... Leonardo zihnindeki iblisleri def edip ejderhalarını harekete geçirirken kendi haline bırakıldığı için şanslı olduğumuzu düşünmek, “sorunlu deha olarak sanatçı” mitini körü körüne benimsememizi gerektirmez.
“kim acısının üstüne çıkarsa, o yükselecektir.” der Hyperion. Hölderlin can alıcı adımını atmıştır, ... artık kaderini duygusal-arayış içinde değil, bilakis trajik-farkındalık içinde yaşar.
şimdi bile bu fikirdeyim. sanat her zaman bizim sanımızdan daha soyuttur. biçim ve renk bize biçim ve rengi anlatır, hepsi bu. çok zaman bana öyle gelir ki sanat sanatçıyı gözler önüne sereceği yerde büsbütün gözden gizler.