Ey dil hele âlemde bir âdem yoğ imiş
Var ise de ehl-i dile mahrem yoğ imiş
Gam çekme hakikatte eğer ârif isen
Farz eyle ki el'an yine âlem yoğ imiş
NEFİ
Günümüz Türkçesi:
Ey gönül, şu dünyada "adam" diyebileceğimiz biri yokmuş.
Varsa da gönlümüzdeki hislere dost/sırdaş değilmiş.
Eğer olgun biriysen, sakın üzülme.
Farz et ki içinde bulunduğun dünya yok imiş.
"En iyisi düşünmemekti. Kaçmaktı. Kendi içime kaçmak. Fakat bir içim var mıydı? Hatta ben var mıydım? Ben dediğim şey bir yığın ihtiyaç, azap ve korku idi."
"Şu hakikati kendi hayatım bana öğretti: İnsanoğlu, insanoğlunun cehennemidir. Bizi öldürecek belki yüzlerce hastalık, yüzlerce vaziyet vardır. Fakat başkasının yerini hiçbiri alamaz."