Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Andrey Rublyov

Andrey Rublyov
@yersiz_yurtsuz
Özgürlük için bir yatak ve kitaplar yeterlidir der Spinoza, omuz silkip ahşap piposundan bir nefes çekerek.
Dilin, Dinin, Kültürün arke-kökeni Sümerler
Sümerler’in 3200 yıllarında geliştirdiği civiyazısı, Önasya’da 3000 yıla yakın bir süre boyunca Akkad, Assur, Babil Pers, Hitit ve Urartu gibi birçok toplum tarafından kullanıl miş, Fenike kıyılarında geliştirilen alfabe yazısına da öncülük etmiştir Benzer biçimde "Yaratılış" ve "Tufan" gibi tek tanrılı dinlerle günümüze taşınan dinsel anlatılar ilk kez Sümerler ve sonrasında diğer Mezopotamya toplumları tarafından tekrar tekrar kaydedilmiştir. Yazılı kanunlar, matematik, tıp, fal, büyü ve benzeri konularda önce bu coğrafyada adımlar atılmıştır.
Sayfa 15 - İletişim YayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Katoliklikten daha sevimli ve daha “sinemasal” olmasının nedeni de bu.
Ortodoks Hristiyanlığı, İsa Hristiyanlığı, antik Mısır inançları ve Yahudilik geleneğini Yeni Platonculuk çerçevesinde yorumlayan ve bunu Aristocu bir terminolojiyle sunan oldukça otantik bir zeminden kaynaklanır. Onun güzelliği, ruhsal zenginliği ve gergin paradoksları bu akümülatif yanından gelir. Ortodoksluk farklı tarihsel kültürlerin akümülatif kombinasyonunu zengin bir mirasa dönüştüren nadir dinsel kültürel fenomenlerden biridir.
Sayfa 75 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Ben de olsam kendimde görürdüm o hakkı. Çünkü her şey ortada.
(…) bilimsel ya da karşıt taraflar eski Mısır'daki Ptah, Ra, Khanam tann üçlemesi aracılığıyla teslis fikrine, Isis ve Horus arasındaki ilişkinin Meryem ve İsa (bakire doğum) arasındaki ilişkiye, Ra'nın firavunlardaki inkarnasyonun insan olan Oğul Tanrı inancına dönüştüğünü Mısır'a has bu metafiziksel düşüncelerin Anadolu'da Aristo mantığı ile kaynaştırılması gerekliliği sonucunda paradoxal bir yapı üzerinde Hristiyanlığın temelini bina ettiğini ileri sürme hakkını kendinde görür.
Sayfa 75 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Çoğu dindarın bakış açısı
Bir dindar için inandığı doktrin sisteminin ilahi kaynaklığı olduğunu düşünmemesinin hiçbir sebebi yoktur ve doğal durum da bunu gerektirir. Onun inanç haritasını oluşturan bütün yapı taşları verilidir ve bu şekilde kabul edilip uygulanması zorunludur. İnanç haritası tarihsel birikimlerin dini fenomenlerin oluşumuna katkı ihtimalini içgüdüsel olarak görmezden gelir. Buna tek istisna kendi dini dışındaki inanç sistemlerine bakışında ortaya çıkar.
Sayfa 75 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Tövbe alma denilen şey de bir Hristiyan uygulaması aslında.
Tövbe (Metanoia): Tövbe (metanoia) sakrameni çocuğun iyi ve kötüyü ayırt etme yeteneğine ulaştığı andan itibaren uygulanmaya başlanır. Erişkinlik yaşına gelindiği andan itibaren yılda hiç olmazsa bir defa -bununla birlikte bu bir kural değildir- kilisede bir ruhaninin önünde günah çıkarılır. Bu sakramenle vaftizden sonra işlenen günahlar temizlenir; bundan dolayı "ikinci vaftiz" olarak bilinir. Ortodokslukta günah çıkarma işlemi Katoliklikten farklı olarak, herhangi özel bir hanede yapılmaz, açıkta yapılır. Günah çıkarma için seçilen yer genellikle ikonların önüdür. Katoliklerde rahip oturur, günah çıkaran diz çökerken, Ortodokslarda her ikisi de ayakta durur (bazen ikisi de oturur).
