Puan vermedi
Peyami Safa, son dönem romanlarına doğru mistisizme kaydı. Matmazel Noraliya’nın Koltuğu ve Yalnızız romanlarında bunu irdeledi. Ancak fikir yazılarındaki net ifadeleri romanlarından farklıdır. Bu sanırım romanın büyük gücünden ve yazarının içinden çıkamadığı parapsikolojisinden kaynaklı. Çünkü roman kahramanları hep ıstırap halindedir. Doğu batı, madde ruh, gelenek yenilik vb. Bu yazarın içinden çıkamadığı buhrana tanıklık eder. Nitekim hocam Prof. İnci Enginün’ün dediği gibi Türkiye’de intiharlar Peyami Safa’dan sonra artmaya başlamıştır. Bu ayrı bir inceleme konusudur. Safa’nın hayatına tanıklık edenler kimsede bulunmayan kitapların Safa’da bulunduğunu söylemişlerdir. Aşağıda Mistisizm kitabında alıntıladığı romandan pasajı aynen aktarıyorum: Matmazel Noraliya’nın koltuğu -onun yalnız kendi ben’ine değil, bütün ben’lere, mücerret Ben’e isyandır. Bütün dinlerin, fikirlerin ve politikaların tarihi bu isyanın tarihidir. Dinler, insanın - iştah, şehvet, kazanç hırsı ve kibir halinde - kuduran ben’ini Allahda eritmeye çalışmışlardır s.129
MistisizmPeyami Safa · Bâbıâli Yayınevi · 196136 okunma
Puan vermedi·637 syf.··
2026 3. kitabı
·
64 günde okudu
·
Okunma: 21 Haziran 2026 18:01
Bazı kitaplar var ki kapağında okumadan ölmeyin uyarısı bulunmalı " Ee anlatın bakalım, toplumun temellerinin altını oydunuz mu? Suçluları aklayıp,suçsuzları mahkum ettiniz mi? (S:129) Bu soruyu sorarak dönemin Rus adalet sisteminin ağır bir eleştirisini yapiyor. 15 , 16 yaşlarındaki çocuk diyebileceğimiz insanların idam edilmesi,kadınların, suçsuzların, yaşlıların,acizlerin acımasızca iskenceye maruz kalmasını en ince ayrıntısına kadar betimliyor Tolstoy "Ancak zenginlikleriyle yani yağmacılıklarıyla övünen zenginler, zaferleriyle yani işledikleri cinayetlerle övünen komutanlar , güçleriyle yani zorbalıklarıyla övünen hükümdarlar için de aynı şey geçerli değil midir? (S:217) ile demokrasiye ve içinde yaşadığımız topluma ağır bir eleştirisini okuyoruz. «Dünyadaki her şey neden bu kadar kötü, insanlar neden durmadan birbirine acı çektiriyor (S:188) İncil’de geçen herkes günahkar doğar ibaresinin bu soruya cevap olacağını düşünüyorum . Hepimiz aslinda kötüyüz iyiliği tercih etmek de bizim elimizde.. ‘’insanlar kendilerine değil başkalarına inandıkları için çeşit çeşit din var " (S:601) Burada da binlerce dinin aslında insanları kandırmak için yapıldığının açıklamasını yapar Tolstoy. "Kendi kendinin efendisi olursan efendilere gerek kalmaz’’ S:628) diyerek de öncelikle kendimize inanmamız gerektiğini vurgular Tolstoy. Eline emeğine sağlık. Okurken büyük bir keyifle okuduğum bir kitaptı Diriliş İçinde saf iyilik barındıran Nehlüdov’un çevre nedeniyle kötülüğü özenmesinin nedeni ile masum bir genç kızın hayatını kararttığını öğrenmesi ve bunun da üzerine yaşadığı pişmanlığı anlatır Diriliş . Öyle güzel betimlemeler ile anlatmıştır ki Tolstoy halkın o zamanlar yoksulluğunu , yüksek zümrenin adaletsizliğini , hapishane hayatının bütün
DirilişLev Tolstoy · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202521,6bin okunma
Tatil planı hazırsa sıra okuma listenizde!
