Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Armand Mattelart

Armand Mattelartİletişim Kuramları Tarihi yazarı
Yazar
9.0/10
7 Kişi
40
Okunma
4
Beğeni
1.237
Görüntülenme

Armand Mattelart Sözleri ve Alıntıları

Armand Mattelart sözleri ve alıntılarını, Armand Mattelart kitap alıntılarını, Armand Mattelart en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Çocuklar, sadece Vakvak Amca'nın durumu onların yaşamlarına uyduğu için değil, Vakvak'ın kendilerine sunuluş biçimi kendi sorunlarının, yaşayışlarının bir taklidi ve önceden canlandırılması olduğu için kendilerini onunla özdeşleştirirler. Kurgu, döngüsel bir biçimde algılanması ve çocuk tarafından yetişkinin istediği biçimde algılanması ve okunmasına hizmet eder.
Bu dünyada sevgiye yer yoktur. Gençler ikinci kuşaktan amcaları Zak McWak'ı «elma kurtlarını öldüren bir spray» icat ettiği için takdir ederler. «Tüm dünya bundan ötürü ona müteşekkirdir... O ünlüdür ve zengindir» diye bağırır yeğenler. Vakvak duygulu bir cevap verir: «Peh! Zekâ, şöhret ve servet her şey değildir». Yeğenlerin üçü birden sorarlar: «Peki geriye ne kaldı?». Vakvak söyleyecek söz bulamaz: «eee...şey...bakın... ıhh...».
Reklam
İnsan çocuksu olmadan, çocukluğuna dönemez. Karl Marx
Sayfa 155Kitabı okudu
Tüm insan alışverişleri bir tür ticarettir; kişiler bir cüzdan gibi, vitrinde bir nesne gibi veya sürekli el değiştiren para gibidirler.
Yeğenler: «Herkes Asya gribine yakalandı». Vakvak: «Zaten Asya'dan hiç bir zaman yararlı bir şeyin gelmeyeceğini hep söylemişimdir».
Perulunun bütün turist afişlerinde belirtildiği gibi bir uykucu olmadığını, kap kacak satmadığını, kıç üstünde oturmadığını, acı biber yemediğini, bin yıl önceden kalmış bir kültüre sahip olmadığını kim öne sürebilir? Bu karikatürleri Disney yaratmaz, hâşa. Yalnızca sömürür onları, hem de sonuna dek. Dünyadaki tüm halklara, egemen sınıfların bakışını benimseterek, bu bakışa bütünlük kazandırır ve tabii böylelikle üzerine kurulu olduğu toplumsal sistemi de gerekçelemiş olur. Söz konusu klişeler bu halkların ortak gerçeklerinin gizlenmesi amacıyla tüm kitle iletişim organlarınca da kullanılır. Meksikalıların Peruluları tanıyabilecekleri tek yol bu karikatürlerdir. İşte bu yolla örneğin Peruluların başka bir şey olma yeteneğine sahip olmadıkları, kendi görenekleri içinde hapsolduklarından bu ilkel durumdan kurtulamadıkları kanıtlanmaya çalışılır. Latin Amerika halkları için kullanılan bu klişeler gerek Meksikalılar, gerekse Perulular için kendi kendilerini tanımanın çarpıtılmış bir yolu, kendi kendilerini tüketmelerinin bir biçimi ve nihayet kendi kendilerini alaya almalarının bir aracı olur.
Reklam
Yerlilerin vazgeçilmez özelliği yaşamlarının doğal gidişini aksatan bir olay karşısında aptalca ürkmeleri ve paniğe kapılmaları, olan korkaklıklarını (tıpkı çocuğun karanlıktan korkması gibi) abartan Disney, üstün bir varlığın, kurtarıcılığını ve onların gün ışığına çıkarılması gereğini haklı gösterir.
Eski zamanlarda bir deprem insanlar ve hayvan sürülerini otlaklardan uzaklaşmak zorunda bırakmış. «Eli açık bir beyaz adam esrarlı bir kuşun (uçak) içinde gelip madenimizden beyaz bir keçi yapmamış olsaydı bizler açlıktan ölürdük. Şimdi koyunlarımızı tehlikeli engellerden geçirip otlaklarına götürüp getiren bu mekanik keçidir ve onsuz koyunlar otlaklara gidemezler.»
Yeğenler: - Herkes Asya gribine yakalandı. Vakvak: - Zaten Asya'dan hiç bir zaman yararlı bir şeyin gelmeyeceğini hep söylemişimdir.
Reklam
Babanın fiziki yokluğu babalık gücünün yokluğu anlamına gelmez. Hatta Disney'deki karakterler arasındaki ilişki, katı disiplinin paylaşma, sevgi, şefkat, kardeşlik, dayanışma ve karşılıklı yardım İle yumuşatabileceği en katı aile yaşamından bile daha otoriter ve hiyerarşiktir. Ayrıca, gerçek yaşamda büyüyen çocuk, aile dışından gelen baskılara tepki gösterdikçe yeni davranış seçenekleri ve ölçütleriyle karşılaşır. Oysa Disney'de güç, baba tarafından değil de bir amca tarafından kullanıldığından keyfi bir nitelik taşımaktadır.
Disney, toplumsal (ve biyolojik) üretici öğeyi bir sihirle yok ederek, tarihi bu «kötü ruhlar»dan arıtıyor ve böylece geriye, işçi sınıfının teri, kanı ve yoksulluğu olmadan, özelliksiz, köksüz ve zararsız ürünler bırakıyor.
Halkları birbirinden ayırdetmek için, her halkın en yüzeysel ve tekil özelliklerini seçerek ve aynı şekilde bağımlı durumda olan ulusları «bölüp yönetebilmek» için folklorlarını araç olarak kullanarak çizgi hikâyeler, tüm kitle iletişim organları gibi çarpıcı öğe ilkesini sömürür.
dünyayı karış karış dolaşan bu maceraperestlerin zararsız macera ve gezip-görme arzusu altında bilinmeyen uzak diyarlara gitmek ve dönerken de yanlarında, yaşayan gerçek bir vahşiyi getirmek heyecanı alev alev yanmaktadır.
Bu dünyada salt yaşlı olmak veya zengin olmak veya daha güzel olmak otorite sağlamak için yeterlidir. Daha az şanslı olanlar bu durumlarını kadere bağlarlar. Tüm günlerini efendilerinden yakınmayla geçirirlerse de, onun en çılgın buyruklarını yerine getirmeyi, karşı koymaya yeğlerler.
115 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.