" 'tokol' ikinci karı demek. nasıl iğreniyorum bu kelimeden. bu kelime hangi karanlık, geri çağda bulunmuş. bedeni ve yüreğiyle tutsak olan kumalık kadar kötü bir şey var mı bu dünyada? mutsuz kadınlar mezarlarınızdan kalkın! insanlıktan çıkmış olmaktan, bir gölge gibi yaşamaktan kurtulun! insanca
yaşamaktan alıkonulan kadınlar kenetlenin! eski zamanların karanlıkları önümüzde titresin. bunları ben bu durumu son olarak yaşayan bir kadın olarak söylüyorum sizlere. "
"...ama 'ben hayatımı ne yapmaktayım?' diye sorulursa, o zaman isyan etmek işten değil! ama işte, malikânedeki
insanlar, kendilerine böyle sorular sormuyorlardı. zaten
yeryüzünde acaba kaç kişi, ömründe hiç değilse bir kez,
kendine böyle bir soru sormuştur?"
"başkaları, savaştaki gelişmeleri izlemekteydi, ben
değil. kim kazanacak? kim kaybedecek? umurumda
değildi. kendi savaşımı, diğeri başladığı anda
yitirmiştim."