Bu yaz yanınızdan ayırmak istemeyeceğiniz kitapları sizin için bir araya getirdik. 💬 Siz olsanız bu listeden hangisiyle başlardınız?
6/10
·174 syf.··
2026 31. kitabı
·
12 günde okudu
·
Okunma: 15 Haziran 2026 20:00
Metin Sevil sosyal medyada paylaştığı denemeleri bir kitapta toplamış. . Asr Suresi çok kısa ama bu kısalığının yanında az kelam ile çok şeyin anlatıldığı, derin anlam yüklü bir suredir. İnsanların çoğunu ziyanda olduğu, bundan sadece iman edip salih amel işleyenlerin ve birbirini hakkı ve sabrı tavsiye edenlerin müstahsına olduğunu bildirir. sayfa 13 . Bu kısa denemelerini dokuz başlıkta toplamış. Ekim 2015 de başlayan sosyal medya paylaşımları Kutlu Yayınevi nden ikiyüzdoksaniki tanesini paylaşmış kitabında. . Gençliğinde; yoğunken, sağlıklıyken, koştururken, telaşeliyken, ölüm uzak gözükürken Allah'ı an, ölümü/kabiri/hesabı hatırla, günahlardan kaç, namazını ve diğer ibadetlerini aksatma! Böyle yap ki piri ifade olup da bunları sürekli yapar olduğunda bir nebze olsun teselli bulasın. sayfa 57 . Oradan buradan başlığında seksenaltı denemesini paylaşmış. Bir alıntısı aşağıya bırakıyorum. . Artık birisi/birileri de çıkıp; "Domuz eti haram değildir, o ayetin tercümesi hep yanlış yapılmıştır, gerçek manası o değildir, yanlış okuyor, yanlış yorumluyorsunuz, orada asıl anlatılmak istenen..." derse hiç şaşırmayacağım sayfa 129 . Yazarın diğer kitapları Cevap Bekleyen Sorular, Dini Hurafesiz Yaşamak, Düşün Korkma Sor ve 12 Eylül Müdahalesi Ezberler ve Gerçekler . Kısa Kısa Metin Sevil
Kısa KısaMetin Sevil · Kutlu · 09 okunma
4/10
·140 syf.··
2025 5. kitabı
·
1 saatte okudu
·
Okunma: 28 Ocak 2025 00:00
inkılap yayın evinden çıkmış 129 sayfalık bir roman. kitapla ilgili en canımı sıkan konu, Livaneli'nin gündemden bir şeyler yazayım telaşı ile bu romanı yazmış olduğunu düşünmeme sebebiyet verecek kadar karman çorman gitmesi. tabii ki bir noktada her konu birbirine bağlanıyor. oğullarını kaybeden balıkçı ailesi, Ege'de yaşamaları, sahile cenazesi vuran göçmen bebek, ege doğasının tahrip edilmesi, dağların siyanür ile delinerek altın aranması. ne ararsanız var, son dakika haber bülteni gibi aynı. yakıştıramadım Livaneli'ye bu kitabı. onun o içtenlikle, kurgusu güzel, dili akıcı bir sürü romanı var iken, böyle her konudan biraz alayım, azıcık da dram olsun demesi, basit gündem oluşturma gibi geldi biraz bana. ki zaten kitabın son 6 sayfasında yer alan röportajda kanıtı gibi bunun. dergide yayınlanan hikaye tadında olmuş anlayacağınız. kolay okunur bir şey ararsanız, severek okursunuz tabi ama Livaneli okuyayım diye elinize almayın, normalde bu kadar basit bir yazar değil kendisi, yanlış tanımış olmanızı istemem.
