Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Farhad Daftary

Farhad DaftaryAlamut Efsaneleri yazarı
Yazar
8.2/10
19 Kişi
92
Okunma
7
Beğeni
1.805
Görüntülenme

Farhad Daftary Sözleri ve Alıntıları

Farhad Daftary sözleri ve alıntılarını, Farhad Daftary kitap alıntılarını, Farhad Daftary en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
ARAPCA Dilbilgisi VE Gramer (2) Sayfa Devamı
Bundan dolayı, klasik gramerin çalışılması entelektüel faaliyetlerin temel sahalarından biri ve ilk dönem İslâm kültürünün önemli bir unsuru hâline geldi; çünkü ilk Müslümanlar için gramer faydalıydı, aslında, dinin temellerini anlayacak idiyseler, yalnızca faydalı değil, aynı zamanda hayatî idi de. Yine bugün bize tuhaf gelebilecek olan bir örneği; soy bilimini ele alalım. Gramer konusunda olduğu gibi, burada da, her şeyi sistemleştirme ve açıklama gibi büyük bir hareket vardı. Bu bağlamda büyük bir kişilik, 8. yüzyılın sonunda yaşamış olan İbnü'l-Kelbî'dir. O, bütün Arapları, en azından Peygamber ve hemen sonrası dönemdeki Arapları kabilevî menşelerine göre ayıran muazzam bir şemayı tamamlamıştı. O, kuzeyli ve güneyli Arapların iki babalarından aşağıya doğru gidecek şekilde muazzam bir soy ağacı inşa etmek için ve o dönemde var olan bütün grupların, aslında, kabile yapısı içinde birbirleriyle nasıl ilişkili olduğunu açıklamak için kimin hangi kabileye ait olduğunu ve farklı kabilelerin birbirleriyle nasıl ilişkili olduklarını tasnife çalıştı. Bu, Arapların kendi aralarında bile hangi kabilelerin kime ait oldu- ğu hususunda çok karışıklık ve ihtilâf olması yüzünden çok yapay bir uygulama idi. Ne var ki, gramer konusunda olduğu gibi bu, Arap cemiyetinin işleyiş tarzına aşina olmayan insanların yararına bir açıklama ve sistemleştirme girişimiydi.
Sayfa 36 - 8. yüzyılın Sonunda yaşamış olan İbnü'l-Kelbî'
Esas olarak Cafer Sadık’ın naklettiği sayısız hadiste ifade edilen İmami Şii imamet öğretisinin temel kavrayışı Ebû Cafer Muhammed el-Küleyni(ö.329/940) (Buhari gibi Küleyni’nin hadis kitabı da Şiilerin ilk hadis kitabıdır) derlediği ve İsmaililerin Kadı Numan tarafından çıkarılan en önemli hukuk külliyatında bulunan en eski İmami Şii hadisler kitabında korunmaktadır.
Reklam
İslam yeryüzünün neredeyse her bölgesine özellikle Ortadoğu, Asya ve Afrika'ya dağılmış 1,3 milyar kadar Müslümanla, büyük bir dünya dini olmanın yanı sıra bir uygarlıktır da. Şu anda dünyanın Müslüman nüfusunun yaklaşık yüzde 15'i Şii İslamın çeşitli cemaatlerine ya da kollarına mensuptur; en büyük grubu Oniki İmamcılar oluşturur. Oniki İmamcı Şiilik 16. yüzyılın başından itibaren İran'ın resmi dini olarak kaldı.
Ağırlıklı olarak Sünni olan İran’da Şiiliğin yayılmasında öncü rol oynayan tarikatlar arasında en dolaysız rolü Şafii mezhebinden bir Sünni olan Şeyh Safiyyüddin’in kurduğu Safeviye tarikatı oynadı. Hanedan Safevi devleti kurulduktan sonra Şeyh Safiyyündin’in atalarını yedinci imam Musa el-Kazım’a dayandırarak Ali soyundan gelen bir şecere iddiasında bulundu.
Sayfa 107Kitabı okudu
Oniki İmamın altıncısı Cafer Sadık İmami Şiiliğe sağlam bir öğretisel temel kurduktan sonra 765’te öldü. Medine’de Baki mezarlığına babasının ve dedesinin yanına gömüldü türbeleri modern zamanda Suudi Arabistan’ın Vehhabi rejimi tarafından yok edildi.
