Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
Profil
***** Sosyal bilimler, fi­ziğin matematiksel olarak formüle edilmiş nedensel kanunları ile mukaye­se edilebilecek hiçbir şeyi bilmez. *****
Sayfa 42 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Bütün sosyal grupların kendilerine özgü gelenekleri, kendilerine özgü kurumları ve kendilerine özgü (dini) merasimleri vardır. Tarihsel­cilik, eğer bir grubun şimdiki halini anlamak ve açıklamak istiyorsak, ve eğer onun gelecekteki gelişmesini anlamak ve belki de önceden gör­mek istiyorsak, onun tarihini, geleneklerini ve kurumlarını inceleme­miz gerektiğini iddia eder. *****
Sayfa 38 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Reklam
***** Sosyal gruplar, hiçbir zaman sadece kişilerin toplamları olarak kabul edilmemelidirler. Sosyal grup, üyelerinin basit bir toplamından daha öte birşey olduğu gibi, üyeleri arasında herhangi bir anda· mevcut sadece kişisel ilişkilerden de daha öte birşeydir. *****
Sayfa 37 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Sosyal bilimlerde, fizikte karşılaştığımız türden obiektif ve ideal bir doğruluk (truth-hakikat) arayışına benzeyen pek az şey olduğunu görmemiz bizi şaşırtmamalıdır. Sosyal bilimlerde, sosyal havattaki eğilimler ve çıkarlar (veya ilgiler) sayısınca eğilim ve tavır bulunacağını beklemeliyiz. *****
Sayfa 37 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Sosyal bilimlerde, gözleyen ile gözlenen, yani özne ile nesne arasın­ da tam ve karşılıklı etkileşim ilişkisiyle karşı karşıyayız. Gelecekteki bir olayı meydana getirebilecek olan eğilimlerin varlığının farkında olmak ve dahası, öndeyinin bizzat kendisinin, öndeyiye konu olan olayları et­kileyebileceğini bilmek, muhtemelen öndeyinin içeriği üzerinde bazı akisler uyandıracaktır. Ve bu akisler, sosyal bilimlerdeki öndeyilerin ve diğer araştırma sonuçlarının objektifliğini ciddi bir biçimde zedeleyebi­lecek türden olabilirler.
Sayfa 34 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Popper'e göre Dünya 1, her türlü canlı, cansız, tabii ve insan eliyle yapılmış nesnelerden ibarettir. Dünya 2 ise, beynin çeşitli fonksiyonları neticesinde ortaya çıkan psikolojik hadiseleri temsil etmektedir. Bilim­sel teoriler, Dünya 2 vasıtasıyla ve ancak dolaylı bir şekilde fiziksel nes­nelerle ilgi içinde olurlar. Bilimsel teoriler kendi başlarına bir varlık alanını yani Dünya 3'ü meydana getirirler.
Sayfa 13 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Hele iyi bak Popper bi yanlışlık olmasın.
***** Popper'in yararlı bir metafizik araştırma taslağı olarak nitelendirdi­ği diğer bir çalışma, Darwinizm'dir. Popper'e göre Darwinizm test edi­ebilir değildir. Dolayısıyla da bilimsel bir teori değildir. *****
Sayfa 14 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Pozitivist bilimin kutsanması ardından Kapitalizm ile Dünya iktidarı için
Çevre düşünürlerinin (ve daha sonra gelen pozitivistlerin) bilimde anlam problemini araştırma konusu yapmalarına karşılık Pop­per, bilimsel bilginin gelişimini temel problem olarak ele almıştır. Popper ile Çevre düşünüderi arasındaki diğer bir karşılık, metafizik karşısındaki tutumdur. Çevre düşünürleri, metafiziğe kesin olarak karşı olmuşlar (her ne kadar yargılama zamanla değişirse de başlangıç­ta) metafizik yargıları doğrulanamayan, dolayısıyla da anlamsız yargılar olarak kabul etmişlerdir. Halbuki Popper'e göre, bir antimetafizikçi de anlamsız bir yargıda bulunabileceği gibi, bir metafizikçi anlamlı ve işe yarar bir yargıda bulunabilir.
Sayfa 13 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Bilgi, realitenin bir kopyası, realiteden alınan bir izlenim değildir. Bilgi, genetik veya psikolojik olarak apriori'dir. Popper bu konuda Kant gibi düşünmekle birlikte, herhangi bir bilginin apriori geçerli olduğunu kabul etmenin yanlış olacağını söylemekle Kant'tan ayrılmaktadır. *****
Sayfa 12 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
***** Tahminler, varsa­yımlar, hipotezler demek olan teorilerle, gerçek dünyanın dışında baş­ka bir dünya yaratırız. Bu teoriler, gerçek dünyayı yakalamak için kullandığımız ağlardır. *****
Sayfa 13 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Öğrenme, tecrübe etme ve yanılma üzerine kurulmuştur; yani dedüktif bir süreçtir. Diğer bir ifadeyle teori kurma veya öğrenme işlemi, mevcut bir yargıdan, bu yar­gıyı kritik etme, çürütme, yanlışlama yoluyla (dedüktif bir tarzda) yeni bir bilgi elde etme işlemidir. Bu durumda önce teori sonra gözlem ge­lir. *****
Sayfa 12 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Bilimsel teorilerin aksine sahte-bilimsel teoriler, hiç­ bir sınırlandırma yapmadan, geniş ve çeşitli olgu yığınını açıklamak amacı ve özelliğine sahiptirler. Halbuki bilimsel bir teoriye bakıldığında hangi olguların teorinin kapsamı dışında kaldığını tesbit etmek müm­kündür. *****
Sayfa 11 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
"Sahte Bilim"
***** Popper, anlam problemi yardımıyla bilimsel ifadeleri metafizik ifadelerden ayırmak yerine, bilimsel bir ifadenin bilimselmiş gibi duran sahte (pseudo) ifadelerden ayrılması üzerinde durmuştur. *****
Sayfa 10 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
***** Bilimsel olma­nın ölçüsü olaylarla uygunluk yani doğrulanabilirlik değil, olgular tara­fından çürütülebilirlik veya yanlışlanabilirlik olarak alınmalıdır. *****
Sayfa 10 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Korkunç ! Kime, neye inanacağız. Bilim de yanılabiliyormuş.
Nitekim Einstein Genel Relativite teori­si içinde, ışığın gök cisimlerinin çekim alanından geçerken yolundan sapması gerektiğini, böyle bir hadisenin gözlenmemesi halinde teorisi­nin yanlışlanacağını ileri sürmüştür. 1919 yılında yapılan gözlemler, Einstein'in öngördüğü biçimde bir sapmanın olduğunu göstermiştir. Bu örnek, bilimsel teorilerin çürütülebilir bir özellik taşıdığını göstermek­tedir.
Sayfa 10 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
111 öğeden 31 ile 45 arasındakiler gösteriliyor.