• Modern bir tiyatro uyarlamasında Ödipus, Hamlet ya da Otello kot pantolon ve tişört giyip Facebook hesaplarıyla oynuyor olabilirler ama oyunun aslındaki duygusal çelişkiler hep aynı kalıyor.
  • Çanakkale siperlerindeki direnişçilerden biri de Kamil Rıza'dır. Kurtuluş Savaşı'na da katılan Kamil Rıza'nın topluma yaptığı en büyük hizmet ise, Shakespeare'i Anadolu'ya tanıtmasıdır. Tiyatro oyuncusu olan sanatçı için Muhsin Ertuğrul, Hamlet'i ilk kez ondan duyduğunu söyler. Ankara' da Anadolu 'da Temaşa adlı bir dergi çıkaran ve kurduğu kumpanyayla Anadolu'da oyunlar oynayan Kamil Rıza'ya, çok istek alan bir oyunundan dolayı 'Otello' lakabı takılır.
  • 40'ından sonra azanı mı desem, rahat battı mı desem... Tarih profesörü evliliğini sonlandırıp başka biriyle evlenir. Öyle bizim yazarların sığlığıyla öğrencisiyle değil tabi. insanın sevdiğini değil sevdiğinin insanı öldürmesinin hem de sadece var olarak onun istediği her şeyi yaparak öldürmesinin öyküsü. Toplumun uygun gördüğü yaşamın kendisini bunalttığını ve körelmiş idealist ruhunu bir kez daha kullanabileceğini düşünür. Yalnız evlendiği kadının geçmişinde yaşadığı ilişkiler ve yaşama şekilleri ona fazla gelir. Bu durumu kabul etse de kadının hoşgörülü tutumuna karşın kadına sahip olamadığını kadının saygısını kazanamadığını düşünür. (Daha önce gitmediği yerlere götürmek sevişmediği şekillerde sevişmek vb.) Kadının bakire yönlerini keşfetmeye çıkan bir yolculuk söz konusu...
    Otello, kıskançlık görünümüne sahip bir saflığın öyküsüydü. Bu ise kıskançlık aşağılık duygusu görünümüne sahip erkeğin kadını taşıyamamasının ve erkekler arası görünmez olan ama yoğun hissedilen hiyerarşinin öyküsü. (P.S. Adam profesör de olsa kadının yanında ezik kalıyordu...)

    Muhakkak okunmalı...
  • BAS

    En pes erkek sesi. (Mozart’ın Saraydan Kız Kaçırma operasındaki Osmin rolü gibi.)

    Basso Cantante: Yüksek ve lirik karakterdeki bas ses. (Don Carlo’daki Kral Philip gibi.)

    Basso Buffo : Gülünçlü özelliğe sahip, cambazlık yapabilen kıvrak ses. (Sevil Berberi’ndeki Dr. Bartolo gibi.)

    Basso Profondo : Derin bir ses gürlüğü olan, güçlü ve en kalın bas sesi. Ağırbaşlı ve soylu nitelik taşır. (Tristan ve Isolde’deki Kral Mark gibi.)

    BARİTON

    Tenor ve bas arasında kalan erkek sesi. (Carmen’deki Escamillo gibi.)

    TENOR

    En tiz erkek sesi. Lirik tenor, yüksek, parlak bir tonu olan, rahatça akan bir sestir. (La Boheme’deki Rodolfo, gibi.)

    Dramatik tenor, dramatik soprano gibi rezonanslı, tok bir sestir. (Otello rolü gibi.)

    SOPRANO

    Üst ses. En ince, en tiz kadın ve çocuk sesi. Soprano sesler kendi içinde lirik, dramatik ve koloratur olarak sınıflanır.

    Lirik soprano, hafif, masum genç kız sesidir. (La Boheme’deki Mimi, gibi.)