Osmanlılar gittikten sonra Melik İbn Suud (ö.1953) önderliğinde Vehhabilerin Arabistan'ı yeniden işgal ettiği 20. yüzyılın ilk on yıllarından bu yana yerel Şiiler 1932'de resmen kurulan Suudi Arabistan'ın Vehhabi egemen düzeni altında düşman görülmekte ve aşağılanmaktadır. 1920'lerde Vehhabiler Medine'de Baki Mezarlığındaki Şii imamların büyük saygı duyulan türbelerini de yıktı.
Sayfa 132Kitabı okudu
Reklam
Büveyhiler
Büveyhiler yönetiminde Şii ulema özellikle Irak’ta ve İran’da yaşayan Oniki imamcı ulema eşi görülmemiş bir özgürlük yaşadı. Zulümden korkmadan ve takiye yapmaya gerek görmeden görüşlerini yazıp ifade edebildiler.
Gulat Şia bir imamın ruhunu halefinin bedenine geçtiğini de düşündü. Bu inanç bir adayın imamlığını meşrulaştırmanın önemli bir gerekçesi oldu.
Ortaçağ Şii uleması Sünni ulemaya benzer şeklide, öğreti evrimine genellikle izin vermedi ve kısa sürede, cemaatin meşru manevi liderlerinin ya da imamların kimliği konusunda kendi arasında anlaşmazlığa düştü. Sonuç olarak Şiiler de kendi tarihlerinin seyri içerisinde Oniki İmamcılar, İsmaililer ve Zeydiler gibi büyük cemaatlere ve daha küçük gruplara bölündü.
Eskiden Nusayri olarak bilinen Alevi Şiiler de vardır. Aleviler Suriye'nin kuzeybatı vilayeti Lazkiye'de yoğunlaşmıştır; 22 milyonluk ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 10'unu oluştururlar. Alevi Şiiler Kuzey Lübnan'da ve Güney Türkiye'de de bulunur.
Reklam
İran'ın şimdiki 78 milyonluk (şu anda 84 milyon) nüfusunun ana gövdesi yüzde 95'inden fazlası Şii İslamın Oniki İmamcı koluna bağlıdır ve Güney Asya, Pakistan, Hindistan ve Bangladeş'te neredeyse bir o kadar Oniki İmamcı vardır. Oniki İmamcı Şiiler Irak ve Bahreyn'de çoğunluğu oluşturur.
İran ve Humeyni
Humeyni 1964'te Türkiye'ye ardında da Necef'e sürgün edildi. 1978'e kadar Necef'te kaldı. Ayetullah Humeyni'ye göre yönetme hakkı Oniki İmamın gaybeti sırasında İmamlardan fakihlere (fukahaya) geçer çünkü ilahi vahyi ve şeriatı en iyi onlar bilir ve bu hak bir hükümet kurmayı başarırsa tek bir fakihe geçer. Bu fikirleriyle Humeyni Pehlevi rejiminin meşrutiyetini çürütmekteydi.
Sayfa 127Kitabı okudu
Öncül Safeviler
Şeyh Safiyyüdin’in dördüncü halefi Şeyh Cüneyd daha önce Şii gulat’ın savunduğu tipte aşırı dinsel fikirlerle birleştiren Şii duygular sergileyen ilk Safevi mürşidiydi. Şeyh Cüneyd’den sonra tarikatın başına Şeyh Haydar geçti asker müritlerinin başına Oniki İmam anısına Oniki dilimli kızıl başlık giymelerini buyurdu. Bu nedenle daha sonra Kızılbaş denildiler.
Sayfa 108Kitabı okudu
Haşaşi efsaneleri denen bu hikâyeler, İslâm ile ilgili her konuda son derece bilgisiz olan ve seferlerden geri dönen Haçlıların anlattıkları hayal ürünü ve çarpıcı doğu masallarına karşı büyük merak duyan Avrupa'da kısa sürede popülerlik kazandılar.
Zeydiler başka bir önemli Şii cemaati temsil eder. Ortaçağda İran'da önemli Zeydi cemaatler vardı, ama günümüzde Zeydi Şiiler neredeyse yalnızca Yemen'de toplanmıştır;24 milyonluk ülke nüfusunun yüzde 20-40'ını oluştururlar. Ayrıca bir milyon kadar Zeydi Suudi Arabistan'ın bugünkü sınırları içinde yaşar.
190 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.