevede bir Yahudi tarafından İbn Meymun'a Tevrat'la ilgili ilginç bir fetva sorulmuştur. Soru, Yahudi olmayan kişilere Tevrat'ın öğretilip öğretilemeyeceğiyle ilgilidir. İbn Meymun, Hıristiyanları Yahudiliğe çekmek için onlara Tevrat'ın öğretilmesinin caiz olduğunu belirtmektedir. Bunun gerekçesini de "Sünnetsizler [Hıristiyanlar] Tevrat'ın vahiy olduğuna ve değişmediğine inanıyorlar" şeklinde açıklamaktadır. İbn Meymun, Müslümanlara Tevrat öğretmeyi ise yasaklamaktadır. Gerekçe olarak da "Çünkü bildiğiniz gibi onların itikatlarına göre Tevrat vahiy mahsulü değildir" ifadelerine yer vermektedir (İbn Meymun, Teşuvot ha-Rambam, no: 149).
Reklam
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.