Doğum acıdır, yaşlılık acıdır, hastalık acıdır, ölüm acıdır, sevilmeyenle birleşmek acıdır, sevilenden ayrı kalmak acıdır, istediğini elde edememek acıdır, kısacası; dünyevi olana dört elle sarılmak acıdır.
Budizmde, ne tanrı ne de vahyedilmiş bir kitabın yeri vardır. Ahlak, eylemin iyi veya kötü olması üzerine temellenmiştir. Tanrıya inananlar ahlakı tanrının ifadesine tabii kılarlar, tanrının buyurduğu şeyler iyi, yasakladığı şeyler ise kötüdür. Budizm, burada farklıdır; "çokluğun iyiliği, çokluğun mutluluğunu" iyi ve kötünün ölçütü kabul eder.
Neden ve sonuç birbirine bağlıdır. Her dakika yüzlerce neden ve sonuç görürüz. Sonuç kendini nedene dönüştürerek başka bir başka bir sonuç yaratır. Nedenin sonuca dönüşmesi ve tersi sonsuz bir süreçtir...
yaşam ölümle sona erer mi? Ya insanoğlunun yaşamında yaptığı iyilik ve kötülükler ne olacak? Onunla birlikte yok mu olacaklar? Süreç kavramı ne olacak? YAŞAM SONSUZ BİR SÜREÇTİR. Belli bir nokta nasıl sona erebilir?... BİREYİN VÜCUDU VE ZİHNİ YOK OLUR ANCAK TOPLUMA KATKISI YAŞAR VE SONSUZ İNSANLIK SÜRECİNİN BİR PARÇASI HALİNE GELİR...
Buddha Dhammapa' sında şöyle demiştir: "Ey keşişler, yaşayan herşeyin öldüğünü bilin. Herşeyin bir nedeni vardır. Neden yok olduğunda, sonuç da yok olur. Kalıcı görünen şeyler, gerçeklikte geçicidir.Onlar geçecektir. Yaşamın oldugu yerde ölüm de vardır"...
Merhaba kitap dostları iyi akşamlar dilerim.Bu akşam sizlere Toplumsal Dönüşüm Yayınlarından çıkan kollektif bir kitap olan Budizm ve Felsefe isimli kitaptan bahsetmek istiyorum.Yaklaşık yüz sayfalık bir kitap evet hacmi oldukça küçük ama donanım bakımından oldukça tatmin edici.Kitabın içeriğinden bahsedecek olursam;
Budizm keşke bir din haline getirilmeseydi. İlk çıkışındaki gibi bir felsefik akım olarak kalsaydı.Tanrısı ve peygamberi olmayan hümanist bir din.
Hiduculuğu alın.Kasr sistemini çıkarın, ayinlerin renklerin sayısını azaltın, brahman'ın yerine de nirvana'yı koyun.Sonra ona, dört yüce hakikat'ı, yüce sekiz katlı yol'u, üç sepet'i ve büyük tekerlek'i ekleyin; ve bunların tümünü, hindistan'dan güneydeki sri lanka, doğudaki burma, tayland ve çindibi ve kuzeydeki, nepal, tibet, çin, moğolistan, kore ve japonya noktalarına taşıyın. dünyanın kökenine ya da tanrısalın doğasına ilişkin soru sorulmasını kabul etmeyip, gruptaki herkesin kendisini daha iyi hissetmesini sağlayacak şekilde, bir merhamet, sevinç, şefkat ve meditasyon programı uyarınca, sessizce, kendi başına çalışması konusunda ısrarcı olun.İşte budur budizm.
Budizme göre, hayat ıstırapla doludur. zevk ve safa bir hayal.Doğum ihtiyarlık, hastalık ve ölüm korkunç birer gerçektir. bu ıstırabın asıl sebebi, yaşama arzusudur. istırabı yenmek için, bütün heveslerle beraber, yaşama hevesini de söndürmek gerektir. yaşama hevesini söndürmekle insan “nirvana” denilen devamlı barış ve saadete kavuşur ve ölünce de bu halde kalır. tekrar dünyaya geldiğinde, bu ıstıraplarla karşı karşıya kalmaktan kurtulmuş olur.Konuya ilginiz varsa sizi yeterince tatmin edecek bir kitap.
Budizm ve FelsefeR. Sankrityayan · Toplumsal Dönüşüm Yayınları · 199833 okunma