... "insanların birbirini anlayamaması sanırım pek kötü bir şey değil. doğru, iki ayrı ulus ve dilden olanlar aynı ulustan olup aynı dili konuşan iki kişi kadar birbirine derdini anlatamayacak asla, aralarında onlar kadar sıkı bir iletişim kuramayacaklardır. ama bu iletişim ve anlaşmadan el çekmek için yeterli neden değil. aynı halktan olup aynı dili konuşan kişiler arasında da eksiksiz bir iletişim ve birbirini anlamayı önleyen engeller vardır, kültürden, eğitimden, yetenekten ve kişilikten kaynaklanan engeller. yeryüzünde herkesin ilke olarak herkesle diyalog kurabileceği ileri sürülebileceğine göre dünyada asla iki insan yoktur ki, aralarında gerçek, eksiksiz, sıkı bir iletişim ve anlaşma kurulabilsin; biri ne kadar doğruysa öbürü de o kadar doğrudur bunların, yin ile yang senin anlayacağın, gündüz ve gece, biri ötekisi gibi haklı zaman zaman her ikisini de anımsamak gerekiyor ve sana şu bakımdan hak veriyorum, bizim ikimizin birbirimize yüzde yüz, hiç eksiksiz olarak derdimizi anlatacağımıza kuşkusuz asla inanıyor değilim. ama istersen sen bir batılı ol, ben bir çinli, değişik diller konuşalım ikimiz de, öyleyken birbirimize pek çok şey söyleyebilir, açık seçik iletebilecek nesneler dışında da birbirimize ilişkin pek çok şey keşfedep sezebiliriz, yeter ki iyi niyetle davranalım. en azından denemekte yarar var."
...
herman hesse, das glasperlenspiel, syf: 293 yky