SAHABE İÇTİHADI ve İSLÂMA MUHATAP ANLAYIŞ...
(...) İçtihad, Şeriatın fer‘î meselelerine âit hükümleri usûlüne uygun olarak Kur’ân ve Hadîslerden çıkarmaktır; dolayısıyla Kur’ân ve Sünnet’e bağlı bir hüküm çıkarma faaliyetidir. İçtihad, Mutlak Ölçü’ye bağlı aklın, değişen hâdiseler karşısında hükmü bulma, tatbik şartını tayin etme, benzer meseleleri birbirine nisbet etme ve hayatın yeniliği karşısında İslâmî idraki canlı tutma faaliyetidir. Ehl-i Sünnet farzı farz, sünneti sünnet bilir, içtihadları icma üzerindedir ve Kur’ân-Sünnet’ten keyfî yorum çıkarmaz. Oysa tarihselci yaklaşım, tatbik şartları oluşmadığı için tatbik edilmeyen hükmü, hükmün tarihî olarak askıya alınabilirliğine delil yapar. Fakat bir hükmün tatbik edilmemesi, ancak o hükmün şartları, mahalli, illeti veya tatbik zemini bulunmadığında söz konusu olabilir. Bu durumda hüküm iptal edilmiş olmaz; hükmün tatbik alanı doğru tayin edilmiş olur. Hükmün kendisi Mutlak Ölçü’ye bağlı kalır; değişen şey, insanın o hükme muhatap olduğu hadisenin mahiyetidir. Sahabe içtihadı da tarihselciliğin lehine değil, İslâm’a Muhatap Anlayış lehine okunmalıdır. Sahabe, Kur’ân ahkâmını tarihe havale ettiği için değil, Allah Resûlü’nden aldığı anlayışla hâdiselere hükmün nasıl tatbik edileceğini bildiği için içtihad etti. Onların re’yi, vahyin üstünde bir tarih şuuru değil, vahye muhatap olmuş bir fıkıh melekesidir. Bu bakımdan sahabe içtihadı, “hüküm tarihî şartlara göre aşılır” görüşünün değil, “Mutlak Ölçü tarih içinde ehil anlayışla tatbik edilir” görüşünün delilidir. Nesh, tarih-üstü vahyin yirmi üç yıllık nüzul süreci içindeki ilahî tertibini gösterir. İçtihad ise tarih-üstü ölçünün değişen hayat olaylarına nasıl muhatap kılınacağını gösterir. İkisi de tarihin vahye hükmettiğini değil, vahyin tarihe nasıl hükmettiğini anlatır. -REHA KANSU,
İslam'da Tarihselcilik
"Olana isyan etmenin hiçbir şeyi değiştirmeyeceği durumda, olanı evetlemekten daha iyi bir fikir olabilir mi?" -Pelin Dilara Çolak
Reklam
Kadınlar çikolata yiyerek bile mutlu olmayı becerebiliyorsa , herkes mutlu olabilir
1000Kitap
GİDEN AMA BİTMEYEN
İnsan birini kaybedince,eğer o kişi hâlâ bir yerlerde nefes alıyorsa… acının bir sınırı olmuyor. Ölüm gibi değil bu. Bir mezarın yok başında ağlayabileceğim. Bir vedanın yok,kapanmış bir hikâyenin kesinliği yok. Sen… sadece yoksun. Ama varsın da. İşte en çok bu yoruyor beni. Seni bir şehirde yürürken hayal ediyorum bazen. Belki bir kafede oturuyorsun,belki birine gülüyorsun. Belki benimle sustuğun cümleleri,şimdi başkasına kuruyorsun. Bu ihtimaller… İnsanı içten içe kemiren sessiz canavarlar gibi. Ve ben her gece,aynı sorunun içinde kayboluyorum: "Ben bunu kendime de sana da neden yaptım? Neden engel olmadım,neden susturamadım pas tutmuş bu yüreğimin sesini ... neden? Bir insan,birini bırakıp gidecek noktaya mecburiyetin o soğuk duvarlarını yıkarak gelir. Anladım... Peki ya sevgi azalır mı… yoksa sadece bir gün,bir taraf susmayı mı seçer? Sen sustun. Ben hâlâ konuşuyorum… ama sadece kendi içimde. Çünkü sana ulaşmanın hiçbir yolu yok artık. Ne bir mesaj, ne bir ses, ne de bir “nasılsın” ihtimali… Beni en çok yoran şey sensizlik değil aslında. Alışabilirdim belki. Ama bu… Bu yarım kalmışlık hissi…
Aşk
Yolculukta yolu izlemek ve düşünmek yolculuğun güzel yönleri olabilir. Kötü yönleri ise yoldaşının olmaması..tek başına yolculuk yapmaktan her zaman nefret edeceğim..
Bilgisi olan ?
Herkese selamlar. Deneyimini olan yardımcı olursa çok sevinirim. Arkadaşlar bir çoğumuzun bildiği ve yakındığı üzere, basılı kitap ücretleri gün geçtikçe ivmelenerek pahalı hale gelip, erişmek zor hale gelmiş durumda. Bu sebepten dolayı E-kitap okuyucu edinmek istiyorum. E-kitap konusunda herhangi bir deneyimim olmadı. Deneyimi olanlar yardımcı olabilir mi önerir misiniz ? 80-100 sayfa kitaplar bile ortalama ederinden çok pahalı duruma gelmiş halde. Geçenlerde BKM kitaptan 54 kitaplık sepet oluşturdum 4.500 liradan fazla ücret çıktı. Açıkçası 54 tane kitaba bu kadar vermek yerine bu tutarın 3 belki 5 katı daha verip e-kitap okuyucu almak daha mantıklı geldi. Tavsiye eder misiniz ?
1000Kitap
Reklam
Reklam