Balıkçı ve OğluZülfü Livaneli · İnkılap Kitabevi · 202436,7bin okunma
7/10
·160 syf.··
2026 24. kitabı
·
8 günde okudu
·
Okunma: 27 Mayıs 2026 14:36
Müslüman Kardeşler, diğer bilinen adları ile İhvan veya İhvan-ı Müslimin olarak bilinen kuruluş. Hasan El-Benna da bu oluşumun kurucusu. Mısırlı kendisi. Kitap kendisinin sanırım konferans veya konferans konuşmalarından oluşmuş. Bu kuruluşun tarihini vs. öğrenmek için okumak istedim ama kurucusunun düşüncelerinden ve örgütün amaçları ne olduğunu anlatmaktan ibaret kitap. Kendisi dinci bir yönetim isteyen kişi. Bu örgüte sonradan dini çevrelerce bilinen Seyyid Kutub da giriyor. Benna bir suikast sonucu öldürülüyor. Seyyid Kutub ise idam ediliyor. Aşırı dinciliğin ilk örnekleri denmiş bazı yerlerde. Anlayışlarından bazıları islam ümmet birliği ve arap birliği gibi görüşleri var. Yaşadıkları dönem itibari ile batılı ülkelerin arap ülkeleri işgal ettiği, sömürgeye dönüştürdüğü dönemler olduğu düşünülürse bundan da etkilenmiş denebilir. İngilizler bilindiği gibi Mısır'ı ve ortadoğuyu işgal etmişlerdi. Yazarda o dönemlerde doğmuş, yaşamış biri. Bu arada Mısır, Türkiye'den sonra en laik müslüman ülke olarak bilinirdi eskiden.
Müslüman Kardeşler TeşkilatıHasan el-Benna · Özgü Yayınları · 2016183 okunma
10/10
·277 syf.··
Beğendi
·
2026 27. kitabı
·
4 günde okudu
·
Okunma: 12 Mayıs 2026 20:46
BENİ YAŞAT   “Artık yaşamak ağır bir yük değil; beklenmedik bir armağandı.”   “Sevgiyle beslenip büyüyen o kelebek, bazen içine sığmaz. Kelebeklerin ömrü kısa olur derler ama hayatın kısa ya da uzun olması değil, o ömrün güzel olmasıdır mühim olan. Sığdırdıklarındır.”   Nergi & Aras karakterlerinin yoğun trafikte bir çakmakla başlayan hikayesinin devamını merakla okudum. Anormal ve değişik bir kişiliğe sahip Nergi ile keyifli zamanlar geçirdim, hazır cevap oluşu, her şeye bir söz uydurması ve Aras’ın dediği, Sen nesin? Kamyon arkası yazarı mı? Dediğinde onların yanında gibi hissedip atışmalarını gülümseyerek okudum. Güzel anılar biriktirmelerine şahit olmak güzeldi.   Bir yandan ailelerin çocuklarını kendi istediği mesleğe yönlendirmesi, onların hayallerini göz ardı etmesinin konusu işlenmiş. Kendi yapamadıklarını, gerçekleştiremediği hayalleri anne-babalar artık çocuklarının üzerinde denemeyi bıraksın... S.128-129 da bir annenin çocukta bıraktığı travmaya çok üzüldüm. Bir de iyileşsin diye yarabandı yapıştırma sahnesini gözümde canlandırınca, o kız çocuğunun söylediklerini okudukça daha da üzüldüm. Sonlara yaklaştıkça daha bir heyecan ve merak duygusu ile devamında ne oldu acaba diyerek bir baktım ki kitabın sonuna gelmişim. Eserde ara karakterler fazla olsa da konunun özünden kopmadıkça rahatsızlık vermedi. Yaşanan duygular ve yüreğe girmiş olan aşk sayesinde her şeyin farklı olabileceğini okuyacaksınız. Umudumuzu kaybetmeyelim... Eserin sonlarına doğru yaşanan sahnelerde yazarımız benim yüreğime indirmiş olsa da güzel bir son görünce içim rahatladı. Yazarımızın emeğine yüreğine sağlık.   #gülocakçı #beniyaşat #okudumbitti  #yorum
Beni YaşatGül Ocakcı · Amore Yayınevi · 20261 okunma