Kendine Gel!
Hz. Mevlânâ [kuddise sırruhû] şöyle buyurur:
Kendine gel, bundan böyle çekin artık… Çünkü Allah’ın [celle celâluhû] keremiyle tövbe kapısı açıktır.
Tövbenin batı tarafında bir kapısı vardır, kıyamete kadar açıktır.
O kapı, güneş batıdan doğuncaya dek açık kalacaktır, o kapıdan yüz çevirme!
Cennetin Allah rahmetiyle sekiz kapısı
Yunus Emre -kuddise sirruh- okumanın nihâî gayesinin ne olması gerektiğini ne güzel ifade eder:
"İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir
Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır
Okumaktan mânâ ne, kişi Hakk'ı bilmektir
Çün okudun bilmedin, ha bir kuru emektir."
Sayfa 72 - Erkam Yayınları, Genç Kitaplığı, 1. Basım: Şubat 2010Kitabı okudu
Yunus Emre -kuddise sirruh- ne güzel ifade eder:
İşitin ey yârenler aşk bir güneşe benzer
Aşkı olmaya Âdem, misâli taşa benzer
Taş gönülde ne biter, dilinde ağu tüter
Nice yumuşak söylese sözü savaşa benzer
Sayfa 44 - Erkam Yayınları, Genç Kitaplığı, 1. Basım: Şubat 2010Kitabı okudu
Yunus Emre kuddise sirruh ne güzel demiştir:
"Gönül Çalabın tahtı,
Çalap gönüle baktı.
İki cihan bedbahtı,
Kim gönül yıkar ise.
Aksakallı bir koca
Bilmez ki hâli nice
Emek vermesin hacca
Bir gönül yıkar ise."
Edepsizliğin insanı insanlığından çıkaracağı gerçeğine Hz. Mevlana kuddise sırruhu, “ dem olmaz adı asla edepsiz insanın / Edeptir zira farkı insan ile hayvanın” diyerek işaret buyuruyor. Hazret, “ dem” ve “insan” kelimelerine farklı anlamlar yükleyerek evvela insanın çift kutuplu bir varlık olduğunu nazara veriyor. Malum, insan kelimesi ikilik
Yunus Emre [kuddise sırruhû] der ki:
"Kerametim vardır, deyu halka salihlik satarsın.
Var nefsini müslüman eyle, kerametin oldur senin."
Sen nefsini köpeklik mertebesinden kurtarıp insanlık mertebesine ulaştıramadın. Nefs-i emmâren hâlâ üzerinde duruyor.
Gelin ey âşıklar gelin
Bu menzil uzağa benzer
Nazar kıldım şu dünyaya
Kurulmuş tuzağa benzer.
...
Çağla Derviş Yûnus çağla
Sen özünü Hakk’a bağla
Ağlar isen başına ağla
Elden vefa yoğa benzer.
Yunus Emre
kuddise sırruhû (v. 720/1320)