Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Mehmet Şamil Çelik

X Teorisi
Biz gençken, yönetim ve örgütlenme alanında, X Teorisi diye adlandırılan bir varsayım vardı. İnsan özünde kötüdür (en hafifinden tembeldir, en ağırından ise cani ruhludur, eğer engellenmezse, bir somun ekmek için başkasını gözünü kırpmadan öldürebilir) diye özetlenebilir X Teorisi. Özelde örgütler, genelde medeniyet, ancak uygun mükâfatlar ve cezalar sistemleri kurulabilirse sürdürülebilir, aksi halde insanoğlu taş devrine döner, filan.
Liber Plus YayıneviKitabı okudu
Reklam
İki Wittgenstein
Wittgenstein mühim biri. Ama bana göre iki Wittgenstein var. Biri, hakkında Popper’ı şömine maşasıyla tehdit ettiği hikâyeleri yazılan, Tractatus yazarı Wittgenstein, diğeri ise Avusturya’nın taşrasında Philosophical Investigations çiziktiren Wittgenstein. Birincisi, bulmuş ve öğreten —öğrenemeyen bizleri de şömine maşasıyla hizaya sokmaktan imtina etmeyen— biri iken, diğeri araştıran, araştırmalarının eskizlerini yayınlamakta bile gönülsüz biri. Birincisi, insan türünün en karmaşık ürünü olan —felsefenin o güne kadar dokunmaya bile teşebbüs edemediği— lisanı fethetmiş biri iken, diğeri —lisanı kavramayı geçtik— lisana yaklaşmaya çalışmakta bile elindeki enstrümanların yetersizliğini hissetmiş biri.
Liber Plus YayıneviKitabı okudu
Hilbert ve formalizm
Hilbert gibi kimi öncü matematikçilerin bu görüşü savunmalarının amacı tamamen başkaydı. Hilbert matematiksel bilgiyi paradokslardan kurtarmak ve güvenilir kılmak için bu görüşü savunmuştu. Hilbert’in derdi doğruluk ve kesinlik hakkındaki matematiğin geleneksel görüşünü yeniden doğrulamaktı. Gerçekten de Chaitin'in belirttiği gibi Hilbert'in matematiğin bir oyun olduğuna inandığını ifade etmek, Hilbert'e atılmış bir "iftira" dır.
Sayfa 8 - Nesin YayıneviKitabı okuyor

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Evrenin Doğumuna Şahitlik Etmek
Bu hafif element bolluğu hesaplamaları ve ölçümleri, kozmik kütle yoğunluğunu saptama probleminin ötesine geçen bir öneme sahiptir. Bir tek serbest parametrenin (atomik parçacıkların fotonlara oranı) akla yatkın seçimiyle, sadece sıradan hidrojen ve helyumun değil, ayrıca H² (döteryum), He-3 ve Li-7 izotoplarının da gözlenen şimdiki bolluklarını açıklamanın mümkün olması gerçekten hayranlık uyandırmaktadır. Bu sadece çağdaş kozmoloji kuramının en önemli sayısal başarısı değil, aynı zamanda geriye doğru ilk birkaç dakikasına kadar evren tarihi hakkında gerçekten bir şeyler anladığımızı gösteren en kuvvetli kanıttır.
Sayfa 189 - SiaKitabı okudu
Kuantum Düşüncesinin Doğuşu
Planck'ın hesaplamasının önemi, kara cisim ışınımı sorununun çok ötesine taştı; çünkü hesabına yepyeni bir düşünce katmıştı. Bu düşünceye göre, enerjiler "kuantum" denen ayrık topaklar halindedir.
Sayfa 72 - SiaKitabı okudu
Reklam
Mismatch Hypothesis
The fundamental answer to why so many humans are now getting sick from previously rare illnesses is that many of the body’s features were adaptive in the environments for which we evolved but have become maladaptive in the modern environments we have now created.
Sayfa 26 - Knopf Doubleday Publishing GroupKitabı okuyacak
We are all hunter-gatherer descendants
More than six hundred generations ago, everybody everywhere was a hunter-gatherer.
Sayfa 13 - Knopf Doubleday Publishing GroupKitabı okuyacak
Bipedalism
If there was any one key initial adaptation, a spark that set the human lineage off on a separate evolutionary path from the other apes, it was likely bipedalism, the ability to stand and walk on two feet.
Sayfa 34 - Knopf Doubleday Publishing GroupKitabı okuyacak
Yüksek ideal
Bir insan öldükten sonra nasıl anılmayı ve mezar taşına ne yazılmasını istiyorsa, yüksek ideali odur.
Sayfa 159Kitabı okudu
Ahlâkî Özerklik
Ahlâkî özerkliğinden vazgeçen birey aynı şekilde erdem ve mutluluğa erişme gücünden de vazgeçmiş olur.
Sayfa 189 - Okuyan Us 19. BasımKitabı okudu
Reklam
Nefis ve İktidar
Sosyal anlamda nefis, iktidar peşinde koşanlarda; iktidar uğruna insani karakterini satıp ona köle olan­larda kendisini gösterir. Nefsin gücü zihinde öylesine şiddetli bir arzu geliştirir ki, kurbanları sürekli ola­rak hile ve ihanet sanatındaki kabiliyetlerini artırır ve hedeflerine ulaşmak için zalimce hareketlere girişirler. İnsani niteliklerin tümü, şeytani kişiliklerce sömürü­lür ve tüketilir ve güç, refah ve dünyevi arzuların aleti haline gelir.
Belli bir bilimsel yöntemi bir tür Zorba Yatak [Procrustean Bed] olarak kullanarak buna uymayan insana özgü tüm deneyimleri reddeden bilim, savunmacı ve dogmatik bir bilimdir ve dolayısıyla gerçek anlamda bilim değildir.
Sayfa 87 - Okuyan Us 19. basımKitabı okudu
Amansız mantığı ile Kartezyen devrim insanı, onun insanlığını idame ettiren yüksek düzeylerden ayırdı, insanoğlu Göklerin (Mâvera) kapılarını kendisine kapattı ve muazzam enerji ve hüner ile kendini yeryüzüne (Mâsiva) hapsetmeye çalıştı. Şimdi Yeryüzünün ancak bir geçiş mevkii olduğunu, dolayısıyla Göklere erişmeyi reddetmenin Cehenneme gönülsüz bir alçalma manasına geldiğini keşfediyor.
Sayfa 161Kitabı okudu
İnsanın gerçek mutluluğu ancak ruhani saadettedir.
Hakikat arayışı olmayan bir insanın gerçek bir filozofa ya da gerçek bir bilim insanına dönüşmesini mümkün göremiyorum.
Sayfa 226Kitabı okudu