Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
Her alanda kızlar, erkeklere göre daha başarılıdır. Sosyolojiye Giriş, Mahmut Tezcan
Reklam
Kitap Özeti - Hayvan Çiftliği
"İngiliz yazar George Orwell’in yazdığı bu eser, bir hayvan çiftliğindeki iktidar mücadelesini anlatıyor: ( ... ) Hayvanlar, “Bütün hayvanlar eşittir” ilkesini hatırlayıp, “bu nasıl eşitlik” diye kendi kendilerine söylenmeye başlıyorlar. Hemen, ilkelerin yazılı olduğu duvarın yanına gidiyorlar, duvardaki yazıların değiştirilmiş olduğunu, ilk defa, fark ediyorlar,duvardaki bütün yazılar silinmiş, sadece şöyle yazıyor: “Bütün hayvanlar eşittir fakat bazı hayvanlar ötekilerden daha fazla eşittir”. (Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları)
Meşruiyet
"...Meşruiyet herhangi bir iktidarın yalnızca güç yoluyla ya da yaptırımla veya seçim aracılığı ile iktidar olması değildir, meşruiyet toplumsal rıza aracılığı ile iktidarın kabulünü gerektirir..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
Küyerel-Küyerelleşme
Robertson’a göre küresel olanla yerel olan sürekli etkileşim halindedir ve bu etkileşim melez bir kültür oluşturmaktadır, Robertson bu melezlik halini küyerel kavramıyla ifade eder. Diğer bir deyişle küyerelleşme, küresel ve yerel olanın farklı coğrafi bölgelerde kendine özgü ürünler üretilmesini sağlayacak şekilde iç içe geçmesidir (Ritzer ve Stepnisky, 2014:595). -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
Küreselleşme-Modernite İlişkisi
"...Giddens’a göre küreselleşmenin dört ana boyutu vardır. Bunlar kapitalist dünya ekonomisi, ulus-devlet sistemi, uluslararası işbölümü ve askeri dünya düzenidir. Bu kurumlar Giddens’a göre modernitenin dört ana kurumu olan kapitalizm, endüstrileşme, gözetim ve askeri gücün dünya ölçeğine yayılmasıdır. Dolayısıyla Giddens küreselleşmeyi modernitenin kendisinin tüm dünyaya yayılması olarak görür. Diğer bir deyişle küreselleşme, modernitenin devamıdır..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
Reklam
"...Artık göstergelerle gerçeklik arasındaki ayrım çökmekte, gerçekle taklidi birbirinden ayırt etmek zorlaşmakta ve nihayetinde taklitler, temsiller, simülasyonlar gerçekten daha baskın hale gelmektedir. Baudrillard bu dünyayı hipergerçeklik olarak adlandırır, çünkü örneğin medya artık gerçeklikten daha gerçek hale, hipergerçek haline gelmiştir, asıl, saf gerçeklik giderek ikincil hale gelir ve sonunda tamamen yok olur. Medyada anlamın çökmesi, kitlelerde de toplumsalın çökmesine yani kitlelerin kendilerini yönlendirmeye yönelik çabaları görmezden gelmelerine, umarsız ve eylemsiz hale gelmelerine neden olacaktır..." (Ritzer ve Stepnisky, 2014: 647-648). -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
Modernizm-Modernite Ayrımı
"...Modernizm sanatta, kültürde, felsefede, mimaride ve sosyal ilişkilerde yaşanan bir eğilimi ifade ederken modernite kavramı geleneksel ve feodal toplum sonrası, kapitalistleşmenin, endüstrileşmenin, kentleşmenin ve sekülerleşmenin hız kazandığı bir tarihsel dönemi ifade eder..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
"...Mekanik dayanışmaya dayalı bir toplumda işbölümü basit ve sınırlıdır, kendine yeterli üretim yapan ailelerin hepsi kendisi için ekmek ve peynir yapabilir, kıyafet dikebilir, kendi çocuklarını eğitebilir. Diğer insanların yaptıkları işe ihtiyaç duymazlar, dayanışmanın kaynağı aralarındaki değer ve inanç birliğidir. Modern toplumda ise işbölümü uzmanlaşmış olduğu için insanlar fırıncılara, mandıralara, terzilere ve öğretmenlere ihtiyaç duyarlar. Günümüzde bilgisayarları ve diğer teknolojik cihazları üretenlere, iletişim şebekelerinde çalışanlara, toplu taşıma araçlarını sürenlere, bankacılara ekonomik bağımlılığımız vardır ve onların da bizim yaptığımız işlere ihtiyacı vardır. Değerlerimiz ve inançlarımız farklılaşmıştır, artık dayanışma birbirimize benzememizden değil, birbirimizin yaptığı işlere duyduğumuz ihtiyaçtan kaynaklanır..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
"...Herbert Spencer’ın (1820-1903) Sosyal Darwinizm teorisi Nazi Almanyası’nın öjeni (ırkın ıslahı) politikalarına temel oluşturmuştur. Bu politika çerçevesinde bedensel ve zihinsel engelleri nedeniyle üretimde bulunamayanlar topluma gereksiz bir ekonomik yük olarak görülmüş, toplumun yararlı ve üretken olmayan bütün bireylerden arındırılması amaçlanmıştır.Sağdaki propaganda afişi, Nazi Almanyası’nda “Irksal Politika Ofisi”nin aylık dergisinden alınmıştır. Afişte “Genetik hastalıkları olan bireyler hayatları boyunca ulusa 60.000 marka mal olmaktadır, bu para sizin de paranızdır” yazmaktadır..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
Reklam
"...Mead’ın ifadesiyle benlik kişinin içinde yaşadığı topluluğun toplumsal alışkanlıklarını içselleştirmesi anlamında genelleştirilmiş diğerleridir. (Poloma, 1993, s.223)..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
"...Mead’a göre benlik insanlara rol alma sürecinde kendilerini ötekilerin gözünden görebilme imkânı sağlar. Başka bir ifadeyle benlik sayesinde kendimize dışarıdan, bir nesneye bakar gibi bakabiliriz. Diğerlerinin bizi nasıl gördüklerini veya diğerlerinin gözüyle nasıl göründüğümüzü yorumlayabiliriz.Yalnızca kendimizin değil başkalarının da farkına varırız, başkalarının hislerini, niyetlerini ve beklentilerini yorumlayabiliriz..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
"...dil sembolik etkileşimin en önemli ve en güçlü aracıdır. Yine de insanlar arası anlamlı etkileşim yüz yüze olmayabilir fakat mutlaka semboller aracılığı ile olur. Örneğin, bir insanı görmediğimiz hâlde bize postaladığı bir mektuptan ne demeye çalıştığını yorumlarız. İnsanlar sembolleri kullanarak anlamlı bir toplumsal dünya kurarlar..." -Sosyolojiye Giriş,Aöf Yayınları-
44 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.