Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
... Sokrates'e ve öğrencisi Platon'a göre herkes iyiyi ister, en azından iyi olduğunu düşündüğü şeyi ister -çünkü erdem ve bunun sonucu olan mutluluk yalnız bu yolla gelir..
" Sorgulanmayan hayat, yaşanmaya değer olmayan bir hayattır."
Geleneksel değerlerin hüküm sürdüğü bir dünya da geleneksel davranış kurallarının yeni oluşan düzene uyumları pratik anlamda zordur. M.Ö. 5.yy'da eski gelenekler yerini bir pazar ya da başarı ahlakına, " Adalet güçlünün çıkarına olandır", "İnsan her şeyin ölçüsüdür." benzeri görüşlere bırakmaya başlamıştı. Sokrates'e göre, bu koşullara uyan toplumsal atmosfer, insanlara neyin doğru neyin yanlış,neyin iyi, neyin kötü olduğuyla yani ahlaklılıkla ilgili birtakım yanlış fikirler aktarıyordu. Bu dönemin bozuk yanlış koşullaması, Atinalılara sözde birtakım değerler, yanlış iyiler aktarıyordu. İnsanların böyle yanlış koşullanmışlık içinde, üyesi oldukları toplumun ve bağlı bulundukları kültürün tüm yaptırımlarını kabul ederek yaşaması Sokrates'e göre sorundu. Ruh ve akıl tarafından düzenlenmemiş böyle bir hayat, Sokrates'in sorgulanmamış dediği hayattı.Bu hayatın içinde olanlar manevi gelişimin değil, şan, şeref, zaferin peşinde kosmaktaydılar. Hedefleri kişiseldi ve toplum tarafından koşullandırılmıslardı. Aslında gerçekten ne istediklerini bilmiyor, toplumun gelenekleriyle üzerlerine yüklenmiş hedeflere ulaşmaya çalışıyorlardı. Ne yaptıklarını bilmiyor, ruhlarını görmezden gelerek mutluluğu kaçırıyorlardı. Yolları felakete gidiyordu, mutsuzluğa gidiyordu çünkü mutluluk ancak ve ancak manevi gelişimle ulaşılacak bir sondu. Kendilerini mutluluğa taşıyacak iyiyi ancak manevi gelişmişlikle görüp seçebilirlerdi. Işte Sokrates'in Atinalıların cahillik içinde olduklarını söyleyerek onları uyandırma çabasına girmesinin temelinde bu görüş vardı.
Reklam
Ölüm seçimi Sokrates'e göre iyidir, çünkü sorgulamaya tabi tutulmuş bir hayatın en üstün iyiliğini taçlandırır; bu durumda bazılarının onun için dediği gibi, felix Socrates [Sokrates mutlu), çünkü düşünceyle hayat arasındaki tutar lılık mutluluk verir. Bu karar felsefe için de iyidir, çünkü Sokrates'in hayatıyla Platon'un eserinin birbirini ölümsüz kılmasını sağlar.
Sayfa 146Kitabı okudu
Alıntılar
İyi ya da kötü duygusu doğal olarak içimizde olan bir şey midir, yoksa o ilahi varlığın oraya yerleştirdiği bir duygu mudur? • Bir ahlak kuralını izliyor muyuz? • Ahlaklı eylemlerimizin nedeni, böyle davranmanın çoğunlukla kendi çıkarımıza olması mıdır? • Etik davranış tamamen eylemlerimizin sonuçlarının doğasıyla mı ilgilidir? (Etik versus
Sokrates'e göre mutluluk ; tamamen ruhun iyiliğine ve kötülüğüne bağlıdır. Ona göre insanlar gerçek mutluluğu isteseler de ne olduğunu bilmediklerinden , sürekli ellerinden kaçırırlar.
Sayfa 5 - Anonim YayıncılıkKitabı okudu
düşünceyle hayat arasındaki tutarlılık mutluluk verir
Ölüm seçimi Sokrates'e göre iyidir, çünkü sorgulamaya tabi tutulmuş bir hayatın en üstün iyiliğini taçlandırır; bu durumda bazılarının onun için dediği gibi, felix Socrates [Sokrates mutlu), çünkü düşünceyle hayat arasındaki tutarlılık mutluluk verir. Bu karar felsefe için de iyidir, çünkü Sokrates'in hayatıyla Platon'un eserinin birbirini ölümsüz kılmasını sağlar.
Sayfa 146 - Alfa yayınları, 2015Kitabı okudu
Reklam
Filozof Olamamın Binlerce Sebebinden Sadece Birkaçı
Çocukken eniştemin "büyünce ne olacaksın" sorusuna "filozof" diye karşılık verdiğimde, annem elindeki örgüden kafasını hiç kaldırmadan şu yorumu yapmıştı: " Ben hep diyorum size geri zekalı bu çocuk" Annem gibi elişiyle uğraşan teyzem devam etti sonra : " Benim oğlanlar da salak ama inan bunun kadar
Sayfa 43 - Ketebe Yayınları 1.baskı
Buraya yaklaş Meletos ve yanıtla: - Gençlerimizin olanaklı olduğu ölçüde daha erdemli olmasının çok önemli olduğunu düşünmez misin? - Evet, düşünürüm. - Öyleyse, yargıçlara, onları daha erdemli kılanın kim olduğunu söyle. Onları yoldan çıkaranı bulabilmek için bu kadar çaba sarfettiğine göre, kim olduğunu da biliyorsundur. Söylediğine göre
43 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.