    Dramatik soprano, güçlü, egemen ve şiir okurcasına söyleyen açık bir sestir. (R. Strauss’ın Salome veya Elektra’sı gibi.)

    Koloratur soprano, ( coloratura ), cambazlık yapma yeteneği olan, kıvrak ve süslemeli geçitleri rahatlıkla söyleyebilen sestir. (Lucia di Lamermoor’daki Lucia gibi.)

    MEZZO-SOPRANO

    Kadın ve çocuk seslerinin orta kalınlıkta olanıdır. Ses niteliği derin ve tok olup dramatik etkinliğe sahiptir. (Bizet’nin Carmen’i gibi.)

    ALTO

    Kadın ve çocuk seslerinin en kalın (pes) olanı. Kontralto da denir. Ses alanı sol ile ince fa arasında 2 sekizliden bir ses fazladır.
  • “Kadından Otello olmaz.”
  • "Otello. Şekispiyer'in beş perdelik faciası. Başrolde meşhur
    Otello Kamil. Seyretmeniz menfaatiniz iktizasıdır.
  • Şair-tərcüməçi, Azərbaycan dövlət himninin banisi Əhməd Cavadın dünyaya gəlməsindən 123 il ötür. Əhməd Cavad 1892-ci il mayın 5-də Gəncə qəzasının Şəmkir dairəsinin Seyfəli kəndində anadan olub. Gəncə ruhani seminariyasında (1906-1912), Azərbaycan ali pedaqoji institutunun tarix və filologiya fakültəsində (1922-1927) təhsil alıb.

    Əhməd Cavad adı bizə ən əvvəl ruhumuzun qidası olan himnimizi xatırladır. Azərbaycanın ictimai və mədəni həyatında əvəzsiz xidmətləri olmuş iki görkəmli şəxsin - Üzeyir Hacıbəyli ilə Əhməd Cavadın işbirliyi nəticəsində bu gün fəxarət hissi ilə dinlədiyimiz himnimiz ərsəyə gəlir. 

    Quba Xalq Maarif şöbəsinin müdiri (1920-1922), Gəncədə Azərbaycan Kənd Təsərrüfatı İnstitutunda Azərbaycan və rus dilləri kafedrasında müəllim, dosent, kafedra müdiri (1930-1933), Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatının tərcümə şöbəsində redaktor (1934), "Azərbaycanfilm" studiyasında sənədli filmlər şöbəsinin müdiri (1935-1936) işləyib.

    Onun Şeirləri 1913-cü ildən çap edilməyə başlayıb. Yaradıcılığa lirik şeirlə başlayan şairin 1916-cı ildə “Qoşma” adlı ilk kitabı çapdan çıxıb. 1919-cu ildə isə “Dalğa” adlı kitabı nəşr olunub. Onun məşhur “İstiqlal uğrunda şeirlər” kitabı isə 1928-ci ildə İstanbulda buraxılıb. 

    Türkiyə Əhməd Cavadın həyat və yaradıcılığında mühüm rol oynayıb. 1914-cü ildə kömək üçün 1-ci Dünya müharibəsinə gedən Əhməd Cavad Qara dənizi görərək Türkiyənin ikinci himni, hərbi marşına çevrilən “Çırpınırdı Qara dəniz” şerini qələmə alır. Əhməd Cavad yaradıcılığı təkcə yazıçılıqla məhdudlaşmayıb. O, həmçinin Şekspirin “Otello”, “Romeo və Culyetta”, Şoto Rustavelinin “Pələng dərisi geymiş pəhlivan” əsərlərini Azərbaycan dilinə tərcümə edib. 

    Azərbaycanı müstəqil, doğma xalqını xoşbəxt görmək istəyən Əhməd Cavad, haqsız olaraq həbs edilib, dəhşətli işgəncələrə məruz qalıb, 1937-ci il cəza tədbirlərinin qurbanı olub. Antisovet fəaliyyətində ittiham olunan Əhməd Cavad güllələnib.