Tıp öğrenimini yeni bitirmiş genç bir doktorun, ücra bir köyde göreve başlaması ile giriş yapılıyor hikayeye. Henüz hiçbir tecrübesi olmayan doktorun endişeleri, korkuları, heyecanlarına bir bir şahit oluyoruz. Bir yandan tecrübe edinirken bir yandan da köylünün cehaleti ile mücadele etmek zorunda kalıyor. Tabi biz bu süreci okurken bolca tıbbi olaya tanıklık ediyoruz. Bu arada arka planda Rus Devrimi yaşanıyor. Hikaye baştan sona hiç sıkılmadan okunacak türden. Yazarın hiciv ağırlıklı üslubu da keyifli bir okuma sunuyor.
Yakup Kadri'nin çocukluk anılarından bahsettiği kitabı " Anamın Kitabı ". Samimi ve mizahi yönü olan bi anlatımla oluyoruz çocukluğunu. Metin, yazarın ailesiyle birlikle Mısır'dan Manisaya gelişleri ile başlıyor. Oradaki zengin yaşantılarından anadolu'ya dönüşleri hayal kırıklığı oluyor. Bu açıdan bakınca yazarın Yaban'ında yakındığı üstten bakıcı tavrı anlaşılabilir hale geldi bende. Kendi öz babasına dahi aynı gözden bakıyor. Onu "köylü" tavırlarından dolayı hiç beğenmediğini çok net ifade etmiş.
Yakup Kadri Karaosmamoğlu'nu daha yakından tanımak isteyenlere tavsiye ederim.