Sayfa 55 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Reklam
Adıyaman Menzil tarikatında hatme uygulaması aslında Hristiyanlıktan bir kopya
Eucharist ayini kilisede ve altarda yapılır. Normalde Hıristiyan olmayanlar veya dine girenlerin vaazdan sonra çıkmaları gerekir; onların çıkmasından sonra kapılar bir direktifle kapanır ve şarap ekmek ayini yalnızca inananların katıldığı şekilde yapılır.
Sayfa 54 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Tarkovski filmlerini süsleyen de aşağı yukarı bu kültür.
Ortodoks geleneğin kültürel yapısının gerisinde Anadolu'daki Grek ve lokal diğer uygarlıkların etkisi vardır. Sanat, ahlak, mimari, yiyecek-içecek kültürü bu heterojen zeminden gelir. Kilisenin örgütlenme biçimi Bizans'ın (aslında eski Roma'nın) siyasal yapısının etkisindedir. İşte bütün bunların karışımından oluşan şey bizim Ortodoksluk dediğimiz kültürü oluşturur.
Sayfa 3 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Antropolojik Teoloji
Bu sebepledir ki bir iman akidesinin daha iyi anlayabilmenin ilk yöntemsel yolu onların arkasına saklanan siyasal veya ekonomik ya da etnik kavgaları çözümleyebilmektir.
Sayfa 70 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
En güzel bitiş cümlesi olarak altı çizildi.
Her şeyi açıklayan şiarlardan, her şeyi çözdüğünü sanan sözlerden kurtulmak ferahlatıcıdır. Nihayet dünyayı, hayatı, insanı, bilgiyi, eylemi açık sistemler olarak anlamak ferahlatıcıdır. Ruhumuzdaki ve hayatımızdaki bu ilksel yara, dipsizliğe ve hiçliğe açılan bu çatlak, hayatımızın ve ruhumuzun arzulayan, nefes alan, yiyen, içen ve öpen, aç susuz ağzıdır aynı zamanda.
Sayfa 208 - İş Bankası YayınlarıKitabı okudu
Hiroşima’dan sonraki yıkımın tahmini kaynakları
Atom fiziği, tarihli toplumu yöneten ve bu uğurda çekişen kör ve denetimsiz güçlerce kullanıldı; biyoloji de bu çıkarlar için kullanılabilecek durumdadır ve sırası geldiğinde bu da olacaktır. Daha da vahimi, antropoloji de gerçekten bir bilim haline geldiğinde aynı şey onun için de geçerli olacaktır.
Sayfa 205 - İş Bankası YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Bin yıllık kölelik
“İnsanın insana kulluğu tarihli toplumun en büyük icatlarından biridir.”
Sayfa 173 - İş Bankası YayınlarıKitabı okudu
Bazen de alakamızın olmadığı kültleri, hatıraları din adına kutsarız.
Mit, atalar kültünü, ataların hatırasını ve mevcudiyetini sürdürür ve böylece de kolektif-bireysel kimliğin devamlılığını sağlar. Bu ata, kök, soykütüğü temaları sembollerde, totemlerde, amblemlerde, takılarda, ritüellerde, seremonilerde, şenliklerde saplantılı biçimde tekrar tekrar ortaya çıkar.
Sayfa 160 - İş Bankası YayınlarıKitabı okudu
Tekinsiz boşluktan korkarsanız, boşluğu Tanrılarla doldurursunuz.
Tıpkı büyü gibi, büyünün tanrılarla doğrudan bağlantılı tarihsel gelişimi olan din de “insanlığın takıntılı nevrozudur.” (Freud, 1932)
Sayfa 134 - İş Bankası YayınlarıKitabı okudu
T. S. Eliot’ın formülü henüz geçerliliğini yitirmemiştir: “Human kind cannot bear vere much reality.” (İnsan türü gerçekliğin fazlasını kaldıramaz).
Sayfa 136 - İş Bankası YayınlarıKitabı okudu
573 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.