Şimdi, özgürlük tanımı şu kadar kısa
bir şey: Bedelini görerek, bilerek, kabul ederek seçmek.İşte bu kadar. Yani sonra ağlamayacaksın demek. Özgün insan da hiç duraksamadan niye ağlayayım,
seçtiğim şey benim özgünlüğüme uygun
der. Özerk ve özgün olamayan ise ağlar
mıyım, pişman olur muyum diye sorar ve sizden bir öngörü ister. Bağımlıdır yani aslında. Başka bir deyişle özgünlük içsel bağımsızlığın yansımasıdır, bu da
bedeliyle seçebilmeyi, yani özgürlüğü
sağlar .
Tarihi figürlerin yaşanmışlıklarından yola çıkarak yazılan bu kitabı bitirince şu soruyu sordum : İnsan bu yasalara uyarsa insanlıktan çıkmaz mı? İktidar sahiplerinin ve koltuk sevdalısı güruhun, bu kitapta yazılan tüm kuralları bir bir içseleştirdiği gerçeği alenidir. Kitap bu anlamda bolca eleştiri almış. Politik tavırlar, maskeler ve yasalara uygun kazanılmış kanlı zaferler. Bu kitabın vakit kaybı olarak görülmesi gayet haklı ve yerinde bir eleştiri.