Bazı yabancı yazarların da itiraf ettiği gibi, Osmanlı yönetiminde “Balkan yarımadası halkı uzun zamandan beri unutulmuş bir rahatlığın tadını tadıyordu.”
Şimdiki gençlere söylüyorum, zahmetten kaçmayın. Tren mi var, atlayın; yol mu var, gidin. O yaşlarda yeni yerleri görmenin zevki başkadır. Tecrübeyle görmek de güzeldir ama gençlik enerjisiyle dolaşmak bir başkadır.