Kitabı yorumlamaya başlamadan önce Serenad-Für Nadia yı YouTube’dan dinledim. Bu öyle bir seranad ki notalarında aşk ve acının aynı nota çizgisi üzerinde iç içe geçmiş şekilde dizilmesi sanki… Dinlerken insan kalbinde bir acı, sızı, aynı zamanda da dans eden aşık bir çift hissediyor… Kitap tarih,aşk,dram,siyaset,inanç,din,ırk, daha sayamayacağım birçok şeyden bahsediyor dili sade anlaşılır hikayesi çok derin… İnsanların insan olarak değil dinine göre yaşayıp yaşamamalarına karar verildiği bir dönemdeki toplu ölümler iktidarların siyasi nitelikte yaptığı hareketler çok derin bir kitap olduğunu düşünüyorum yani etkiledi beni hele içindeki o imkansız acılı aşk o ince ruh sanki denize saçılan bir kuş tüyü gibi hassas narin zarif…
Bu yazarla ilk tanışmam işlediği konular siyasi yönü bakış açısı herkesle uyuşmayabilir ama adamın siyasi görüşü beni ilgilendirmiyor kitapta sevmediğim abartı gelen saçma gelen kısımlar oldu maya ile maxin gereksiz yakınlaşması ama aslında cinsellikle ilgili olmaması benim okurken hoşuma gitmeyen türdendi bence bu tarz olan yazı Livaneli okurlarını ikiye ayırır mayanın güçlü karakteri mücadeleci tavrı hoşa giden türden bekar güçlü bir anne ve başına gelen tüm olaylara göğüs germeye çalışıp küllerinden doğan yeni bir kadın… biraz aradayım yani seranad beni etkiledi hem de çok ama bir yandan yarım kalan hikayeler vardı sanki yani noldu dediğim acaba ne olacak dediğim bazı olaylar hikayeler aydınlanmadı herkes okumalı diyemem her okuyan da aynı hissi zevki alamaz bunu da söyleyebilirim ama tuhaf bir etkisi vardı işte söyleyeceklerim bu kadar 8/10