Çok çok sevdiğim yazarlardan biridir Peyami Safa. Ruh tahlilleri ve insan psikolojisini yansıtma ustalığı tartışılamaz bence. Uzun zamandır Biz İnsanlar'ı okumak istiyordum ama bir türlü sıra gelmemişti. Neyse ki okuyabildim sonunda
Bu kitapta bizi, ilk olarak Orhan karşılıyor. Orhan; milliyetçi, ideolojik ve materyalist düşünce arasına sıkışmış bir öğretmen olarak karşımıza çıkıyor. Okulda vuku bulan bir olaydan sonra görevinden ayrılmak zorunda kalıyor. Olaydan kısaca bahsedecek olursam; Batı'ya özenen, kendi insanlarına yabancılaşan bir ailede yetişmiş olan Cemil'in, arkadaşı Tahsin'e eşek Türk demesiyle birlikte Tahsin'in Cemil'e zarar vermesi bir olur. Bunun üzerine Tahsin'in okuldan atılmaması için Orhan oradaki görevini bırakmak zorunda kalır.
Olaylar Orhan'ın sadece işini bırakmasıyla kalmıyor tabii ki. Aynı zamanda şaşkın, ne istediği belli olmayan, düşünceleri karmakarışık bir kıza, Vedia'ya da aşık olup Vedia'nın kararsızlığında savrulmasıyla devam ediyor. Hikâyemde de paylaşmıştım Vedia gerçekten ben. Onun o davranışlarını, ruhsal durumunu o kadar kendime benzettim ki.
Cümleleri yazdım yazdım sildim hikâyenin hepsini açık etmeyeyim diye Yabancı kelimeler vardı kitapta ama bu okumayı zorlaştırmadı benim için. Aksine ifade edilecek durumun daha iyi aktarılmasını sağlamış. Onun dışında hepimiz aşina olduğumuz üzere yine bir hastaneye uzanıyor hikâye...
En başta da dediğim gibi durumlar karşısında karakterlerin duruşları çok güzel yansıtılmıştı. Siyasî, felsefî yönü olan bir kitaptı, güzeldi. Okumanızı kesinlikle öneririm...