Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Edebiyat ve Sanat Yazıları

Marcel Proust

Edebiyat ve Sanat Yazıları Sözleri ve Alıntıları

Edebiyat ve Sanat Yazıları sözleri ve alıntılarını, Edebiyat ve Sanat Yazıları kitap alıntılarını, Edebiyat ve Sanat Yazıları en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Bizi aynı anda hem daha şüpheci, hem kandırılması kolay kılmak (...) Aşka mahsustur.
Sayfa 31 - YkyKitabı okudu
Dostoyevski tutukluluk hayatının en korkunç zorlukları arasında dört yıl boyunca yalnız kalamamış olmayı da sayar. Oysa, insan etrafında her an birileri olsa bile kendini tecrit edebilir, soyutlayabilir. Bu herkes için mümkündür, herkesten çok Dostoyevski için mümkün olması gerekirmiş gibi geliyor insana; olağanüstü imgelem gücüyle çevresindeki her şeyi bertaraf etmeyi gayet iyi biliyordu, mutlaka. Ne olursa olsun, hiç değilse dışımızda kalan, zihnin çalışmasını aksatsa da engelleyemeyen insanların varlığına kıyasla kendimizden uzaklaştırması daha zor varlıklar mevcuttur. Bunlar içsel varlıklardır. İçinde bir hastalığı barındıran, aynı şekilde dört yıl (çoğu kez daha uzun süre) boyunca korkunç acılar çeken, hiç düşmeyen bir ateşin yarattığı sersemletici rahatsızlığı sürekli yaşayan, ancak büyük bir çaba göstererek yatakta doğrulabilecek hale gelen bir adamın, hastalığının sıkıntısını her an çeken bir adamın yalnız kalması, diğer tutukluların arasındaki Dostoyevski’nin yalnız kalmasından çok daha zordur; zaten Dostoyevski öteki tutuklularla, onlar da Dostoyevski’yle ilgilenmiyordu. Oysa, ateş ve hastalık insanı kendileriyle ilgilenmeye mecbur eder. Büyük ihtimalle kürek cezası Dostoyevski için bir şans olmuş, içsel hayatının kapılarını ona açmıştı. İlginçtir, o andan itibaren yazışmaları Balzac’ınkilere benzer: Mektuplarda borç para ister, şan şöhret umuduna istinaden yüz katıyla geri ödeyeceğini vaat eder. “
Budala
Budala
güzel bir kitap olacak” der, –tıpkı
Vadideki Zambak
Vadideki Zambak
gibi– çünkü, içinde yeni bir adamın uyanmakta olduğunu hisseder.
Sayfa 75 - Yapı Kredi YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Şair için kelimeler salt birer işaret değildir. Kuşkusuz en başta sembolistlerin de teslim edeceği gibi, her kelime şekil ya da ahenginde, kökeninin cazibesinden ya da geçmişinin asaletinden birtakım izler taşır ve bu izler imgelemimiz ve duyarlılığımız üzerinde en az mutlak anlam kadar büyük bir çağrışım gücüne sahiptir. İşte anadilimizle duyarlılığımız arasındaki bu köklü ve esrarengiz yakınlıklar sayesinde anadilimiz yabancı diller gibi uzlaşımsal bir dil değil, şairin benzersiz bir tatlılıkla uyandırabileceği, içimizde gizli bir müziktir, adeta. Şair bir kelimeyi eski anlamıyla ele alarak onu gençleştirir, bağlantısız iki imge arasında unutulmuş harmonileri canlandırır, doğduğumuz toprakların rahiyalarını her hazla solumamızı sağlar.
Sayfa 15 - Yapı Kredi YayınlarıKitabı okudu
Hayatta bir kez sevmiş olanlar, aşk adı verilen kolay bağlılıkların gerçek aşktan ne kadar daha değersiz olduğunu bilirler.
Sayfa 117Kitabı okudu
Roman Yazarının Gücü
Roman yazarı karşısında hepimiz imparatorun karşısındaki köleler gibiyizdir: Tek bir kelimeyle bizi azat edebilir. Onun sayesinde eski toplumsal konumumuzdan sıyrılıp generalin, dokumacının, şarkıcının, taşra soylusunun konumunu, köy hayatını, kumarı, avı, nefreti, aşkı, ordugâh hayatını tanırız. Onun sayesinde Napoléon, Savonarola, bir köylü, daha da önemlisi –asla tanışmayabileceğimiz bir hayatı yaşayarak– kendimiz oluruz. O yığınları, yalnızlığı, yaşlı kilise adamını, heykeltraşı, çocuğu, atı, ruhumuzu dillendirir. Onun sayesinde sırayla bütün canlıların kılığına giren gerçek Proteus oluruz. Art arda bütün bu kılıkları değiştirirken, müthiş bir güç ve çeviklik kazanmış ruhumuz için hepsinin bir oyundan, acıklı ama hoş, ama gerçeklikten yoksun bir maskeden ibaret olduğunu hissederiz. Talihsizliğimizin ya da talihimizin baskısından bir anlığına kurtuluruz; onunla ve başkalarının talihiyle oynarız. İşte bu yüzden de, güzel bir romanın son satırını okuduğumuzda, hüzünlü bir roman da olsa, büyük bir mutlulukla dolarız.
Sayfa 19 - Yapı Kredi YayınlarıKitabı okudu
Roman yazarı karşısında hepimiz imparatorun karşısındaki köleler gibiyizdir.
Sayfa 21 - YkyKitabı okudu
Reklam
Balzac büyüklük uyandırmayı başarır, Tolstoy'da her şey doğal olarak daha büyüktür...
İnsan ancak hatırladığı şeye sadık kalabilir ve ancak bildiği şeyi hatırlar.
Sayfa 34 - YKY Yayınları mart 2020Kitabı okudu
Alışıldık nesneler gibi tanıdık çehrelerin de bir büyüsü vardır.
Tıpkı bazı mutluluklar gibi bazı felaketler de fazlasıyla gecikirler ve bir süre önce gelseler içimizde ulaşacakları boyuta ulaşmazlar .
Sayfa 35 - YkyKitabı okudu
Reklam
Hayatta bir kez sevmiş olanlar, aşk adı verilen kolay bağlılıkların gerçek aşktan ne kadar daha değersiz olduğunu bilirler.
Sayfa 117
Bir sanatçının bize sunduğu haz, bize bir evren daha tanıtmasıdır.
Balzac büyüklük uyandırmayı başarır, Tolstoy'da her şey doğal olarak daha büyüktür...
İnsan ancak hatırladığı şeye sadık kalabilir ve ancak bildiği şeyi hatırlar.
Sayfa 34 - YkyKitabı okudu
Şairlerin bedenini şeffaflaştırıp ruhlarını görmemizi sağlayan şey, gözleri ya da hayatlarındaki olaylar değil, kitaplarıdır.
Sayfa 23 - ykyKitabı okudu
320 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.