Mənə aydın oldu ki, intihara qərar vermiş adamları saxlamaq qeyri-mümkündür. Əgər həqiqətən kimsə həyatla vidalaşmaq qərarına gəlibsə, o bunu elan etməyəcək. O, sadəcə bunu edəcək.
Kemal Tahir durmadan görüşlerini değiştirdi, deniyor. Hepimiz değiştiriyoruz, ne var ki biz bunu kendimizde bağışlıyoruz, başkalarında affetmiyoruz. Yalnız kendimiz değişimlerimize kulp takıyoruz sanki, başkalarının elleri armut devşiriyor.
Kafka'nın yer altında yaşayan hayvanı gibi, kendisine doğru kazılan bir tünelin içindeki bilinmeyen düşmanı korkuyla bekler. Bizim 'ilk günah'ımız belki de budur:Kapalı sistem yaratıklarının dış dünyaya karşı beslediği korkudur.